Coca-Cola si drží nemilé prvenství: je největším plastovým znečišťovatelem na světě

Pet lahve Coca-Cola v plastové přepravce Unsplash

Dlouho se mělo za to, že jsou revoluční a spasí svět. Místo toho se ukázalo, že jej ženou do záhuby. Znečištění plasty je jedním z největších globálních problémů, jehož řešení by mělo začít na úrovni firem, které se na něm nejvíce podílejí. Jednou z nich je i výrobce mnoha značek nápojů Coca-Cola, která má na svědomí až 100 miliard lahví ročně.

Přečtěte si také

Slupky od mandarinek nevyhazujte: Vyrobíte z nich levný pohlcovač pachů i lék na trávení
Slupky od mandarinek nevyhazujte: Vyrobíte z nich levný pohlcovač pachů i lék na trávení

První místo získává Coca-Cola

Žebříček největších plastových znečišťovatelů každoročně sestavuje nezávislá instituce Break Free from Plastic (BFFP), která vznikla v roce 2016. Bezmála 2 000 specializovaných organizací monitoruje pro BFFP během sběru, třídění a další práce s odpadem jeho množství i původ.

Letošní sběr čítal na 11 tisíc dobrovolníků, kteří shromáždili přes 330 000 kusů smetí z 440 míst po celém světě. Při zkoumání, o jaký odpad jde, se nejvíce skloňovalo jméno nápojového giganta Coca-Cola, který má na triku nejen oblíbený kofeinový nápoj, ale i limonády Fanta, Sprite a další. Toto prvenství přitom firma získala už počtvrté.

Plastové obaly od rozličných nápojů na skládce Unsplash

Čím větší firma, tím více odpadu

Plastové lahve jsou mezi velkými firmami stále nejoblíbenějším obalem – plast je praktický, levný a velmi tvárný co se designu týče. Během sběru proto dobrovolníci nacházejí nejen plastové lahve, ale i tuby od zubních past, šamponů, kelímky od jogurtů a obaly od mycích a pracích prostředků. Nikoho asi nepřekvapí, že nejvíce výše zmíněných plastových obalů vyprodukují právě největší výrobci na trhu.

Výrobce The Coca-Cola Company přitom na sobě mělo psáno bezmála 16 500 kusů, tedy přes 58 % celkově nasbíraných odpadků. Na druhém místě se s 8 231 kusy umístila firma PepsiCo následovaná společnostmi Unilever, Nestlé, Procter & Gamble, Mondelez, Philip Morris, Danone, Mars a Colgate-Palmolive.

Vyměňte plastové lahve za udržitelnější řešení

Ambiciózní plány

Přestože čísla mluví sama za sebe, zmíněné firmy se do boje proti odpadu pustily již několikrát. Již v 90. letech Coca-Cola i její největší rival PepsiCo představili lahve, které byly z jedné čtvrtiny vyrobeny z recyklovaného plastu. Netrvalo ale dlouho a obě firmy od této ekologičtější varianty upustily kvůli vysokým nákladům. V roce 2018 pak Coca-Cola vydala prohlášení, v němž se zavázala, že do roku 2030 zvýší poměr recyklovaných plastů ve svých lahvích přinejmenším na polovinu.

Tabulka čokolády Nestlé Unsplash

Zapojí se PepsiCo i Nestlé

Příklad Coca-Coly následovaly se závazkem 25 % i firma PepsiCo a s 15 % společnost Nestlé. „Žádný plast by neměl skončit na skládce nebo jako odpad. Dosažení bezpečnosti recyklovaných plastů na balení potravin je pro náš průmysl obrovskou výzvou. Proto vedle snižování spotřeby plastů a sběru odpadu chceme také zvyšovat podíl opakovaně recyklovatelných plastů. Iniciujeme kroky k vytvoření většího trhu s recyklovanými plasty pro potravinářské účely a podpoříme inovace v obalovém průmyslu. Vítáme všechny, kteří se k nám chtějí na této cestě připojit,” uvedl Mark Schneider, generální ředitel společnosti Nestlé na jejím webu. Od letošního února pak menší lahve Coca-Coly vyrobené ze 100% recyklovaného plastu mohou koupit spotřebitelé ve vybraných amerických státech.

Nekonečná recyklace není řešením

Ačkoli jsou závazky zmíněných firem přinejmenším krokem správným směrem, nejde o dlouhodobě udržitelné řešení. Opakovaná recyklace totiž snižuje kvalitu plastu, který je po několika kolobězích zcela nepoužitelný. Budoucnost ekologie proto tkví v nahrazení plastů jiným materiálem. Coca-Cola sama nedávno začala u svých vybraných značek testovat papírové lahve, jejich další vývoj a zařazení do prodeje je však zatím běh na dlouhou trať.

Papírová lahev AdeZ testovaná společností Coca-cola The Coca-Cola Company

Pozor na greenwashing

Plasty jsou problémem nejen kvůli znečištění samotným odpadem, ale též kvůli klimatickým změnám, k nimž přispívá jejich výroba a finální likvidace. Protože žádná firma na světě nechce získat prvenství v otázce znečišťování, množství společností se uchyluje k tzv. greenwashingu, tedy šíření dezinformací o ekologických aktivitách za účelem vylepšení reputace.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz