Konec telešmejdů: Bez souhlasu vám od 1. července volat nesmí. Kdo vás může kontaktovat i nadále?

Operátoři telemarketingu se sluchátky a mikrofony fizkes / Shutterstock.com

Pokud vás obtěžují nevyžádané marketingové hovory, máme pro vás dobrou zprávu. Od 1. července vás „telešmejdi“ kontaktovat nesmí, pokud jim k tomu nedáte souhlas. Telemarketing ale samozřejmě zcela nevymizí, stále vám může zavolat váš bankéř, operátor nebo dodavatel energií. U těchto hovorů tedy buďte i nadále opatrní a nevyslovujte souhlas, pokud nemáte o nabídku zájem nebo nejste dostatečně informováni.

Přečtěte si také

Möbelix chce být IN: Řetězec bojuje o zákazníky novou identitou, Jysk a IKEA sníženými cenami

Zásadní změna legislativy

Novela zákona o elektronických komunikacích má v první řadě chránit spotřebitele a kultivovat trh. Oficiálně sice platí už od 1. ledna, ale do praxe ji měly firmy uvést během uplynulých šesti měsíců. Získaly tak dostatek času, aby se přizpůsobily novým podmínkám.

V tomto případě skutečně jde o náročnější proces, protože do loňského roku fungoval zákon přesně opačně. Pokud neměl operátor uložený výslovný nesouhlas spotřebitele, mohl ho s telemarketingovými nabídkami oslovovat téměř kdokoliv. Každoročně tak docházelo k podpisu stovek nevýhodných smluv, které doprovázely tisíce stížností na telemarketing. S tím je však nyní až na výjimky konec.

Kdo vám může volat i nadále?

Zákaz platí i na náhodně vygenerovaná čísla. Právě na ně se pracovníci telemarketingu často odkazovali, pokud jste se jich zeptali, jak na vás získali kontakt.

Omezení naopak neplatí pro firmy, které vás v databázi vedou jako stávajícího zákazníka. Jde zejména o mobilní operátory, zaměstnance bank a pojišťoven, lékaře nebo řemeslníky. Pozor tedy i na jejich nabídky, které nemusí být tak výhodné, jak se na první pohled zdají. „Spotřebitelé by měli být obezřetní a šetřit v hovoru s neznámými osobami se slovy "ano", "souhlasím" nebo "přijímám". To platí zcela obecně, stále lze po telefonu platně uzavřít smlouvu se spotřebitelem,“ varuje ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.

Telefonující žena fizkes / Shutterstock.com

Postihy za porušení zákona

Pokud nebudou firmy a call centra nový zákon dodržovat, může je pokutovat Český telekomunikační úřad, který na celou záležitost dohlíží. Nezákonné jednání bude v tomto případě klasifikováno jako přestupek a jeho pachatel musí zaplatit pokutu. Ta má dosahovat 10 % z obratu společnosti nebo 50 milionů korun, pokud by byl podíl z obratu nižší.