Zelený čaj vás udělá štíhlejšími, mladšími i šťastnějšími. Při přípravě ale nedělejte častou chybu!

Usmívající se žena pije zelený čaj ze skleněného hrnku Canva

Sáhnete ráno raději po šálku kávy, nebo čaje? Pokud to druhé, pak rozhodně doporučujeme právě ten zelený. Ve srovnání s kávou jsou jeho stimulační účinky lepší, a navíc má plno dalších příznivých vlivů na naše zdraví. Včetně rychlejšího hubnutí. V takovém případě je ovšem nutné umět si zelený čaj v obchodech vybrat a doma si ho také správně připravit. Spousta lidí totiž dělá klasickou chybu. Přečtěte si, proč je dobré zelený čaj pít i jak z něho dostat to nejlepší.

Přečtěte si také

Bojujete s pavučinami? S těmito tipy se jich zbavíte nadobro
Bojujete s pavučinami? S těmito tipy se jich zbavíte nadobro

Jak vzniká zelený čaj?

Zatímco u černého čaje prochází lístky po otrhání řízenou fermentací neboli oxidací, v případě zeleného se oxidační proces včas zastavuje tepelným šokem, jehož způsob se může v různých regionech lišit.

Například v Číně, která je největším pěstitelem a vývozcem zeleného čaje, se lístky podle tradičního způsobu často nechávají uschnout nebo se praží nad otevřeným ohněm. V Japonsku se zase fermentace zastavuje pomocí horké páry.

V každém případě si čaj díky tomu ponechává svou zelenou barvu a mnohem více účinných a cenných látek. Také proto je pro naše zdraví přínosnější než čaj černý.

Nápoj původem z Asie koupíte v akci

Je pro povzbuzení lepší káva, nebo zelený čaj?

U čajů ve spojitosti s kofeinem hovoříme o látce zvané tein. Jedná se ale téměř o totéž. Rozdíl spočívá pouze v jeho množství. Zatímco u takové kávy se uvádí průměrný obsah kofeinu 100 mg na 230 ml filtrované kávy, zelený čaj má asi 35–50 mg kofeinu na 230 ml připraveného nápoje. Vždy záleží na kvalitě, stáří a velikosti drcených lístků – čím jsou jemnější, tím více stimulujících látek se z nich uvolňuje.

Vezmeme-li potom v potaz, že za neškodný se uvádí denní příjem kofeinu až do 400 mg, pokud ho nemáme z jiných zdrojů, můžeme si každý den dopřát až 8 šálků zeleného čaje.

  • Pozor ale na jeho pití ve večerních hodinách a před spaním. Citlivější jedinci by mohli mít problémy s usnutím i spánkem.

A ačkoliv zelený čaj obsahuje méně kofeinu než káva, pro dosažení ideálního povzbuzujícího účinku je často doporučovanější. Čajový tein se totiž uvolňuje do těla postupně, a tedy déle působí. Nezpůsobuje také obvyklou nervozitu, nedráždí žaludeční stěny a střeva. Naopak spolu s obsaženými alkaloidy účinněji podporuje mentální činnost, přispívá k navození duševní pohody, účinně snižuje únavu a zlepšuje koncentraci.

Zelený čaj ve skleničce, čerstvé lístky a sušený zelený čaj life-literacy / Shutterstock.com

Elixír mládí skvělý pro psychiku i hubnutí

Důvodů, proč začínat každý den šálkem zeleného čaje, je ale mnohem více. Je velmi bohatým zdrojem antioxidantů (především flavonoidů, saponinů a katechinu), které zpomalují stárnutí buněk, napomáhají jejich regeneraci a preventivně působí proti řadě civilizačních onemocnění, jako je cukrovka, rakovina, srdeční infarkt nebo mozková mrtvice.

Obsažené třísloviny zase podporují tvorbu žaludečních šťáv a tím napomáhají trávení. Vyšší obsah vitamínu C přispívá k lepší obranyschopnosti.

Velmi ceněný je zelený čaj také při hubnutí. Při pravidelném pití několika šálků denně dokáže díky kofeinu a dalším účinným látkám efektivně nakopnout náš metabolismus a redukovat ukládání tukových buněk. Pomáhá také udržovat normální hladinu cukru v krvi.

Může se zelený čaj pít v těhotenství?

Podobně jako u kávy se to vzhledem k vyššímu obsahu kofeinu nedoporučuje. Určité složky zeleného čaje mohou údajně snižovat vstřebávání kyseliny listové, která je důležitá pro zdravý vývoj plodu a eliminaci vrozených vad. Popíjení zeleného čaje není vhodné ani pro malé děti, a kvůli vysokému obsahu draslíku ani pro osoby s onemocněním ledvin.

  • Tip: V obchodech se dá koupit i zelený čaj bez kofeinu, takže si jeho chuť můžete užívat i v případě, že pro vás není ze zdravotních důvodů vhodný. Nejčastěji se setkáte s bezkofeinovým čajem Sencha, který pochází z Japonska a je nejrozšířenějším typem zeleného čaje.
Zelený čaj ve skleničce, čerstvé lístky a sušený zelený čaj KMNPhoto / Shutterstock.com

Jaký zelený čaj vybrat?

Pokud chcete zelený čaj pít pro jeho stimulující i zdraví příznivé účinky, pak vždy dejte přednost sypanému, který má zároveň mnohonásobně lepší chuť. Na vlastní oči také uvidíte kvalitu, velikost i stav jednotlivých lístků. Do pytlíkových čajů se totiž často melou i méně kvalitní části čajovníku (větvičky, starší lístky apod.).

  • Kvalitní sypaný čaj poznáte podle syté tmavě zelené až namodralé barvy. Čajové lístky musí působit celistvě, neměly by být poničené, rozlámané a příliš suché tak, aby se po doteku rozpadaly.

Jediným stisknutím připraví vodu optimálně teplou pro zelený čaj

Za nejlepší je ovšem považován čaj matcha. Jedná se o zelený čaj ve formě jemného prášku, který tvoří sušená dužina listů čajovníku. Ze všech druhů obsahuje nejvíce antioxidantů, má lepší povzbuzující účinky, je větším pomocníkem při hubnutí a dá se také přimíchat do jogurtů, kaší nebo smoothies.

  • Tip: Pokud popíjení zeleného čaje úplně neholdujete nebo nemáte během dne čas na jeho přípravu, dá se koupit také jako doplněk stravy v podobě kapslí. Jednotlivé výrobky se liší především obsahem čistého extraktu z čajovníku v doporučované denní dávce uváděné výrobcem, proto si při nákupu dávejte na tuto informaci pozor.
Prášek z matcha čaje a uvařený čaj matcha Canva

Při přípravě je nejdůležitější voda

Aby se vám zelený čaj odměnil svou plnou chutí a benefity pro zdraví, je potřeba věnovat jeho přípravě trochu péče. V první řadě se vyvarujte obvyklé chyby. Tu lidé dělají, když čaj ihned nedočkavě zalijí vroucí vodou. Tím v něm zlikvidují nejen většinu prospěšných látek, ale také se připraví o jeho skvělou vůni a charakteristickou chuť, která může vlivem vyplavených tříslovin spíše zhořknout.

Zelený čaj je ideální zalévat horkou vodou o teplotě kolem 70–80 °C. Jak to poznat? Dají se koupit varné konvice, které disponují funkcí ukazatele přesné teploty. Pokud je doma nemáte, pak po dovaření vody vyčkejte alespoň tři minuty, než voda trochu zchladne.

Vyměňte ranní kávu za zelený čaj

Příprava zeleného čaje krok za krokem

  1. Připravte si do sítka nebo konvičky sypaný zelený čaj: 1–2 lžičky na 150 ml vody.
  2. Dejte vařit vodu a nechte ji projít varem. Následně vyčkejte pár minut, dokud trochu nezchladne, a čaj zalijte horkou vodou o teplotě 70–80 °C.
  3. Zakrytý čaj nechte louhovat přibližně 2 minuty (někdy ale stačí i 1 minuta, jindy je potřeba doba delší – řiďte se pokyny na obale, případně se při nákupu zeleného čaje ve specializovaných prodejnách zeptejte na doporučenou dobu louhování přímo prodavačů).
  4. Z jedné dávky čaje lze připravit další dva až čtyři nálevy. S každým dalším pouze o minutku prodlužte dobu louhování, u těch posledních můžete i nepatrně zvýšit teplotu horké vody.