Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Energie při sportu. Proteinové tyčinky, iontové nápoje i energetické gely - skutečně fungují?

Energie při sportu. Proteinové tyčinky, iontové nápoje i energetické gely - skutečně fungují?

Každý sportovec potřebuje mít k dispozici kvalitní a zdravou stravu, která mu doplní potřebnou energii, již vydá svojí zvýšenou aktivitou. V současné době není problém mít při sobě rychlou svačinu, která nezabere příliš místa v batohu. Jedná se o různé tyčinky, tablety, pasty nebo drinky. Jsou však opravdu tak zdravé, jak se o nich píše?

Přečtěte si také

Co se starým pečivem, které nesníte? Připravte z něj chlebové lupínky a další dobroty
Co se starým pečivem, které nesníte? Připravte z něj chlebové lupínky a další dobroty

Není protein jako protein

Proteinové tyčinky sice obsahují vyšší množství požadovaných bílkovin, nicméně jsou ve většině případů plné cukru, náhradních sladidel nebo fruktózy, které se zdravým životním stylem nemají mnoho společného. Jak moc je proteinová tyčinka kvalitní, záleží také na druhu proteinu, který obsahuje. Chcete-li sportem snížit svoji hmotnost, je dobré konzumovat tyčinky s konopným proteinem, protože neobsahuje alergeny a je bohatý na omega-3 mastné kyseliny. Pro sportovce je výborná také syrovátka pro svou rychlou vstřebatelnost nebo hovězí protein. Za zmínku stojí i kasein - protein z vajec. Je vhodné ho konzumovat především ve večerních hodinách. V testech vítězí poměrně levná tyčinka, kterou můžeme v drogerii dm koupit za necelých 25 korun: Das gesunde Plus Sportness Eiweiss 50 %. Nejenže je z poloviny hmotnosti tvořena bílkovinami ze čtyř kvalitních zdrojů, ale navíc obsahuje i kvalitní tuky a žádný přidaný cukr nebo fruktózu. Celkově se umístila na pátém místě mezi i dvojnásobně dražšími tyčinkami ve stejné nebo velmi podobné kvalitě. Vítězem se pak stala tyčinka BioTechUSA Zero Bar se čtyřmi zdroji bílkovin z izolátu, pouze šesti gramy sacharidů na balení a 7,5 procenty přírodního tuku.

Iontové nápoje a sůl

O iontových nápojích pro sportovce se říká, že pomohou doplnit chybějící minerály během namáhavého tréninku. Některé studie italských odborníků však poukazují na fakt, že většina prodávaných iontových nápojů neobsahuje ten nejzákladnější minerál, a to sodík. Většinou v dostatečném množství měly v sobě draslík, hořčík a vápník, které se však námahou nevypotí.

Vlastní iontový nápoj si vyrobíte jednoduše: do 1 litru vody přidejte 3 gramy soli a šťávou z citronu nebo pomeranče. 

Věděli jste, že: 

při ztrátě 5 % vody v těle při sportu dochází k poklesu výkonnosti až o 20 %? Naše tělo obsahuje průměrně 65 % vody. Množství vody v těle záleží na věku, pohlaví a několika dalších faktorech. Při zvýšené pohybové aktivitě potřeba vody stoupá a dochází ke ztrátě solí a minerálů (ionty sodíku, hořčíku, chloru, vápníku a draslíku), které je potřeba doplňovat. 

  • Isotonické nápoje (se pijí při tréninku k doplnění minerálů)
  • Hypotonické nápoje (které je možné užívat i během dne)
Oblíbeným zdroje energie jsou také gely.

Energetické gely nemusejí každému sednout

Při namáhavém vytrvalostním tréninku trvajícím déle než jednu hodinu je třeba dodat tělu energii. O tyčinkách a energy drincích jsme již hovořili. Na trhu jsou však k dostání také energetické gely pro sportovce, které svým složením patří mezi krátkodobé zdroje energie, a proto je třeba gel užívat pravidelně přibližně po každých 45 minutách námahy. Pokud tak neučiníte, riskujete, že vám energie dojde, nastane rychlý pokles cukru v krvi a také snížení vaší výkonnosti.

Platí také, že energetický gel má pomalejší vstřebávání, takže nějakou dobu trvá, než začne v těle působit. Většinou je to okolo 15 minut. V obchodní síti je pestrá nabídka gelů různých výrobců, které se liší chutí, složením i konzistencí. Rozdíly v kvalitě jednotlivých energetických gelů jsou většinou v tom, jaké přidané látky a v jakém množství obsahují - aminokyseliny BCAA, kofein, minerály nebo vitamíny. Bohužel vedle toho jsou gely také plné stabilizátorů, regulátorů kyselosti, konzervantů i barviv a určitě se najdou sportovci, kterým gely nedělají na žaludek dobře.

Výrobci a zastánci radí:

Gel cucejte v malých dávkách, jedno balení vždy alespoň na úseku o několika stech metrech. A používejte je také v tréninku, aby na ně tělo bylo zvyklé. V případě kombinování gelů a některých sportovních nápojů může dojít k problémům v oblasti trávicího traktu. 

Přírodní náhražky

Co by měl tedy člověk používat na trase k doplnění energie? Nejoblíbenější jsou přírodní, přirozené zdroje. Doporučujeme ořechy a sušené ovoce. Kvalitní müsli tyčinky, ve kterých je sušené ovoce, i ořechy jsou ideálním parťákem na sport.