Historie pokladen v obchodech: Ty úplně první uměly udělat měsíční uzávěrku a stály jako dům nebo auto

Prodavačka mačká tlačítka na pokladně Shift Drive / Shutterstock.com

První pokladna pochází z roku 1879 a jejím vynálezcem je James J. Ritty. Nikoho asi nepřekvapí, že šlo o velké a těžké mechanické stroje. Mnohem zajímavější je, že už tehdy uměly některé pokladny udělat měsíční uzávěrku, a obchodníci tak měli nad zaměstnanci větší kontrolu. Bohužel stály podobně jako nový dům nebo auto, malí prodejci si je tedy nemohli dovolit. Během 140 let ale prošly obrovským vývojem až k dnešním samoobslužným systémům.

Přečtěte si také

Dotace na opravu rozbitých spotřebičů. Francie dává šanci na druhý život použitým věcem

Kontrola nepoctivých zaměstnanců

Za vynálezce pokladny je považován James J. Ritty z amerického státu Ohio. Prodával víno, whisky a doutníky a ve svém obchodě měl problém s finančními podvody zaměstnanců. Proto hledal způsob, jak získat dvojí kontrolu.

Na myšlenku pokladny ho ale přivedla až cesta lodí, při které pozoroval mechanismus lodního šroubu. Právě ten sloužil jako předloha pro vynález, který nazval „Rittyho neúplatný pokladní“. V roce 1879 si ho dali s bratrem patentovat a otevřeli továrnu pro jeho sériovou výrobu.

Stará pokladna Marietjie / Shutterstock.com
Artens / Shutterstock.com

První počítačově řízené pokladny

Další revoluce pokladních systémů přišla v 70. letech minulého století. V roce 1974 vytvořila technologická firma IBM první skladový systém napojený na počítač a ve stejném roce ještě následovala první pokladna s mikroprocesorem. Tu ale uvedla na trh jiná významná IT společnost, konkrétně Intel. Průkopníky v používání těchto pokladních systémů byly například fast foody, včetně těch nejznámějších. Mezi prvními je do svých provozoven začal instalovat McDonald’s.

Člověk si objednává u pokladního jídlo v McDonald’s Sorbis / Shutterstock.com

Dnešní digitální systémy

V roce 1985 byl představen první terminál s dotykovou obrazovkou, ale skutečná změna přišla až s moderními systémy IT Retail, které roku 1992 naprogramovali Martin Goodwin a Bob Henry.

Jejich součástí byl i známý software od Microsoft Windows – právě ten zaručoval, že pokladna dokáže kromě sčítání tržeb také ukládat data nebo sbírat kontakty. Stejně jako to umí dnešní pokladny provozované na podobných platformách. Obchodníci si je tedy mohou nastavit podle toho, zda provozují obchod s potravinami, nebo například restauraci. Jak aktuálně fungují pokladny v gastronomii a hotelnictví, výstižně popsal pro idnes.cz Petr Havelka, jednatel firmy A.W.I.S.:

„V každém okamžiku máte na očích aktuální tržbu i stavy účtů. Nechybí možnost podívat se do historie účtu. Mezi další funkce patří třídění podle kategorií, sloučení stolů, přesun mezi stoly, dopočítávání částky, stravenky, karty, storno, slevy při placení, personální ceny, vrácení účtu po zaplacení a přepínání na dálkový displej.“

Zdroj: IBM, idnes.cz, wikipedia.com, sutori.com, history-computer.com