Káva už nevydělává? Starbucks by mohl opustit Velkou Británii

Logo Starbucks Papin Lab / Shutterstock.com

Britská ekonomika zažívá špatné časy, obyvatelé mají problém vyjít s penězi a zmenšuje se kupní síla. Je velmi vysoká inflace, rapidně rostou ceny potravin a lidé hledají nejrůznější způsoby, jak ušetřit. Když není peněz nazbyt, tak si stále více lidí raději udělá levnou domácí kávu, než aby zašli do kavárny. Tento trend přesvědčil Starbucks, aby začal přemýšlet nad odchodem z britského trhu.

Přečtěte si také

Vláda zdražuje cigarety. Odhodlají se kuřáci konečně ke změně?

Skutečně Starbucks odejde?

Sice není oficiálně oznámeno, že by byl proces prodeje zahájen, ale stále více se o tom spekuluje. Podle britského deníku The Times společnost spolupracuje s poradci, aby zjistila, zda by měla, nebo neměla prodat svůj podnik ve Spojeném království.

Konkrétně si najala poradenskou firmu Houlihan Lokey, aby zjistila, jaké má možnosti. Nejde jen o několik kaváren, jedná se zhruba o tisíc provozoven.

Chuť kávy Starbucks si můžete užít i doma

Z tisíce britských obchodů Starbucks jsou asi tři čtvrtiny franšízových, zbytek je ovládán samotným řetězcem. Je možné, že prodejny převezme franšízová skupina nebo soukromá investiční společnost. Samotný Starbucks popírá, že by byl zapojen do formálního procesu prodeje, a uvádí, že si přeje zůstat v regionu.

Kelímek Starbucks a kavárna v pozadí AngieYeoh / Shutterstock.com

Vše odstartovala pandemie

Problémy se objevily pochopitelně už s pandemií, která společnost tvrdě zasáhla. V roce 2020 se britská pobočka dostala do červených čísel, loni skončil řetězec těsně nad nulou. V současné době má Starbucks asi 4 000 britských zaměstnanců.

Když nízké zisky trvají příliš dlouhou dobu, je to pochopitelně frustrující. Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj se sídlem v Paříži v červnu předpověděla, že ekonomika Spojeného království směřuje ke stagnaci, s prognózou nulového růstu HDP pro rok 2023. To samo o sobě není pozitivním scénářem, který by napovídal, že se situace zlepší.

Dav lidí prochází kolem prodejny Starbucks phaustov / Shutterstock.com

Velkým problémem je konkurence

Provozovny Starbucks nejsou zdaleka jediným místem, kde si můžete kávu zakoupit, konkurence se pořád zvětšuje. Konkurenční řetězce a restaurace stále častěji nabízí kávu s sebou, kterou mohou zákazníci získat se slevou. Kromě nízkých zisků se staly problémem i větší výdaje. Provozní náklady rostou a zájem o navštěvování kaváren je stále velmi slabý. Starbucks pokračuje ve vyhodnocování strategických možností pro všechny své mezinárodní nemovitosti.

V loňském roce řetězec také opustil společný podnik v Jižní Koreji, kde prodal svůj podíl místnímu partnerovi, ale stále pobírá licenční poplatky. Je zatím nejisté, jestli Starbucks skutečně britský trh opustí, ale vzhledem k výše zmíněným problémům si může každý domyslet, jestli se mu vyplatí zde zůstávat. Současný trh zažívá situaci, která je v mnoha ohledech nepředvídatelná. Je tedy zatím ve hvězdách, jak se bude vyvíjet a jak se zachovají podobné řetězce, které mají výrazně nižší zisky než v době před krizí a pandemií.