Pandemie pomohla mnoha firmám růst: vzniknou nová gamingová centra i showroomy

Tři muži hrají hry na konzoli Canva

Některé firmy pandemie neúprosně smetla, jiné naopak posílila. Prodejce her a herních konzolí JRC zaznamenal v loňském roce výrazný propad a pomoci mu mohlo snad jen spojení se silným partnerem. Loňskými home officy posílená skupina Smarty CZ, která provozuje e-shopy Smarty.cz a iWant.cz, proto firmu odkoupila a plánuje velké změny.

Přečtěte si také

Vánoční průvodce: čím potěšit babičku a dědečka a jaké jsou nejlepší dárky pro prarodiče?
Vánoční průvodce: čím potěšit babičku a dědečka a jaké jsou nejlepší dárky pro prarodiče?

Skupina Smarty kupuje JRC

Herní guru JRC, který provozoval síť 44 prodejen s hrami, konzolemi a dalšími herními produkty v Česku a na Slovensku, zažíval v loňském roce výrazný pokles tržeb a podle databáze Cribis vykázal dokonce ztrátu 28 milionů.

Kromě klesajícího zájmu o hry na DVD nosičích zasáhla firmu v plné síle též koronavirová krize, a tak musela v odpovědi na šířící se pandemii uzavřít bezmála 30 svých kamenných prodejen. To tak trochu předurčilo její budoucnost, kterou lze spatřovat pouze ve spojení se silnějším partnerem – a právě toho našla ve skupině Smarty CZ, která vlastní e-shopy Smarty.cz a iWant.cz a zaměřuje se na prodej menší elektroniky a chytrých zařízení.

Prodej notebooků, tabletů a telefonů v reakci na pandemii rapidně vzrostl, a proto se Smarty s podobnými problémy potýkat nemusel, ba právě naopak. V loňském roce obrat firmy stoupl o 20 % na bezmála 2,5 miliardy korun a další vzestupná tendence se dá rozhodně očekávat.

Skupina zaměstnanců s plány a grafy na poradě Canva

Značka JRC zůstává

Dle výkonného ředitele Smarty CZ Petra Syrůčka plánuje firma růst minimálně o 20 % každý rok, k čemuž má akvizice JRC výrazně dopomoci. Značka JRC přitom existovat nepřestane. Pro majitele a investora JRC Michala Šnobra bylo totiž jednou z podmínek prodeje značky její zachování.

Momentálně firma řeší celkový koncept, který zahrnuje nejen design prodejen, ale též rozšíření sortimentu a služeb. Kamenné prodejny se podle obchodního ředitele Rudolfa Konečného promění ve skutečný showroom top produktů, které si zákazník bude moci osahat a vyzkoušet. V obchodních centrech by také měla vyrůst gamingová centra o rozloze několik set metrů čtverečních, v nichž Smarty značce JRC vyhradí nemálo prostoru.

Alza trhala rekordy

Pandemie pomohla dosáhnout rekordních čísel v tržbách též e-shopu Alza.cz, jedničce na trhu se spotřební elektronikou. Její tržby se v roce 2020 vyšplhaly na bezmála 37,3 miliardy korun a obrat firmy tak stoupl o celých 28 %.

„Rekordním dnem pro nás byl 14. prosinec s tržbami 292,5 milionu korun a 119 715 objednávkami. To představuje v průměru 1,39 objednávky za sekundu,“ přiblížil v únoru tehdejší ředitel marketingu Alzy Jan Sadílek. Za svůj úspěch Alza částečně vděčí rozsáhlé síti výdejních míst a Alza boxů, které v době pandemie instalovala téměř na 700 místech. Mimo expanze firma většinu zisku investovala do rozvoje svých služeb a privátních značek zboží, jako jsou sportovní vybavení Campgo nebo příslušenství k mobilním telefonům AlzaGuard.

Muž se na notebooku dívá na grafy Unsplash

Mall Group konečně v kladných číslech

Meziroční nárůst tržeb o 30 % hlásí i samozvaná dvojka na trhu CZC.cz. Pro prodejce, který byl posledních několik let ve ztrátě, jsou tržby 5,5 miliardy za uplynulý rok více než pozitivní zprávou. Ve své tiskové zprávě potvrdila návrat do kladných čísel i celá Mall Group, pod níž e-shop CZC spadá. Ta podle uvedených údajů zvýšila obrat o 26 % na 20,7 miliardy korun. Významnou roli v tomto úspěchu sehrál na webu Mall.cz program Mall Partner, prodejní kanál pro partnerské obchodníky, kterých je v současné době okolo 2 000.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz