IKEA v roce 2022 zamíří s plánovacími kiosky do regionů a spustí nové digitální služby

Pohled na budovu IKEA Canva

Ve finančním roce 2021, který přinesl v souvislosti s pokračující pandemií covidu-19 řadu výzev, dosáhla IKEA v Česku tržeb ve výši 9,7 miliardy Kč. Ve srovnání s předchozím finančním rokem je to o 7,5 procent méně. V roce 2022 IKEA představí nový formát plánovacích kiosků v krajských městech, bude pokračovat v investicích i rozvoji digitálních řešení. Spustí také pilotní provoz služby Scan&Go, začne nabízet použitý nábytek online a doručovat objednávky elektromobily.

Přečtěte si také

Pečicí papír vás naučí zdravě vařit. Tipy, jak ho používat v kuchyni

Ohlédnutí za uplynulým rokem

„Uplynulý finanční rok přinesl něco, s čím jsme se dosud nikdy nesetkali. Obchodní domy v Česku musely být během pandemie šest měsíců zavřené. Pandemie přinášela a stále přináší velké výzvy pro naši logistiku i celý dodavatelský řetězec. Vnímáme tyto výzvy jako příležitost pro zlepšování našeho ecommerce – podíl on-line prodejů narostl meziročně o více než čtvrtinu na 39,5 %. Navzdory všem komplikacím jsme dosáhli celkově solidních výsledků. Jsme moc vděční, že nám zákazníci zachovali přízeň,“ říká David McCabe, generální ředitel IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko.

IKEA v Česku v minulém finančním roce investovala zhruba 280 milionů Kč do klíčových projektů s cílem zlepšit zákaznickou zkušenost. Např. otevřela první plánovací studio v pražském nákupním centru Westfield Chodov, nový výdejní sklad v Brně, samoobslužné výdejní boxy u obchodních domů, zkompletovala síť 16 výdejních míst v regionech nebo zásadně zrekonstruovala restauraci v Praze na Zličíně.

Představila také novou mobilní aplikaci, která umožňuje zákazníkům nakupovat online a kterou si stáhlo už více než 130 tisíc uživatelů. „Tohle všechno by nebylo možné bez našich skvělých zaměstnanců, kterým jsme navýšili mzdy v průměru o 5 %, a navíc jsme vyčlenili téměř 27 milionů Kč na odměny za jejich úsilí v nelehkých časech,“ dodává k uplynulému finančnímu roku McCabe.

I přes složitou pandemickou situaci IKEA pokračovala v podpoře organizací, které pomáhají obětem domácího násilí, LGBTI+ komunity a spustila také Program pro rozvoj kompetencí uprchlíků. Kromě toho vyčlenila více než 10 milionů Kč na pomoc lidem, které zasáhlo tornádo na jižní Moravě.

Novinky pro zákazníky

Po loňském otevření prvního plánovacího studia v Praze na Chodově letos IKEA nabídne zákazníkům podobné služby také v menších pop-up kioscích. „Pokračujeme ve snaze být našim zákazníkům blíže i mimo naše obchodní domy. Půjde o menší kiosky, ve kterých naši odborníci pomůžou zákazníkům s plánováním interiérů. Bude zde možné si také výrobky rovnou objednat. Tyto kiosky chceme postupně otevírat v krajských městech mimo Prahu,“ vysvětluje McCabe.

Nové funkce se dočká mobilní aplikace IKEA. Zákazníci ji budou moci využít pro nákupy přímo v obchodních domech metodou Scan&Go. Přímo v aplikaci si naskenují výrobky, které pak i přímo v aplikaci zaplatí, čímž se vyhnou čekání ve frontách u pokladen. Tato služba začne fungovat v pilotním provozu nejprve v obchodním domě IKEA Brno, později se rozšíří i do ostatních obchodních domů.

Další novinka se týká Cirkulárních hubů, jejichž nabídka použitého nábytku bude dostupná online. Zákazníci se tak budou moci na webu IKEA.cz podívat, jaké výrobky nabízí Cirkulární hub v konkrétním obchodním domě, a rovnou si je budou moci zarezervovat. Tyto výrobky z populární služby Druhý život nábytku nebo např. ze vzorových pokojů si následně vyzvednou a zaplatí v obchodním domě.

Sklad společnosti IKEA Canva

Doručování zboží elektromobily a postupné odstranění plastových obalů

IKEA i v novém finančním roce pokračuje v aktivitách, které mají pozitivní vliv na lidi i planetu. Od poloviny ledna v Česku ve spolupráci s logistickou společností HRAL postupně zavádí doručování objednávek zákazníkům elektromobily. Účtenky pro zákazníky, kteří preferují papírovou verzi před elektronickou, bude IKEA tisknout ve všech obchodních domech na recyklovatelný modrý papír.

Celosvětově se IKEA zavázala, že z obalů svých výrobků postupně vyřadí plasty. Vyřazování bude probíhat postupně – od roku 2025 se bude týkat veškerého nového sortimentu, balení stávajícího sortimentu bude upraveno do roku 2028.