Dnes je poslední den na podání zásilek, u kterých Česká pošta garantuje doručení do Vánoc

Balíkovna České pošty a dvě pracovnice u přepážek Česká pošta

Předvánoční špička ovlivňuje nejen e-shopy a kamenné obchody, ale i dopravce, kteří zažívají vrchol sezóny a navyšují kapacity oproti zbytku roku až o několik set procent. Jedním z nich je i Česká pošta, která nyní odbavuje dokonce 750 000 zásilek denně, což je přibližně o 150 až 200 % více než ve zbytku roku.

Přečtěte si také

Ricinový olej je tekuté zlato pro mladistvou pleť, dlouhé řasy, pevné nehty a zářivé vlasy
Ricinový olej je tekuté zlato pro mladistvou pleť, dlouhé řasy, pevné nehty a zářivé vlasy

Pošta garantuje doručení do Vánoc

Mluvčí České pošty Matyáš Vitík uvedl, že pošta garantuje doručení do Vánoc všech zásilek převzatých k přepravě ještě 22. prosince. I proto se nyní potýká s ohromným návalem lidí, kteří na poslední chvíli objednávají vánoční dárky.

Denně odbaví na 750 000 zásilek, což představuje přibližně dvousetprocentní nárůst oproti zbytku roku. Je to zároveň o půl milionu méně než loni, kdy bylo množství zásilek ovlivněno uzavřením kamenných prodejen vlivem pandemie.

5 000 brigádníků i Balíkoven

„V letošní špičce doručujeme až o polovinu zásilek více než v předcovidovém roce 2019. Loňský výjimečný rekord letos nepřekonáme, protože lidé se vrátili do kamenných obchodů a vánoční doručování je navíc rozprostřené do delšího období,“ uvedl Vitík.

I proto musela pošta jako v minulých letech najmout na 5 000 brigádníků speciálně na vánoční sezónu. Celý proces také výrazně ulehčuje tzv. Balíkovna, zrychlený výdej balíků, která je k dispozici na většině pošt a u některých partnerů. Díky té na poště při výdeji balíku strávíte maximálně několik minut.

DPD dodávka před skladem DPD

Špičku zažívá DPD i DoDo

Nárůst počtu zásilek ale nezažívá pouze Česká pošta, se sváteční špičkou se potýkají i kurýři DPD, které hlásí 300 tisíc balíků denně. Přestože se čísla zdají jako hodně vysoká, rekordy firmy zaznamenávaly spíše loni. „Letošní sezona je taky hodně silná, ale už není tak silná jako ta loňská, kdy byl vlastně úplný lockdown,“ uvedl generální ředitel DPD ČR Miloš Malaník.

Nárůst poptávky pozoruje i firma DoDo, která provozuje kurýrní služby. „Situace posledních měsíců nutí obchodníky digitalizovat své prodeje, a tedy si i zajišťovat doručení zboží směrem k zákazníkovi,“ uvedla marketingová manažerka firmy DoDo Jana Hejnicová.

Kurýr PPL nakládá do dodávky balíčky PPL

Zákazníci PPL kvitují výdejní místa

Velký zájem o své služby zaznamenal i dopravce PPL. Největší nárůst přitom pozoruje u vyzvednutí zásilek na výdejních místech.

„Ve spojitosti s Black Friday a probíhající vánoční nákupní horečkou zaznamenáváme rekordní čísla, letos jsme již překonali i loňské lockdownové rekordy. V naší síti odbavujeme i půl milionu zásilek za den.

Ukázalo se, že naše celoroční přípravy přinášejí efekt – nová depa, modernizace a automatizace technologií, příprava personálu a rozšíření dopravní flotily a odběrných míst na maximum, to vše pomohlo k dalšímu zrychlení a zvýšení kapacit naší přepravní sítě. My jsme tak schopni odbavit a doručit extrémně vysoké množství zásilek při zachování vysoké kvality našich služeb,“ uvedl CEO společnosti PPL Petr Horák.

Zaměstnankyně Zásilkovny předává ženě balíček ve výdejně Zásilkovny Facebook/Zásilkovna

Zásilkovna pozoruje zvýšení zájmu od října

Společnost Zásilkovna pozoruje zvýšený zájem o své služby již od poloviny října, největší nárůst pak zaznamenala na přelomu listopadu a prosince. „V posledních týdnech je to až o statisíce více za týden,“ uvedl mluvčí Zásilkovny Kamil Chalupa.

Zásilkovna také letos poprvé využila technologii založenou na umělé inteligenci, která komunikuje se zákazníkem. „Spustili jsme nového inteligentního voice bota neboli virtuálního asistenta. Ten nám během předvánočního nakupování výrazně pomůže. Před Vánoci ve špičce očekáváme v jednu chvíli více než pět set hovorů od zákazníků a to už bychom bez pomoci technologie zvládali velmi obtížně,“ uvedl mluvčí Zásilkovny Kamil Chalupa.