Jak koronavirus ovlivnil nákupy? Mnoho zákazníků začalo dávat přednost samoobslužným úsekům

Žena si vybírá z regálu v supermarketu Canva

Všimli jste si, kolik přibylo v obchodech samoobslužných úseků? Tam, kde kdysi býval prodavač, je často pult, kde se můžete obsloužit sami. Tyto úseky jsou v mnoha případech vítané jak pro obchodníky, tak i pro spotřebitele. Co prodejny k tomuto trendu vede a jaký efekt takové úseky mají?

Přečtěte si také

Pivaři během pandemie přešli na bublinky. Obliba sektů vzrostla dvojnásobně
Pivaři během pandemie přešli na bublinky. Obliba sektů vzrostla dvojnásobně

Co ovlivnil covid-19?

Koronavirus zamíchal s trhem v mnoha oblastech. Lidé se v čase šířící se nákazy snaží omezit kontakt s ostatními a mezi ně patří také prodavači a personál. Prodavač je každý den v kontaktu s mnoha lidmi a zákazníci jsou mnohdy raději, když se mohou obsloužit sami.

Zatímco dříve si mnoho lidí nechalo nakrájet salám, naporcovat maso nebo ukrojit kus sýru, dnes často preferují balené produkty na úkor čerstvosti. Strach z koronaviru sice už postupně opadává, ale přesto se má řada lidí na pozoru a pokud se mohou vyhnout kontaktu s ostatními, udělají to.

Vystavené nakrájené uzeniny Pixabay

Výhody pro prodejce

Když nemusíte mít personál nonstop u obsluhovaného úseku, lze ho využít pro jiné práce, třeba pro úklid nebo vybalování zboží. Prodejci tento trend otevřeně vítají a přinesli do něj i určitou variabilitu. Některé úseky jsou samoobslužné jen v době, kdy jsou obchody nejméně frekventované a při největším návalu zákazníků se změní v obsluhované, aby bylo k dispozici dostatečné množství zboží.

Samoobslužné úseky jsou typické u potravin. Prodejci by však měli dávat pozor na to, aby nebyl výběr na úkor kvality. Zákazníkům vadí především zastaralé potraviny, které jsou oschlé nebo okoralé. V mnoha dalších oblastech by samoobsluha ani nemusela být vhodným řešením – například v úseku s elektronikou potřebuje mnoho lidí poradit s výběrem a pomoc personálu uvítá.

Prodavač radí muži při nákupu televize Canva

Samoobslužné úseky šetří lidské zdroje i čas

Když přibude samoobslužných úseků, prodejce nemusí mít k dispozici tolik lidských zdrojů. Skvělou ukázkou jsou samoobslužné pokladny – zákazníci s menšími nákupy je vítají, sami si zboží namarkují a zaplatí. Při jejich zavádění bylo mnoho zákazníků nesmělých a prodejny to řešily neustálou přítomností personálu. V současné době však lidé zpravidla vědí, jak tyto pokladny fungují a rádi je využívají. V prodejně tak často není zapotřebí tolik personálu a netvoří se velké fronty.

Jestli samoobslužné úseky vydrží i do budoucna, je otázkou, na kterou znají odpověď jen sami prodejci. Preference zákazníků se totiž postupem času mění a trh se jim musí přizpůsobovat.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz