Obuvníci se musí přizpůsobit současným trendům. Lidé chtějí levné boty

Žena studuje cenu obuvi pod lupou Anetlanda / Shutterstock.com

Berete výběr bot jako vážnou věc, nebo vám na něm tolik nesejde? Zatímco u oblečení byli spotřebitelé vždy otevření různým značkám za různé ceny, u obuvi převažovala věrnost značce a cenové kategorii. Za kvalitní boty si lidé neváhali připlatit, ale to se mění. Důvodem je rostoucí inflace, která mění nákupní chování i u tak specifického sortimentu, kterým jsou boty. Výraznou změnu preferencí odhalila studie, která obchodníkům jasně ukazuje, že je o drahé značky stále menší zájem.

Přečtěte si také

Luxusní sýrová roláda: S tímhle retro občerstvením nikdy nešlápnete vedle

Zákazníci preferují nízkou cenu

Globální poradenská firma AlixPartners nedávno provedla průzkum, ve kterém odhalila, že cena je pro zákazníky důležitější než věrnost značce. 60 % dotazovaných uvedlo, že by kvůli ceně změnili značku obuvi a 80 % by změnilo i prodejce. Ukázalo se, že boty už zdaleka nejsou prioritou.

Zatímco dříve byl jejich pravidelný nákup považován u většiny lidí a samozřejmost, níže můžete vidět, kolik procent lidí v jednotlivých věkových skupinách už nebere nákup bot jako prioritu.

  • 18–24 let: 37 %
  • 25–34 let: 32 %
  • 35–44 let: 35 %
  • 45–54 let: 41 %
  • 55–64 let: 48 %
  • 65 let a více: 54 %
Žena vybírá boty v obchodě didesign021 / Shutterstock.com

Prudce roste zájem o nakupování bot online

77 % lidí si za posledních 12 měsíců koupilo boty v kamenném obchodě. Online si je koupilo 56 % lidí, což je nárůst o 20 % ve srovnání s předchozím rokem. Naznačuje to, že se levnější obuv snadněji hledá online.

V průzkumu se firma ptala také na tři důvody, proč lidé upřednostňují online nakupování před kamennými obchody.

  • 39 % lidí ve věku 55 až 64 let uvedlo, že hlavním důvodem z pěti možností je snadné nakupování.
  • 43 % lidí ve věku 64 let a starších uvedlo také snadné nakupování.
  • 35 % respondentů mezi 18 a 24 lety preferuje online nakupování kvůli většímu výběru.
  • 39 % respondentů mezi 45 až 54 lety také volí větší výběr.

Něco pohodlného na domácí chození

Z průzkumu dále vyplývá, že 89 % zákazníků nakupujících obuv online očekává dopravu zdarma a bezplatné vrácení. Mezi další hlavní důvody pro nákup online patří snadné nakupování online a doručení domů. Pro obchodníky by to měla být důležitá informace, podle které mohou plánovat další prodeje.

„Mít přísnou operační strategii a následně ji skutečně realizovat je nyní důležitější než kdy jindy,“ řekl Raj Konanahalli, výkonný ředitel pro spotřebitelské produkty ve firmě AlixPartners.

Žena vybaluje boty z krabice s telefonem v ruce kitzcorner / Shutterstock.com

Co odhalily další průzkumy?

Firma AlixPartners nebyla jediná, která zjišťovala nákupní preference. Důležitá zjištění přinesl také průzkum společnosti PowerReviews, který byl provedený minulý rok v létě. Podle něj se 74 % všech výdajů za obuv odehrává online. Průzkum společnosti Morning Consult, který se týkal jen respondentů z USA, také odhalil změnu nákupních návyků. Při nakupování v kamenných obchodech zde lidé nejčastěji využívají kamenné prodejny Walmart, Nike a Adidas. V případě online nákupů proběhne 66 % všech nákupů bot v Amazonu.

Obchodníci jsou pod tlakem

Pokud chtějí být obchodníci konkurenceschopní, musí sledovat chování zákazníků. Jelikož preferují nízkou cenu, znamená to pro ně nabízet levnější obuv, a tím pádem mít také menší tržby. Nicméně stále více lidí nakupuje obuv online, což může znamenat, že uvidíme stále méně kamenných prodejen obuvi, které budou kvůli nižšímu zájmu i tržbám nuceny zavřít nebo přesunout své podnikání online.

Volba nižší ceny nutně neznamená snížený zájem o nákup bot. Průzkum od Footwear Distributors & Retailers of America ukazuje, že v roce 2021 vzrostly spotřebitelské výdaje za obuv skoro o třetinu. Prohlubující se krize ale může znamenat další změny v chování spotřebitelů. Jelikož se čísla rok od roku razantně mění, je velmi složité předpokládat, jak se situace na trhu bude dále vyvíjet.