Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Obchody lákají na neexistující slevy a nevýhodná velká balení

Obchody lákají na neexistující slevy a nevýhodná velká balení

Mnoho obchodů dokáže svými letáky zákazníky napálit. Uvádí často falešné slevy a akce, které jsou jen do vyprodání zásob. Někdy je inzerují i ve chvíli, kdy zboží není vůbec na skladě. Nabízeny jsou i dárky k nákupu nebo akce 2+1 zdarma. Jsou akce opravdu výhodné? Podívejte se, jak se nenechat napálit.

Přečtěte si také

Převléct postel do čistého povlečení nestačí! Proč čistit polštáře, přikrývky a matrace?
Převléct postel do čistého povlečení nestačí! Proč čistit polštáře, přikrývky a matrace?

Podle zveřejněných údajů České obchodní inspekce téměř každý druhý kontrolovaný obchod porušuje zákon. Nejčastěji slibuje výhodné slevy na zboží, za které si pak účtuje plné ceny. Chybné a často velmi matoucí jsou uvedené ceny přímo na regálech u zboží nebo ve slevových letácích. Do května tohoto roku rozdala obchodní inspekce více než 800 pokut v celkové výši přesahující 20 milionů korun. Pochybení odhalila u všech kontrolovaných obchodních řetězců.

Největší hříšníci

Hned 3 nejvyšší pokuty udělili inspektoři společnosti Ahold, kam spadají prodejny Albert, Tescu a Penny Marketu. U stejného výrobku se často na regálech objevují dvě odlišné ceny. U některých výrobků byla zase uvedena jen sleva za zboží v procentech, ale chyběla cena. Obchodníci proto zavádějí elektronické cenovky, ale podle mluvčích obchodních řetězců se omylům zaměstnanců nedá zcela vyvarovat a zjištěná chybovost je podle nich zanedbatelná. Odkazují na to, že správná cena je vždy uvedena v počítačovém systému a na pokladně.

Jak číst v letácích

Pokud pečlivě nestudujete každé slovo uvedené na stránce letáku, velmi snadno přehlédnete, že uvedená akce už dávno skončila. Titulní stránka letáku totiž často láká na slevy spadající pod jiné datum, než pak ukazují další strany. Až polovina prodejců kontrolovaných Českou obchodní inspekcí klamala své zákazníky při svých inzerovaných slevových akcích. Velmi častým případem je neuvádění ceny po slevě. Prodejce uvádí pouze slevu například 40 %, do inzerované ceny však danou slevu nepromítne. Ceny velmi často chybí, nebo jsou u pokladny nesprávně účtovány.

Nákupy

Tím však dochází ze strany prodejce:

  • k porušování zásad poctivosti při prodeji,
  • k nedodržování informačních povinností a
  • k zakázanému užívání nekalých obchodních praktik.

Při svých kontrolách využívají pracovníci vlastních poznatků, včetně podnětů spotřebitelů, kteří často poukazují na nesprávné účtování zlevněného a akčního zboží. Před nákupem a nebo klidně i během nákupu doporučujeme využít srovnávač cen Kupi.cz pro ověření, zda je cena v akci opravdu výhodná. Aplikace se dá stáhnout i do mobilu a mít tak přehled o skutečných akčních cenách vždy po ruce. 

Nejčastější triky obchodníků

  • díky věrnostním programům a akcím nakupujeme mnohem více, často nepotřebné zboží
  • u mnoha obchodníků přichází odměny a slevy až po velkých objemech nákupu a honit se za získání bodů nemá smysl
  • cena u akcí 2+1 zdarma bývá většinou hodně přemrštěná a zaplatíte ještě více, než za kus - zde si sledujte cenu za jednotku, která je vždy uvedena na cenovce v regálu
  • láká nás často falešné akční zboží, kde je snížená cena třeba jen o 3 % a v jiném obchodě je výrobek mnohem levnější i bez slevy
  • díky dárkům zdarma, které ani nevyužijeme, často kupujeme předražené produkty v množství, které nestačíme spotřebovat
  • často sbíráme body na zboží a doplácíme finanční částky za výrobky, které bychom sehnali za levnější cenu na internetu 
  • prodejci si moc dobře uvědomují, jak nás ovlivňují děti - proto se neustále opakují akce na sbírání samolepek a odměn v podobě plyšáků, hraček. 
  • cukrovinky u pokladny - tenhle starý marketingový trik funguje, kdo by ve frontě odolal kňourajícímu dítěti a nepřihodil do košíku čokoládu, lízátka (často v akci, kvůli končící exspiraci) 
  • velké nákupní košíky podněcují k většímu nákupu, někdy je lepší si vzít jen košík do ruky
  • umístěná zrcadla v prodejnách dělají dojem širší nabídky a lepšího výběru zboží
  • k nákupu nás láká i správné nasvícení a odstín světla, například jemný nádech růžové barvy u masa a uzenin, nebo teplý bílý odstín světla u pečiva, ovoce a zeleniny
  • pozor i na ochutnávky v obchodech. Umístění promotérů na prodejnu stojí značku nemalé peníze a tak nepočítejte s "výhodným nákupem" u hostesky
mnohdy ani nezjistíme, že sleva nebyla uplatněna

Akční ceny u nás ovládají trh

Právě akční ceny v ČR podle analytiků ovládají trh. Zákazníci jsou na ně zvyklí, vyžadují je a zbožím ve slevách a akcích se často předzásobují. V letácích obchodních řetězců je tento týden nejvíc slev v kategorii alkohol a maso, uzeniny a ryby. Albert prodává Lupínky kukuřičné Corn Flakes Nestlé (500 g) za 49,90 Kč, což je po čtyřech měsících nejvýhodnější akční cena, běžná cena je 69,90 Kč a obvykle jsou v akci za 54,90 Kč. V historicky nejvýhodnější slevě je Sýr Koliba (100 g) v Albertu za cenu 15,90 Kč, běžná cena je 25,90 Kč a obvykle je ve slevě za 18,90 Kč. Také Zrnková káva Barista Crema Tchibo (500 g) je v akci v Kauflandu, a to za 149,90 Kč, běžná cena je 259 Kč a obvykle je v akci za 169 až 179 Kč. Levněji si zažvýkáte Pure Fresh Mentos žvýkačky (15,5 g), ty jsou po čtyřech měsících ve slevě, a to v Penny za 9,90 Kč.