Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Únavu může způsobovat i nedostatek železa v těle. Jak ho doplnit přírodní cestou?

Únavu může způsobovat i nedostatek železa v těle. Jak ho doplnit přírodní cestou?

Železo je nedílnou součástí našeho organismu. Není možné se bez něho obejít a při jeho nedostatku nám hrozí vážné komplikace. Co všechno železo v těle zajišťuje a kde ho najdeme?

Přečtěte si také

Na rodinné finance chytře: Aplikace, která může při nakupování ušetřit tisíce
Na rodinné finance chytře: Aplikace, která může při nakupování ušetřit tisíce

Jak funguje železo

Nejprve bychom si měli ujasnit, v čem nám železo prospívá a proč ho ve svém těle potřebujeme. Železo se váže na hemoglobin v krvi. Poutá tak k sobě kyslík a přenáší ho po celém těle. Tímto procesem dochází k okysličování všech buněk v těle. Zvláště prospěšný je pro imunitní systém.

Jak poznáme nedostatek železa?

Naštěstí se nemusíme neustále hlídat a počítat množství železa ve stravě. Tělo nám ukazuje nedostatky hned v raném stadiu. Proto je relativně snadné železo opět doplnit. Mezi hlavní příznaky patří:

  • únava
  • časté závratě
  • modřiny
  • slabost

Ale pozor! Neunáhleme se. Obdobné příznaky se objevují také při nedostatku hořčíku nebo zinku. Pokud si nejsme stoprocentně jistí, zajděme k lékaři, který nám odebere krev, a zjistí, co nám schází.

Jak poznat nedostatek železa u dětí?

Výjimkou nejsou ani děti. Ty se setkávají s nedostatkem železa již v raném věku v případě fádní stravy. Tam, kde chybí pestrost, chybí i železo. Typickými projevy dětí s nedostatkem železa jsou:

  • nesoustředěnost
  • špatné studijní výsledky
  • roztržitost
  • neklid
zdrojem železa je špenát

Železo na každém rohu

Když se nás náhodou navštíví nedostatek železa, nezoufejme. Nemusíme hledat žádná komplikovaná řešení. Překvapivě jich je mnoho. Železo se nachází v luštěninách, celozrnném pečivu, ovoci i zelenině. Největším zdrojem jsou pak játra, která však ne každému chutnají. Pokud se nám nedaří doplnit železo skrze stravu, sáhněme po potravinovém doplňku. Z ovoce najdeme nejvíce železa v jahodách a kiwi, v zelenině to je především špenát.

Tip na rychlé doplnění železa

Připravte si listový baby špenát a jablko. Rozmixujte nakrájené kousky jablka a velké množství lístků špenátu. Hotový nápoj vypijte. Dopřávejte si tuto lahůdku každý den a během pár týdnů bude vše v pořádku.

Věděli jste, že…

… ženy mají mnohonásobně vyšší spotřebu železa, která je dána každoměsíční menstruací?

jahody obsahují železo

A co když je to anémie?

Někdy se nemusí jednat o jednorázový nedostatek železa, ale můžeme trpět chronickou anémií. I ta má své specifické příznaky. Máme podezření, že jí trpíme? Navštivme svého lékaře.

Anemické příznaky

  • bledá pleť
  • únava
  • zvýšená potřeba spánku
  • lámavé nehty a vlasy
  • zrychlený tep
  • zimomřivost

Anémie - ale která?

Obecně známe tři druhy anémie. Každá vychází z jiné příčina, ale léčba je ve všech případech snadná.

  • anémie z nedostatku železa
  • anémie z nedostatku vitaminu B12
  • anémie vlivem chronického onemocnění střev

Jak se obvykle léčí?

Obvyklá léčba spočívá v podávání chybějícího prvku v těle. V případě chybějící vitaminu B12 se dělá výjimka, neboť všechny vitaminy skupiny B jsou na sobě přímo závislé. Proto nikdy nedoplňujeme pouze jediný vitamin, ale vždy všechny naráz. Vitamin B je rozpustný ve vodě a proto nehrozí předávkování. Pozor, u železa naopak předávkování hrozí!

Dejte pozor na předávkování!

Předávkování železem je pro tělo škodlivé a nebezpečné. Tělo si s přebytkem železa nedokáže poradit. Proto se setkáváme se zvracením, průjmem nebo zácpou, pálením žáhy či nevolností. Pokud budeme dodržovat dávkování a doporučení lékaře, nic nám nehrozí.