5 tekutin, které v létě hydratují efektivněji a déle než obyčejná voda

Žena ve slunečních brýlích pije z kelímku a drží meloun Rohappy / Shutterstock.com

Dodržování pitného režimu je v horkých letních dnech nezbytností. V některých případech ovšem obyčejná voda nestačí. Během sportování, válení se u vody na slunci i při náročné práci je důležité tělo hydratovat dlouhodobě, protože se více potí a přichází o cennou vláhu i minerály. Které tekutiny jsou v tomto ohledu nejvhodnější? Některé vás možná překvapí!

Přečtěte si také

Jak využít slupky od brambor? Přestaňte je vyhazovat! Poslouží v kuchyni i jinde
Jak využít slupky od brambor? Přestaňte je vyhazovat! Poslouží v kuchyni i jinde

Voda nehydratuje na dlouho

Čistá voda by stále měla být v pitném režimu každého dítěte i dospělého volbou číslo jedna. Jejím problémem ovšem je, že se z těla rychle vyloučí. Z hlediska zajištění dlouhodobější hydratace proto existuje řada vhodnějších nápojů.

Jedná se o takové, které obsahují klíčové minerály jako je sodík a draslík (neboli elektrolyty zadržující vodu v těle) a také cukry, tuky a bílkoviny (neboli „kalorie“, které pomáhají zpomalovat vyprazdňování tekutin ze žaludku, a tedy i jejich uvolňování do moči). Po fyzické námaze nebo činnostech, při kterých se více potíme, je proto vedle čisté vody vhodnější sáhnout po některém z následujících pěti zdrojích.

Zjistěte, kde mají minerální vodu v akci

1. Mléko

Mléko je kompletním balíčkem všech výše zmíněných látek a z hlediska schopnosti hydratovat je mezi nápoji jasným vítězem. To například potvrdila i studie z roku 2016, jejímž autorem je Ronalda Maughan, profesor na skotské lékařské fakultě v St. Andrews. Studie porovnávala hydratační reakce několika různých nápojů a podle Maughana obsahuje mléko nejideálnější množství cukru (laktózy), proteinů, tuků a elektrolytů. Taková sklenice plnotučného či polotučného kravského mléka dodá po fyzické zátěži našemu tělu mnohem více tekutin a minerálů než voda.

Tři sklenice na stole s mlékem, džusem a vodou InnerVisionPRO / Shutterstock.com

2. Ovocné šťávy

Šťavnaté kousky ovoce mohou být v létě nejen ideálním osvěžením. Díky vysokému obsahu vody, přirozenému výskytu cukrů, vitamínů a minerálů i vlákniny či antioxidantů jsou výborné pro déletrvající zavodnění organismu. Sáhněte po melounu, grepu, ananasu, třešních a višních, broskvích, kiwi, jahodách nebo jablkách a připravte si z nich červě vymačkanou ovocnou šťávu.

  • A co sladké limonády? Jsou sice plné cukru, a proto se z těla vyprazdňují pomaleji než voda, na druhou stranu jakmile se po vypití dostanou do tenkého střeva, vysokou koncentraci cukru musí tělo zředit – ze svých vlastních zásob. Z hlediska pitného režimu nebo cíleného zvyšování hydratace organismu tedy nejsou přeslazené limonády vůbec vhodnou volbou, ačkoliv se někdy uvádí pravý opak.

3. Studené zeleninové polévky

Za studena podávané a připravované zeleninové polévky jsou v létě skvělou chladivou svačinkou, navíc jsou plné velkého množství vody a minerálů. Díky tomu jsou považovány za tzv. izotonické jídlo, které pomáhá udržovat hydrataci těla. Vyzkoušejte například tradiční španělské Gazpacho nebo jinou polévku připravenou z vodnatých druhů jako jsou rajčata, okurky, cukety, papriky a cibule. K dochucení použijte česnek, pepř, sůl, vinný ocet, olivový olej a bylinky.

Kokosová voda ve sklenicích s brčky Africa Studio / Shutterstock.com

4. Kokosová voda

Zázrak ukrývající se uvnitř mladého kokosového ořechu je doslova nabitý vitamíny, minerály a elektrolyty, které velmi účinně rehydratují organismus a dodávají mu potřebné látky. Kokosovou vodu běžně koupíte v drogeriích, ve zdravých výživách a prodejnách s fitness doplňky i v některých větších supermarketech a hypermarketech. Často se mimo jiné doporučuje jako vhodný zdroj doplnění tekutin po sportu nebo větší fyzické zátěži. Vyzkoušejte ji například místo iontových nápojů.

Osvěžte se nealko pivem v akci

5. Pivo

Taky patříte k těm, pro které je půllitr krásně vychlazeného piva tím nejlepším pro zahnání žízně? V omezeném množství může být taková desítka po sportovní aktivitě opravdu prospěšnější než obyčejná voda. Dodá chybějící vodu, minerály a vyrovná energetickou hladinu v krvi. To vše platí ale pouze v případě, že zůstanete u jednoho a poté budete pokračovat s nealkem, ideálně neslazeným a neperlivým.

  • Pozor na jakékoliv jiné druhy alkoholu. Ten má, jak je známo, ve větší míře naopak dehydratační účinky. Jeden drink za druhým vám se zahnáním žízně moc nepomůže. Pro udržení hydratace jsou potom nejhorší panáky tvrdého alkoholu, který navíc obsahuje mnoho cukru a v našem těle zapůsobí podobně jako už zmíněné sladké limonády.