Jak nakupujete v e-shopech, anonymně nebo pod registrací? Z hlediska uchování dat je v tom rozdíl. Otázkou zůstává, zda se dá vůbec nakupovat anonymně a po internetu pohybovat bezpečně. Podívejme se na to, jaké jsou rozdíly, přednosti, úskalí i nebezpečí.
Podle odborníků je mezi online nákupem pod registrací a anonymně rozdíl zejména z hlediska marketingového využití dat. Při registracích nás prodejci často lákají k odběru newsletterů a upozornění na akce nebo slevy. Často se ve formulářích kolonky automaticky zaškrtnou a kupující souhlasí se zasíláním novinek. Jak jsou naše data v jednotlivých případech dále využívána?
Nákup zboží nebo služby v internetovém obchodě můžeme ve většině případů provést anonymní formou nebo vytvořením registrace. Hlavní rozdíl je ve sběru dat a jejich využití daným e-shopem. Internetové prostředí zaznamenává, jakým způsobem se na webových stránkách pohybujeme. Způsob našeho nákupu dokáže e-shop velmi dobře využít. Zařadí si nás do kategorie anonymního zákazníka, zákazníka registrovaného k odběru newsletteru nebo registrovaného klienta.
Pokud nakoupíte jako anonymní uživatel, společnost má jen data o vašem příchodu na jejich stránku. Jestliže se přihlásíte k odběru newsletteru, kromě něj budete pravidelně dostávat nabídky, novinky, slevy a akce. Společnost má váš e-mail, popřípadě telefonní číslo, ale nic víc. Nedošlo ke zpětnému potvrzení a ověření vaší identity. U registrovaného uživatele proběhne i ověření vaší osoby.
Máte-li přihlášený odběr, ale zatím jste v e-shopu nenakoupili, bude se vás společnost snažit získat. U anonymních zákazníků se nejčastěji využívá dat třetích stran. Daná společnost si o vás bude aktivně zjišťovat co nejvíce informací. Při přihlášení k odběru spadáte pod marketingové oddělení, které vás bude lákat ke koupi zboží nebo služby a bude sjednocovat vaši digitální identitu.
V Česku je stále nejoblíbenějším způsobem platby nákupu přes internet dobírka, tedy zaplacení při převzetí zboží. Ve skutečnosti je ale riziko, že vás někdo okrade v průběhu nákupů na internetu menší, než šance, že přijdete o peněženku v přelidněném nákupním centru.
Metoda DMP neboli Data Management Platform je technologie pro shromažďování a analýzu dat. Pomocí algoritmů se shromáždí veškerá dostupná data o návštěvnících a vytvoří se uživatelské profily sdružující uživatele stránek se společnými zájmy. Třídí se podle pohlaví, věku i zájmu o podobný sortiment. Tyto profily si zakoupí společnosti, u kterých se anonymně pohybujete jako neregistrovaní uživatelé. V tu chvíli na vás začnou cílit podle vašich potřeb a zájmů třeba zobrazováním reklam. Dané společnosti využívají ke komunikaci webové stránky, sociální média a mnoho dalších kanálů.
Pokud máte registraci, společnost zjišťuje, zda nakupujete, o jaké jde zboží, v jaké ceně i počtu. Přizpůsobí komunikaci tak, aby vás přinutila nakoupit, a to nejlépe opakovaně. Bude se snažit zlepšit rychlost načítání stránek, což vede ke zvýšení konverze. Zrychlí se i vyřizování vašich žádostí, třeba odpovědí na dotaz nebo vyřízení objednávky. Registrací v e-schopu předáváte svá data v podobě jména, adresy, telefonu i přehledu zájmů. Jenže adresu zadáte i při anonymním nákupu, jinak by vám zboží nebylo doručeno.
Nakoupit v e-schopu anonymně, podobně jako v kamenném obchodě, v podstatě není možné. Při vyplňování fakturačních údajů předáte prodejci řadu osobních informací. Kromě jména a adresy, poskytujete e-mail a telefonní číslo. Osobní údaje přímo i nepřímo vedou k identifikaci konkrétního člověka. Zcela bezpečně se na internetu v podstatě pohybovat nedá. Informace o sobě odkrýváme už před nákupem zboží a při hledání na internetu. Vyhledávače data sbírají a ukládají. Zanecháváme za sebou digitální stopu. Podle Úřadu pro ochranu osobních údajů lidé tuto skutečnost silně podceňují.
Jakákoliv informace dostupná na internetu je vaše digitální stopa. Souhrn informací umožňuje identifikovat konkrétního jedince a získat údaje o jeho názorech a jednáních. Digitální stopy mohou být i desítky let staré. Jde o jakýkoliv záznam, tedy fotografie, zvuk i psaný projev, který je možné dohledat. Záznam může být publikovaný i třetí osobou, třeba na sociální síti. Digitální stopa je na rozdíl od fyzických fotografií a listin všudypřítomná, trvalá a snadno se šíří. Právo být zapomenut a vymazán bylo posíleno GDPR nařízením, kdy můžete požadovat vymazání osobních údajů bez zbytečného odkladu. Toto právo se vztahuje i na veškeré odkazy, kopie a replikace.
Aktivní stopy
Pasivní stopy
Smazání digitálních stop je však v dnešní době prakticky nemožné. Následky aktivních digitálních stop můžeme minimalizovat použitím více přihlašovacích jmen a e-mailových adres. Technickou metodou je například softwarový systém TOR, který zajišťuje anonymitu uživatele při pohybu na internetu a zabraňuje serverům získat IP adresu počítače. Pasivní stopy mají dobu platnosti uchování dat. Uživatelé mohou zabránit pouze jejich dodatečnému sběru, třeba pomocí softwarových řešení nebo správou cookies. Po uplynutí stanovené doby uložení budou získaná data smazána. Na rozdíl od aktivní digitální stopy nemáme ale nad vznikem a správou pasivní stopy žádnou kontrolu.