Odmítá vaše ratolest jíst ovoce a zeleninu? Víme, jak ji dostat do dětí

Dětské chutě jsou různé. Zelenina a ovoce však velmi často k jejich oblíbeným potravinám nepatří.

Problém s jídlem u malých dětí řeší nejeden rodič. Co to dá práce, než do potomka dostanete jeho porci oběda. Kolik slziček je vyplakáno, než sní tak neoblíbenou dušenou mrkev. A přitom se jedná o zdravé jídlo, které by v jídelníčku chybět nemělo. Jak to tedy udělat, aby vaše děti měly zeleninu a ovoce rády? Máme pro vás pár tipů, které vám pomohou.

Přečtěte si také

Proč se nedaří vaší vánoční hvězdě nebo kaktusu? Na vině je špatná zálivka a teplota
Proč se nedaří vaší vánoční hvězdě nebo kaktusu? Na vině je špatná zálivka a teplota

Respektujte dětské chutě

Jak naučit dítě jíst zeleninu? Samozřejmě záleží na věku dítěte. Ty nejmenší se s jednotlivými chutěmi zeleniny a ovoce teprve seznamují. Bude tedy stačit, když pro začátek alespoň ochutnají tu kousek banánu nebo jablka, jindy zase mrkev či brokolici. I když toho napoprvé dítě příliš nesní, stačí, když jeho chuťové pohárky novou chuť zaznamenají.

U předškoláků je to již trochu jiné. Děti mají vlastní názor, který se kolikrát snaží urputně prosazovat. „Né a né, já tu mrkéééév jíst nebuduuuu“, křičí vaše dítě, jen co zpozoruje, jak v kuchyni připravujete oběd? Zapojte ho do vaření. Dítě tím potěšíte, protože společná práce s maminkou patří mezi jeho oblíbené činnosti. Možná pak vezme na milost i tu dušenou mrkev, vždyť ji přece připravovalo s vámi.

Zapojte děti do přípravy jídla, snědí jej poté s daleko větší chutí

Schovejte všechny sladkosti

Když má dítě odpoledne hlad, velmi často sáhne po tom, co je zrovna po ruce. Tím bývají různé sladké tyčinky, kterými vás nejspíš v dobré víře zásobují prarodiče. Zapomeňte na ně. Dítěti sice na chvíli dodají energii, ale nejsou výživné a na řadu by měly přijít teprve ve chvíli, kdy dítě sní pestrou stravu. Až za vámi váš potomek přijde, že je hladový, nabídněte mu raději kousek ovoce nebo zeleniny. Pokud je nechce sníst, nechte ho hladové. Možná pak dítě vezme zavděk i kouskem pomeranče nebo rajčete, které jsou rozhodně zdravější.

Tip: Zelenina je bohatá na vitamíny a vlákninu, která pomáhá trávicímu traktu lépe pracovat. Díky její konzumaci předcházíte nepříjemné zácpě, která dokáže i malé dítě pořádně potrápit.

  • Dítě ve věku 1 roku by mělo konzumovat asi 120 g zeleniny a ovoce denně.
  • Dvouleté a tříleté děti 150 g.
  • Od tří let by měly děti denně jíst přibližně 250 g zeleniny a ovoce, z toho nejméně polovinu v syrovém stavu.
  • Od 6 let by dítě mělo spořádat asi 400 g zeleniny a ovoce denně.

Oblíbený dip pro lepší chuť

Někdy pomůže, když zeleninu nakrájíte na úzké tyčinky, které si dítě bude moci namáčet v oblíbené omáčce – dipu. Lze ji vyrobit i doma ze snadno dostupných ingrediencí.

Dip z červené řepy pro děti

Ingredience:

  • zakysaná smetana
  • česnek
  • červená řepa
  • bílý jogurt

Postup:

Připravíme si čerstvou červenou řepu, kterou zbavíme slupky a oloupeme. Nakrájíme ji na kostky a uvaříme doměkka. Tyčovým mixérem ji rozmixujeme na kaši, poté přidáme jogurt a trochu utřeného česneku. Doplníme lžící 12% zakysané smetany.

Tento dip je zdravý a chutný, zároveň vzhledově atraktivní díky krásné načervenalé barvě.

Grilování je prima rodinná zábava, díky níž můžete získat chutně připravenou zeleninu

Grilujte nebo pečte

Dušená zelenina mu nejede? Zkuste ji grilovat nebo péct. Získá na chuti a vaše dítě ji možná pozře bez zbytečných řečí. Pro grilování se hodí především brambory, kedlubny, fazolové nebo hráškové lusky, papriky, kukuřice, cukety, rajčata, mrkev nebo chřest.

Jak dlouho byste měli zeleninu grilovat? Pokud ji předvaříte, bude vám stačit asi 15 až 25 minut. Brambory je třeba grilovat o něco déle, asi 50 minut. Na druhé straně cuketa bude hotová již za 12 minut.

Při grilování je třeba použít vhodný olej. Nejlepší je olivový, protože obsahuje mononenasycené mastné kyseliny, antioxidanty a vitamín E. Podporuje trávení a napomáhá absorpci vápníku. Zároveň dodává tělu energii a rychleji zasytí. Olej rovněž zajistí, že zelenina nevyschne a přitom stihne chutně zkaramelizovat. Nechcete-li grilovat přímo na ohněm, použijte alobal, do něhož zeleninu zabalíte.

Abyste neztratili potřebné vitamíny v zelenině, je třeba ji grilovat rychle. K rozpálení grilu použijte uhlí, které necháte žhavit alespoň půl hodiny.

Překvapte děti zeleninovým krémem, určitě jej snědí s chutí

Mixujte

Polévka s nastrouhanou zeleninou může strávníka, který zeleninu nerad, přímo odradit. Co takhle ale vyzkoušet zeleninový krém? Když hotovou polévku rozmixujete, získá jinou konzistenci, která se dětem bude lépe jíst. Takto můžete připravit polévku v mrkve, červené řepy, brokolice, kapusty, špenátu i ze zelí.

Nevzdávejte se a jděte příkladem

Dětská chuť se vyvíjí. I když právě nyní vaše dítě zeleninu odmítá, časem jí možná přijde na chuť. Je třeba být vytrvalý a stále to zkoušet. Když dítě odmítá jíst mrkev, zkuste mu ji nabídnout za měsíc, za dva. Mezitím zkoušejte jiné druhy zeleninových pokrmů. Důležité je také dítěti dát najevo, že právě vy jste těmi, kteří zeleninu jedí s radostí. Pamatujte si, že příklady táhnou.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz