Budoucnost patří rostlinné stravě: Zájem o „tuňáka“ z hrachu roste

Talíř plný rozličné zeleniny Unsplash

Firma Nestlé slaví úspěchy s veganskými burgery, řízky nebo nugetkami, které vyrábí v České republice a distribuuje pod značkou Garden Gourmet po celém světě. Rozšiřuje tedy nabídku, a to například o „tuňáka“ z hrachového proteinu. Ten se začne pod názvem „Vuna“ prodávat už v březnu příštího roku a ochutnat ho budete moci i u nás.

Přečtěte si také

Fastfoody kvůli vysokým nákladům výrazně zdražují svá jídla. Kde si připlatíte nejvíce?
Fastfoody kvůli vysokým nákladům výrazně zdražují svá jídla. Kde si připlatíte nejvíce?

Hlavní suroviny veganských produktů

Rostlinné alternativy mořských plodů, masa nebo sýrů vyrábí firma Nestlé v závodě v Krupce u Teplic. Jako hlavní surovinu přitom používá sójový prášek, ale také třeba ten cibulový, hrách nebo pšeničný lepek.

Obliba rapidně stoupá nejen v Česku a na Slovensku, ale také ve všech dalších 34 zemích, kam se 95 % produkce vyváží, a tak už teď vzniká další výrobní linka. Nejdůležitější složkou zůstává sója, kterou donedávna firma dovážela z USA. V současnosti ale kvůli redukci množství CO2 přechází na evropského dodavatele.

Zájem o rostlinné alternativy roste u nás i ve světě

Řada Garden Gourmet byla na trh uvedena v roce 2016 a od té doby zaznamenala obrovský nárůst, nejvíce se vyváží do Německa a Francie. „Pokud porovnáme roky 2016 a 2021, tak samotná výroba narostla čtyřnásobně. Před 5 lety jsme se pohybovali kolem 5 600 tun, plán na tento rok je 20 500 tun. Zájem o veganské a vegetariánské výrobky je velmi velký,“ popisuje ředitelka továrny Dagmar Spišková.

V českém prostředí začalo Nestlé s rostlinnou výrobou v roce 2019 a od té doby se z několika desítek tun posunulo na více než sedm set. Vděčí za to nejen veganům a vegetariánům, ale také flexitariánům, kteří si dopřávají maso jen občas.

Kuličky sójových bobů a vařečka Unsplash

Alternativy masa nabízejí i ostatní řetězce

Náhražky masa a ryb prodává pod svojí vlastní značkou Vivera i Tesco. Konkrétně se jedná o rybí prsty, burgery, kebab nebo nugetky na bázi pšeničného a sójového proteinu. A postupně se alternativy mořských plodů objevují i v dalších řetězcích, například v Albertu či Kauflandu.

Ekologické transparentní obaly

Změna čeká i obalové materiály. Aktuálně používané zelené výlisky nahradí průhledné varianty, které se dají lépe recyklovat a znovu zpracovávat. Už nyní je společnost Nestlé používá u výrobků z řady Sensational, do roku 2023 na ně ale přejde kompletně.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz