Nakličovací misky: Čerstvé vitamíny si vypěstujete doma za pár dní

Jak naklíčit doma semínka. (Foto: Továrna na zdraví)

Proč vlastně semínka nakličovat? Klíčky jsou velmi levným zdrojem vitamínů nejvyšší kvality. Miska plná čerstvých klíčků v bio kvalitě ze semen geneticky nemodifikovaných rostlin je hotovým pokladem. Klíčky dodají našemu tělu životadárnou energii, posilují imunitu, psychiku i krásu. Lze koupit hotové, již vypěstované klíčky a naklíčená semínka v obchodě, ale záruku kvality a čerstvosti si připravíte jen doma.

Přečtěte si také

Jak na kvašenou zeleninu, která posílí imunitu? Vše, co potřebujete, je zelenina a obyčejná sklenice
Jak na kvašenou zeleninu, která posílí imunitu? Vše, co potřebujete, je zelenina a obyčejná sklenice

V čem, jak a co naklíčit

Pořiďte si praktickou láhev pro naklíčení semínek. Snadno v ní semena propláchnete a předejdete hnilobným procesům, výskytu plísní i škodlivých mikroorganismů. Vhodné jsou i odkapávací keramické talířky a stojany, ve kterých mohou sklenice stát a přebytečná voda odteče. Sklenice se hodí k pěstování luštěninových klíčků cizrny, ředkvičky, munga, vojtěšky alfalfy, jetele nebo čočky.

Tip: Ze sklenice, plátýnka a gumičky si nakličovací nádobu vyrobíte i sami. Pokud se však nechcete zdržovat její výrobou, můžete si pořídit například tu od Tescomy za cca 260 korun. Pro pěstování více druhů klíčků se budete muset poohlédnout po biomisce – klíčicí soupravě. Prodává ji například firma Provita za 300 Kč. Až ve třech patrech současně vám budou doma klíčit různobarevná semínka. Pro ty, kteří raději nechají klíčit semena ve tmě, aby byly klíčky křehčí, máme tip na další druh nakličovacího pomocníka – keramickou misku. Za 320 korun pořídíte bílou s jedním platem pro naklíčení. Hnědá Biomana se dvěma patry pak stojí kolem pěti set korun.

Klíčky jsou velmi levným zdrojem vitamínů nejvyšší kvality

Jak si naklíčit semínka ve sklenici

Budete potřebovat zavařovací sklenici, kterou překryjete plátýnkem a zajistíte gumičkou. Před nakličováním vždy sklenici i pomůcky důkladně umyjte. Semínka nevystavujte přímému slunečnímu světlu, zvolte stín či šero a pokojovou teplotu kolem 18 až 20 °C. 

  • Semínka namočte do vody přímo ve sklenici asi na 8 hodin, aby nabobtnala. Poté vodu slijte a sklenici postavte do odkapávacího stojánku dnem vzhůru.
  • Proplachujte semínka nejméně 2x denně, ale raději i častěji.
  • Většina semen začne klíčit už druhý den. Za 5 až 8 dnů je můžete konzumovat.
  • Nejlepší jsou klíčky čerstvé, ale dají se skladovat pár dní v lednici.
  • Obaly semen nejsou zdrojem velkého množství vitamínů a můžete je před konzumací vypláchnout.
Jak nakličovat semena doma (Foto: Továrna na zdraví)

Jak nakličovat semena na speciálním sítu

Ve sklenici lze nakličovat jen semena, která po kontaktu s vodou nevytvářejí gel, který vám při pokusech o proplachování bude zacpávat sítko, a tím znemožní odkapání. Pro tato semena si pořiďte sítko na klíčení s keramickým podtáckem. Výborné je na semena řeřichy, rukoly, chia a lněná semínka. Lze na nich pěstovat i jetel, hořčici či ředkvičku, kterou lze dát i do sklenic.

Jak naklíčit semínka v misce

  • Semínka namočte do vody. Ta, která vytvářejí gel (například řeřicha a rukola), stačí namočit na 15 minut. Ostatní semena namáčejte 8 hodin, třeba ředkvičky, jetel a brokolici.
  • Namočená semínka přeceďte přes sítko a rozprostřete pomocí nože či stěrky rovnoměrně po celé ploše misky. Sítko má okraj a semínka z něj nepadají.
  • První dva dny nechte semínka zakrytá talířem nebo větší miskou. Lze je 2x denně vlhčit rozprašovačem.
  • Třetí den je odkryjte a 2x denně vlhčete. Jakmile prorostou kořínky skrz sítko, proplachujte semínka mírným proudem vody. Zbavíte je části obalů semen. Naklíčená ke konzumaci jsou za 5 až 8 dnů. Konzumujte klíčky i s kořínky, kde je mnoho vitamínů.

Naklíčená semínka

Jakmile se semínko proměňuje přes klíček na výhonek, obsahuje řadu zdraví prospěšných látek. Je pak nekonečnou zásobárnou vitamínů, minerálů, bílkovin i enzymů. Podle druhu klíčků se liší i složení živin. Zejména jde o vitamíny skupiny B a C, minerály jako fosfor, hořčík, vápník a železo, chlorofyl či aminokyseliny.