Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Oči v kancelářích trpí. Jak předejít vážným problémům zavčas

Oči v kancelářích trpí. Jak předejít vážným problémům zavčas

Celodenní práce u monitoru počítače je namáhavá nejen pro opěrný systém těla, ale také pro oči, které tímto trpí. Možná, že jste i vy zažili, jak váš unavený zrak volal po odpočinku. Oči byly zarudlé a slzely. Existuje cesta, jak z tohoto bludného kruhu ven?

Přečtěte si také

Neplaťte za bělení zubů. Tyto vychytávky vám je vybělí za pár korun
Neplaťte za bělení zubů. Tyto vychytávky vám je vybělí za pár korun

Bolest hlavy a dvojité vidění jako následky únavy zraku

Současné monitory zrak nekazí, pouze způsobují jeho únavu. Proč se oči unaví? Odpověď je celkem jednoduchá. Při čtení na monitoru zaostřujete obvykle na poměrně blízkou vzdálenost za pomoci svalu, který se však po několika hodinách usilovné práci na počítači značně unaví. Následky nenechají na sebe dlouho čekat a bolest hlavy je tu. Dokonce lze vidět i dvojitě.

Pravidelně odpočívejte

Abyste zraku ulevili, je nutné dělat v práci pravidelné přestávky. Pomůže se například podívat z okna do přírody. Kousek zeleně má na lidský zrak přímo blahodárný účinek. Pokud je váš výhled okna spíše opět dopravou přehuštěnou ulici, dopřejte si oční jógu. Trocha cvičení totiž podpoří látkovou výměnu v oblasti očí a hned se vám bude lépe dívat. Stejné potíže jako počítač vám může způsobit také pravidelné dlouhodobé používání mobilu. I v tomto případě je nutné myslet na odpočinek. Nejlépe je držet pravidla 20 - dvacet minut pracujete a na dvacet sekund si uděláte volno a upřete svůj zrak do vzdálenosti přibližně šesti metrů.

Mobilní telefony, tablety i monitory naše oči zatěžují, důležité je nepodceňovat prevenci.

Jóga očí vám zrak zklidní

Oční cvičení je sled po sobě jdoucích jednoduchých cviků, kdy mezi jednotlivými cviky na 10 sekund oči zavřete a uvolníte je. Upozornění pro ty, kteří nedávno absolvovali oční operaci - tyto cviky byste měli začít cvičit až měsíc po zákroku:

  • zkuste 10x zamrkat
  • podívejte se 10x nahoru a dolů
  • podívejte se 10x doprava a doleva
  • sledujte 10x úhlopříčku zprava nahoře směrem vlevo dolů
  • nyní sledujte 10x úhlopříčku opačně - zleva nahoře směrem doprava dolů
  • 10x zakružte očima doprava
  • 10x zakružte očima doleva
  • a na závěr opět 10x zamrkejte

Tyto oční cviky uleví vašemu zraku. Jejich velkou výhodou je zároveň i to, že je můžete cvičit i v pracovní době ve chvilce krátkého odpočinku. Díky odpočinutým očím minimalizujete i chyby v práci, kterých byste se jinak mohli dopouštět. 

Rada z lékárny na závěr

Syndrom suchého oka je civilizační chorobou, neboť při jeho vzniku hraje velikou roli nevhodný životní styl či pracovní podmínky. Lidé u monitoru totiž mrkají až 14krát méně, než by měli, tím pádem oko rychleji vysychá. Přidáme-li k tomu klimatizaci, ústřední topení či prostředí s vysokou prašností, máme zaděláno na slušný problém. Existuje celá řada speciálních očních kapek, kterým lidově říkáme umělé slzy, zakoupit se dají v lékárnách a jsou volně dostupné, bez lékařského předpisu.