Každý druhý Čech přijme či odešle alespoň jeden balík měsíčně. Stoupla obliba výdejních boxů

Kurýr předává zboží zákazníkovi lovelyday12 / Shutterstock.com

Přeprava balíků je v Česku jednou z nejvyužívanějších služeb. Každoroční průzkum společnosti GLS ukázal, že minimálně jeden balík měsíčně pošle nebo přijme na 56 % Čechů. 13 % z nich navíc pošle dokonce 5 až 19 zásilek za měsíc. Mezi rozhodující kritéria výběru služby patří především cena přepravy, kvalita a spolehlivost, svou roli však hraje i předchozí zkušenost či rychlost doručení. Stoupla také popularita výdejních boxů.

Přečtěte si také

8. srpna slavíme Mezinárodní den koček. Víte, jaký typ kočičího steliva je nejlepší?
8. srpna slavíme Mezinárodní den koček. Víte, jaký typ kočičího steliva je nejlepší?

Češi posílají ostošest

56 % Čechů pošle nebo přijme každý měsíc alespoň jeden balíček, 13 % z nich pak dokonce 5 až 19 balíků. 31 % balíčky odesílá nebo přijímá jednou až pětkrát za půl roku.

Z průzkumu GLS, který každoročně připravuje přepravní společnost GLS prostřednictvím aplikace Instant Research, rovněž vyplynulo, že 77 % lidí preferuje zaslání domů, a to především tehdy, je-li jeho cena srovnatelná s ostatními možnostmi doručení. 39 % využívá výdejní místa přepravců a 38 % volí kamenné prodejny e-shopů.

Přepravní dodávka společnosti DPD stojí před AlzaBoxem, které nyní používá pro přepravu svých balíčků DPD

Rostoucí zájem způsobila pandemie

Podle průzkumu zároveň ubývá lidí, kteří balíkovou přepravu využívají zřídka (2017: 18 %, 2022: 10 %) nebo vůbec (2017: 4 %, 2022: 3 %). „Vliv na rostoucí oblibu balíkové přepravy měla především pandemie COVID-19, která se projevila výrazným nárůstem objemu balíků. Téměř 66 % lidí ve věku 18 až 44 let přijímá až dvacet balíků měsíčně. Největší oblibě se balíková přeprava těší v menších obcích do 20 tisíc obyvatel, kde nelze mnoho druhů zboží sehnat v obchodech,“ uvedl pro časopis M&M Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika. Podle něj už před pandemií klesl počet lidí, kteří balíkovou přepravu nevyužívají vůbec, a tento trend pokračuje i nadále.

Jaký způsob doručení preferujete vy?

Rozhodující je cena a kvalita

Ve srovnání s předchozími roky klesl počet lidí, pro něž je nejdůležitějším faktorem při volbě přepravce rychlost. V roce 2018 jich bylo 59 %, letos je to o 13 % méně. Většina Čechů, a to dokonce 77 %, považuje za nejdůležitější kritérium cenu, pro 70 % je podstatná především kvalita a spolehlivost nabízených služeb.

„Významnou roli při rozhodování hrají i předchozí zkušenosti s přepravcem. Toto kritérium, společně s kvalitou a spolehlivostí, je důležité především pro starší lidi nad 54 let. U nich obzvláště platí, že pokud byli spokojeni, rádi si službu vyberou znovu. Pro mladší lidi do 35 let je naopak důležitější pravidelná doba, ve kterou doručení probíhá, a příjemný kurýr,“ dodává Pavel Včela.

AlzaBox Alza

Stouplo využití výdejních boxů

Z výzkumu rovněž vyplynulo, že v posledních letech vzrostlo využívání tzv. balíkomatů, samoobslužných boxů, z nichž lze balík vyzvednout pomocí kódu. Ty nyní oproti roku 2017, kdy je využívalo pouze 5 % Čechů, preferuje o 15 % respondentů více. Stoupající zájem o výdejní boxy potvrzuje též prodejce elektroniky Alza.cz, která po celé republice provozuje více než 1 000 AlzaBoxů. „Jejich popularita mezi zákazníky neustále roste, stejně tak jako mezi dopravci, kteří tak rozšiřují možnosti doručení pro své zákazníky,“ uvádí Jan Moudřík, ředitel expanze a facility Alza.cz.

Obliba výdejních míst je český fenomén

Stále se zvyšující popularitu výdejních míst potvrzuje i Miloš Malaník, generální ředitel DPD. „Vysoká obliba výdejních míst – tedy i samoobslužných boxů, je český fenomén. Podle našeho nejnovějšího průzkumu E-shopper Barometer jsme dokonce v porovnání se zbytkem Evropy ve využívání výdejních míst na druhém místě hned za Francií.” Právě DPD nyní navázala spolupráci s Alzou a svou síť výdejních míst tak rozšířila o 500 AlzaBoxů.

Jeden z 2 500 Z-Boxů společnosti Packeta Packeta

Nejvíce výdejních boxů provozuje Zásilkovna

Počet výdejních boxů zvýšila též společnost Packeta, pod níž spadá přepravní firma Zásilkovna, a to na více než 3 500 kusů. 2 500 z nich je instalováno v České republice a tvoří tak největší síť těchto boxů na trhu. Z-boxy jsou vybaveny solárními panely a ke svému provozu potřebují jen minimum energie, takže šetří životní prostředí a pomáhají společnosti dostát dlouhodobým strategiím udržitelnosti.

„Za necelé dva roky jsme vybudovali největší síť automatických výdejních boxů v České republice. Máme pokrytou většinu vesnic a malých měst v ČR a na Slovensku a v Maďarsku také rychle expandujeme. Zákazníci si mohou objednat zboží z více než 32 tisíc e-shopů, se kterými spolupracujeme, a zásilku si vyzvednout v jakoukoliv denní či noční dobu v režimu 24/7, zkrátka kdykoliv jim to vyhovuje, bez čekání a bez front,“ uvedla pro M&M Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a CEO skupiny Packeta.