Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Češi jsou „shopaholici“. Milují noční nakupování a každý pátý používá chytré technologie

Češi jsou „shopaholici“. Milují noční nakupování a každý pátý používá chytré technologie

Ve velkých městech roste fenomén nočního nakupování. Z Čechů se stávají shopaholici (shopaholic [šopaholik] = člověk, který zbožňuje nakupování, až na něm může být dokonce závislý). V obchodních centrech tráví stále více svého volného času. Jak vypadá chování zákazníků v současné době? Podívejte se, jak to u nás vypadá s nakupováním.

Přečtěte si také

Zeleninová dochucovadla jsou stále plná chemie! Vyrobte si domácí vegetu podle jednoduchého receptu
Zeleninová dochucovadla jsou stále plná chemie! Vyrobte si domácí vegetu podle jednoduchého receptu

Češi nakupování prostě milují. Podle posledních studií až 75 % lidí přiznává, že se v nákupech doslova vyžívá a návštěvu supermarketu a hypermarketu berou jako způsob uvolnění a relaxace. Mezi nákupními zvyklostmi zákazníků ve velkých městech a malých obcích existují rozdíly. Na to reagují i obchodní centra. Ve velkých městech jsou lidé aktivní spíše v pozdějších hodinách. Určitá skupina zákazníků vyráží na nákup až ve 20 hodin večer a později. Proto se nákupní centra čím dál více uchylují k otevírání svých provozoven pro noční nákupy. Často třeba na večer otevírají jeden pátek v měsíci.

Noční nákupy

Nočním nákupům nahrává i fakt, že Češi stále častěji navštěvují tato obchodní centra i za jiným účelem, než je jen nákup. Jde o dlouhodobý trend našich zákazníků, kteří času strávenému v obchodních centrech přikládají stále širší společenský rozměr. Během své návštěvy stráví v obchodním centru průměrně téměř 100 minut.

Co nakupujeme nejvíc?

Možná vás to překvapí, ale za polední dobu stoupá prodej hlavně chlazeného těsta. Je vidět, že se doba zrychluje a neustále spěcháme, proto kupujeme chlazená hotová jídla, čerstvé lahůdky a delikatesy, smoothie a fresh džusy.

Noční nákupy jsou v kurzu

Skenery na zboží a samoobslužné pokladny

Takové chytré technologie při nakupování využívá pětina Čechů. Vychází to z průzkumu agentury Ipsos pro konzultační společnost Acomware. Zákazníci obchodů si také postupně zvykají na mobilní aplikace ke sledování akčních nabídek nebo uchování věrnostních kartiček. Chytré technologie, které můžou nákupy nejen potravin urychlit a zjednodušit, zná podle průzkumu pro společnost Acomware každý druhý. Nejčastěji si lidé vzpomenou na skenování QR kódů nebo zboží. Reálnou zkušenost v obchodě s takovými technologiemi má ale jen každý pátý zákazník. Třeba samoobslužné pokladny přitom řetězce s potravinami využívají stále víc. Snaží se tak mimo jiné řešit i nedostatek zaměstnanců.

Co ovlivňuje naše chování při nákupech

Stále více Čechů má i více zkušeností s nakupováním v zahraničí. Zásadní vliv na nakupovací zvyklosti má i internet. Neustále roste i objem zboží nakoupeného v e-shopech. Zákazníci očekávají dostupnost zboží i v kamenných obchodech. V nákupech přes internetu existují i výjimky. U nákupu oblečení a módních doplňků dává 70 % Čechů ještě i v dnešní době stále přednost obchodním centrům před internetem. E-shopy proto zavádějí zkušebny, do kterých si zboží objednáte a vyzkoušíte si jej.

Nakupujeme s humorem i obezřetností

Upřednostňujeme tradice a náš region. Vybíráme si lokální potraviny s jistotou původu. Český původ zboží je důležitý pro ¾ Čechů, zejména starších obyvatel. Nakupujeme převážně pro svoji rodinu, i když roste procento nesezdaných párů. Raději nakupujeme anonymně, proto často přehlížíme špatné služby, nebráníme se a stěžujeme si spíše mezi přáteli. Jsme podezřívaví, obezřetní, porovnáváme ceny a ověřujeme si složení produktů. Oceňujeme reklamy, kde převládá humor a sarkasmus, nudné reklamy nás neoslovují.

Nakupujeme rádi

Až 3 ze 4 Čechů nakupují rádi. Celkem 20 % zákazníků nakupování přímo miluje a ¼ lidí nakupuje podle seznamu. Dáváme přednost velkým obchodním centrům, supermarketům a e-shopům. Ženy nakupují mnohem raději než muži a více než na známé značky dáme na to, co se nám líbí. Akční slevy a speciální nabídky osloví k nákupu asi 3 z 10 nakupujících.

Nákup v e-shopech

U e-shopů nás odradí drahá doprava, platba předem a nedostatečné informace o zboží. Potraviny v e-shopech nakupuje jen ¼ lidí, bojíme se nedostatečné čerstvosti potravin. Online nakupujeme hlavně elektroniku, léky, čisticí prostředky, jednorázové pleny a krmivo pro psy. Za Evropou při nákupu v e-shopech zaostáváme v nákupu knih a rozvozu jídla.

Průzkumy nejsou zcela důvěryhodné

Mnoho Čechů v průzkumech prohlašuje, že upřednostňují kvalitní české zboží. Nakupují však spíše to, co je zrovna v akci. Celkem 55 % zboží nakupujeme ve slevách. V nákupech on-line se dostáváme na špici v Evropě. Více vyhledáváme zdravé potraviny, zajímáme se o složení výrobků, výrobce, původ i vzhled výrobku. Přesto nás velkou měrou nakonec ovlivní slevy a akce.