Bio potraviny kupuje stále více Čechů, často je ale nerozeznají a naletí

Vyskládaná jablka, kiwi a mango v obchodě Canva

Bio ovoce a bio zeleninu jsou Češi ochotni kupovat častěji, u masa a mléčných výrobků z udržitelných zdrojů mají o poznání zdrženlivější postoj. Přitom právě tyto produkty představují pro planetu mnohem větší zátěž. Dalším problémem je neschopnost rozeznat udržitelnou produkci od té standardní. Jak na tom jsou jednotlivé řetězce a vybrané druhy potravin?

Přečtěte si také

Vánoční průvodce: čím potěšit babičku a dědečka a jaké jsou nejlepší dárky pro prarodiče?
Vánoční průvodce: čím potěšit babičku a dědečka a jaké jsou nejlepší dárky pro prarodiče?

Prodej biopotravin v ČR roste dlouhodobě. Pandemie ale tento trend ještě urychlila. Podle průzkumu Svazu obchodu a cestovního ruchu by si až 80 % Čechů za kvalitnější a udržitelnější potraviny klidně připlatilo, maximálně však do 10 % z ceny.

Dobrou zprávou také je, že se lidé snaží svoje nákupy lépe promýšlet, tak, aby potravinami zbytečně neplýtvali. Potvrdila to zhruba čtvrtina dotázaných.

Bio ovoce a zelenina

I když se jako první v českých prodejnách objevila biojablka a biookurky, dnes jsou nejoblíbenějším ovocem z bio produkce v rámci ČR rozhodně banány. Najdete je například v Penny pod značkou My Bio, ale prodává je i Billa Naše Bio nebo Albert, ve kterém jsou všechny ekologické produkty označené značkou Nature's Promise. Velké popularitě se nicméně těší také citrusy, rajčata, brambory či papriky.

Žena sahá po misce plné citronů Pexels

Čerstvé pečivo z lokálních zdrojů

Pokud nenakupujete pečivo vyloženě od pekařů nebo na farmářských trzích, můžete se opět spolehnout na značku Nature's Promise v Albertu. Lidl pak prodává žitný BIO chléb Pernerka s nápisem, který rozhodně nepřehlédnete. A podobně je na tom i Kaufland, kde seženete BIO chléb pšenično-žitný.

Nabídka bio produktů je vskutku široká

Bio maso a mléčné výrobky

Ochota nakupovat v supermarketech bio mléko a maso není zatím tak velká, ale nabídka se přesto rozšiřuje i v těchto segmentech. Mléčné výrobky z udržitelné produkce koupíte už několik let v Penny, Globusu, Kauflandu nebo Albertu. V posledním jmenovaném řetězci najdete vše pod již zmíněnou značkou Nature's Promise. Kaufland a Globus mají v sortimentu například čerstvé bio mléko Olma. Rohlik.cz šel letos ještě dál a v březnu uvedl na trh značku uhlíkově neutrálních mléčných produktů Miil.

Vedle konzumace veganských a vegetariánských alternativ masa můžete také podpořit lokální bio chovy. A to nejen díky farmám a farmářským trhům – maso z ekologické produkce najdete jak u Nature's Promise, tak u značky Naše Bio v Bille nebo u Tesco Organic.

Kus syrového vepřového masa na dřevěné desce s bylinkami Canva

Nedostatečné označování ekologických výrobků nahrává greenwashingu

Některé řetězce umisťují ekologické produkty do samostatných regálů, ale není to pravidlem. Je tedy potřeba znát jednotlivá označení, loga a certifikáty a nejlépe i konkrétní názvy značek. Většina zákazníků by uvítala přehlednější systém v rámci celé Evropské unie. Snadněji by se tak předešlo tzv. greenwashingovým praktikám, tedy šíření nepravdivých informací o environmentální zodpovědnosti firem.

Samostatnou kapitolou je pak původ potravin. Ani udržitelné produkty totiž nemusejí být z lokálních zdrojů. „Od českých dodavatelů bio plodiny odebíráme, dokud je dané ovoce či zelenina v Česku dostupné a v dostatečném množství,“ komentuje například Tomáš Myler za Lidl.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz