10 věcí, které byste v supermarketech nikdy neměli dělat a proč?

Žena se nechává vést na nákupním košíku Dean Drobot / Shutterstock.com

Už jste někdy v obchodě udělali něco, na co nejste zrovna pyšní? V supermarketech se každý den pohybují stovky nebo i tisíce lidí, zaměstnanci se tudíž setkávají se všemi druhy zákazníků, od těch slušných a bezproblémových až po takové, kteří jim přidělávají mnoho práce navíc. I když se některé zvyky v obchodech zdají být běžné, zaměstnancům se z nich může doslova vařit krev v žilách. Představíme si nešvary, kterým byste se v supermarketu měli vyhýbat.

Přečtěte si také

Studená melounová polévka s jahodami a bílým vínem
Studená melounová polévka s jahodami a bílým vínem

Nepokládejte zboží tam, kam nepatří

Během nakupování jste se rozhodli, že už nemáte chuť na kyselé okurky, ale nechcete se vracet přes půl obchodu – a tak je raději odložíte do regálu s toaletním papírem.

Zaměstnanci běžně nachází narozeninová přání v mrazáku nebo rybí prsty mezi rohlíky. A to je dokáže poměrně vytočit – přiděláváte jim tím totiž mnoho práce navíc a v některých případech se mohou potraviny znehodnotit.

Blokování uličky vozíkem

Hledáte zboží v akci a mezitím váš košík blokuje celou uličku? Zbytečně tím bráníte v cestě zaměstnancům, ale i ostatním zákazníkům. Lidé také často nechají košík řídit dítě. Kvůli tomu ovšem vzniká mnoho zbytečných nehod, které často končí poničeným zbožím nebo vybavením obchodu. Vozík mějte vždy u sebe a když se od něj vzdálíte, odstavte ho tak, aby nikomu nepřekážel.

Muž a žena v supermarketu šermují se zeleninou Nestor Rizhniak / Shutterstock.com

Velké nákupy před zavíračkou

Obchod má za 5 minut zavírat a vy jste se rozhodli, že uděláte nákup pro rodinu na celý týden? Obchody se snaží mít před uzavřením vše uklizené, srovnané a počet zaměstnanců je obvykle omezený na minimum, protože se připravují na skončení pracovní doby a odchod domů. Také se těší na odpočinek po náročném dni. Pokud opravdu musíte vběhnout nakoupit těsně před uzavřením, snažte se být co nejrychlejší a omezte obsah košíku na nezbytné položky.

Nákup na poslední chvíli? Mějte raději zásoby

Zbytečně produkty nemačkejte

Zajisté jste si už všimli mnoha pomačkaných rohlíků, banánů nebo jiných potravin. Je přirozené, že chcete před nákupem zkontrolovat stav produktů, ale nakupující by se měli snažit omezit šťouchání do potravin a jejich mačkání. Někteří lidé mají tendenci mačkat předměty příliš silně, což je poškozuje – a nikdo nebude kupovat rajčata nebo manga s hlubokými otisky prstů. Místo toho se naučte, jak rozpoznat, zda je produkt zralý podle vzhledu. U ošemetných potravin, jako jsou třeba broskve, se snažte při manipulaci být co nejšetrnější.

Nepořádek hlaste zaměstnanci

Podařilo se vám rozbít sklenici s červenou řepou? Mnoho lidí se snaží od nehody co nejrychleji zmizet, takové jednání však často vede ke zbytečnému zranění člověka, který po kluzkém obsahu uklouzne. Pokud něco rozbijete, nebojte se takovou událost nahlásit, zaměstnanec obchodu se na vás nebude zlobit.

Rozbitá lahev od vína v supermarketu Malgorzata Surawska / Shutterstock.com

Před nákupem zboží nejezte ani neotevírejte

V regálu vidíte novou limonádu, ale chtěli byste nejprve vědět, jak chutná? Zboží si vždy nejprve kupte, abyste se vyhnuli trapné konfrontaci s personálem. Zaměstnanci nachází po obchodech mnoho načatých balení jídla, otevřených nápojů nebo nakousnutého pečiva.

I když si možná myslíte, že není na škodu ochutnat brambůrky, které plánujete zaplatit, mnoho obchodů považuje otevírání položek před nákupem za porušení etiky nebo za krádež. Pokud už máte velkou žízeň nebo hlad, nejprve si zboží kupte, najezte se a pak pokračujte v nákupu.

Na pití i do drinků, kupte si tonic v akci

Nenechávejte košík kdekoliv

Vrácení košíku na své místo zabere možná jen několik desítek sekund navíc, přesto je mnoho lidí nechává různě odložené na parkovišti, protože se jim s nimi už nechce vracet. Tím nicméně nejen přiděláváte práci zaměstnancům, ale také riskujete, že do něj někdo narazí.

Nežádejte o čerstvější potraviny

Potraviny se postupně vyskladňují podle určitého harmonogramu. Jestliže nejste spokojení s čerstvostí zboží v regálech, nežádejte po zaměstnancích, aby šli pro novější – nejprve se musí prodat to, co je vystavené. Pokud by každý chtěl novější potraviny, vedlo by to k velkému plýtvání. Místo toho se vraťte později nebo další den, až bude novější zboží vystavené.

Zákaznice se dohaduje s pokladním v supermarketu Dean Drobot / Shutterstock.com

Vrácení poškozeného zboží zpět

Všimli jste si poškozeného nebo závadného zboží? Nikdy ho nevracejte zpět na polici, stačí na něj upozornit zaměstnance obchodu. Pokud by se problém ignoroval, mohl by se někdo zranit. Pokud nakupující rozbije třeba hračku či elektroniku, očekává se od něj, že upozorní člena personálu. Někdo jiný by si totiž mohl poškozené zboží omylem koupit.

To nejlepší ke snídani či do kávy

Neobviňujte zaměstnance za prošlý kupón nebo vyprodané zboží

Každý den má nespočet zákazníků tendenci obviňovat zaměstnance obchodu za něco, za co nemohou. Pokud jdete pro mléko v akci a ono je už po ránu vyprodané, zaměstnanec za to nemůže. Stejně tak nemůže za chybu s platební kartou, za prošlý kupón nebo za to, že obchod nepodporuje daný typ stravenky.

Často také dojde k situaci, kdy pokladní omylem namarkuje nákup špatně. Není na místě ji obviňovat, za den obslouží i stovky lidí a každý má nárok na chybu. Pokud došlo k chybnému namarkování zboží, slušně zaměstnance upozorněte a on zajisté ihned zjedná nápravu.