Pitný režim je v zimě důležitější, než si myslíte! Jak se naučit pravidelně doplňovat tekutiny?

Žena se zrzavými vlasy pije z hrnku, za ní jsou světýlka Krakenimages.com / Shutterstock.com

Bolí vás v zimě často hlava? A jak moc doplňujete tekutiny? V chladných dnech nás tolik nežene pocit žízně jako v létě, a proto na dostatečný pitný režim snadno zapomínáme. Dehydratace je ovšem závažným problémem i v tomto období, dokonce hrozí vyšší riziko. Přečtěte si, proč je důležité i v zimě dostatečně pít, jak se nedostatek vody v těle projevuje a které zdroje tekutin jsou nejlepší. Na závěr přidáme i pár šikovných rad, jak na pravidelné pití nezapomínat.

Přečtěte si také

Zahradní kalendář: Září na zahradě – co všechno musíme udělat
Zahradní kalendář: Září na zahradě – co všechno musíme udělat

Škodí nám přetápění i chlad

K dehydrataci našeho organismu přispívají především silně vytápěné místnosti (ve kterých je vzduch sušší) i venkovní chladný vzduch, který vysušuje sliznice a zvyšuje potřebu přijímat tekutiny.

Stejně tak nepříznivě působí samotné teplotní rozdíly mezi přechodem ze zimy do vyhřátých prostor. Výkyvy teplot více zatěžují náš termoregulační systém, jehož správné fungování do jisté míry závisí na dostatečné hydrataci.

Doplňte tekutiny i minerály zároveň

Voda ovlivňuje imunitu i činnost metabolismu

Na dostatečném množství přijatých tekutin (spolu se správným jídelníčkem) je závislý i náš metabolismus. Ten hraje důležitou roli při udržování tělesné teploty, fungování krevního oběhu a celkové metabolické aktivitě organismu.

  • Pozor si dávejte na příliš studené nápoje, které zvyšují energetickou zátěž a kladou větší nároky na opětovné zahřátí těla. Pokud býváte zmrzlí například hned po ránu, zkuste každý den vypít sklenici vlažné až teplé vody s citronem. Vaše tělo se zdravě a bezpečně nastartuje.

V neposlední řadě je důležité dostatečně pít kvůli imunitnímu systému, který je v této době vystavený nadměrné zátěži. Na pitný režim pamatujte i při nachlazení a nemoci.

Muž v čepici stojí v zasněženém venkovním prostředí a pije ze sportovní lahve Canva

Příznaky dehydratace v zimě

Zatímco v létě nás tělo upozorňuje na nedostatek tekutin pocity žízně a zvýšeným pocením, v zimě mohou být příznaky poněkud jiné. Varovným signálem jsou popraskané rty, suchá pokožka, akné a jiné kožní problémy, častější krvácení z nosu, suchý kašel, sucho v ústech a lepící se jazyk, bolesti hlavy a případně také malátnost či průjem.

I díky ovoci zvýšíte příjem tekutin

Kupte se slevou Pomeranče.

Porovnat slevy

Jak nejlépe doplňovat tekutiny?

Dospělý člověk by měl denně vypít 2–⁠3 litry. Samozřejmě je nejlepší čistá, neslazená voda. Existuje ovšem řada dalších vhodných zdrojů tekutin, které se do celkového pitného režimu započítávají a přispívají k hydrataci organismu.

  • čaje –⁠ ideálně zelené, černé, bílé a bylinkové,
  • minerální vody (neslazené): čas od času jsou skvělé pro doplnění důležitých minerálů,
  • vodnaté druhy zeleniny: okurka, cuketa, rajčata, paprika, řapíkatý celer, saláty,
  • vodnaté ovoce: mezi to patří druhy, které jsou nyní v zimě v obchodech snadno k dostání, většinou také levněji – například citrusy (pomelo, pomeranče, grapefruity, ananas), či exotické druhy (pitahaya – dračí ovoce apod.),
  • 100% ovocné a zeleninové šťávy,
  • polévky: nejen, že krásně zahřejí, ale dodají také množství tekutin.

Nezapomeňte také, že oblíbené vánoční punče, svařáky a grogy obsahují alkohol, který organismus vysušuje. Proto i když nebudete mít pocit žízně, prokládejte jednotlivé alkoholické nápoje sklenicemi čisté vody.

Pitný režim za vás pohlídají aplikace

Nejjednodušší cestou je nastavit si na mobilu, chytrých hodinkách nebo jiném zařízení pravidelné upozornění. Například každou hodinu nebo dvě. Skvělým pomocníkem jsou v tomto ohledu různé mobilní aplikace, které vám budou pitný režim nejen automaticky připomínat, ale také vám vypočítají optimální denní množství tekutin dle zadaných hodnot a budou vaše pokroky zaznamenávat do grafů a statistik.

  • Tip: Pro telefony s iOS i s Androidem mrkněte např. na aplikace Sledování pitného režimu, Připomenutí a sledovač vody, Water reminder či Pitný režim. Jsou zdarma a mají poměrně dobré uživatelské hodnocení.

S chytrým náramkem už pitný režim zanedbávat nebudete!

Spolehněte se na chytré lahve

Účinnou motivací může být také pořízení pěkné skleněné lahve, která se vám bude vizuálně líbit, na stole bude zajímavou dekorací a pití z ní vás bude jednoduše bavit. A pokud si libujete ve všech technických vychytávkách a s pravidelným pitným režimem máte opravdu problémy, pak doporučujeme některou z chytrých lahví na vodu.

Ty levnější, které pořídíte do 500 Kč, jsou opatřeny počítadlem na uzávěru lahve, díky kterému budete mít na konci dne přehled, kolikrát jste se z lahve napili (např. od značky Joseph Joseph Dot, cena cca 400 Kč).

Dražší modely, které stojí kolem 1 000 Kč, jsou většinou vybaveny displejem a bluetooth technologií, která propojuje lahev s mobilní aplikací (seženete třeba od značek Equa, Puro či Umax – tato lahev zároveň funguje jako chytrá termoska).

Kolem 2 000 Kč jsou potom k dostání opravdu vychytané lahve, které navíc na příjem tekutin upozorňují barevným LED rozsvícením (na internetu se podívejte např. na lahve HidrateSpark či Noerden). Díky tomu si můžete být jisti, že na vodu už určitě nezapomenete.