29. září je Den srdce. Oslavte ho červeným vínem, lososem či mandlemi, které prospívají jeho zdraví

Ruce držící gumový balónek ve tvaru srdce Freepik

Koncem září se po celém světě slaví Den srdce. Nejlepší způsob, jak jej oslavit, je udělat něco pro své zdraví a začít o své srdce pečovat. Máme pro vás tipy na 15 základních potravin, které mají na srdce a cévy blahodárný vliv a jsou v obchodech běžně dostupné. Je proto velice snadné je zařadit do jídelníčku. Schválně, kolik z nich konzumujete pravidelně?

Přečtěte si také

Pivaři během pandemie přešli na bublinky. Obliba sektů vzrostla dvojnásobně
Pivaři během pandemie přešli na bublinky. Obliba sektů vzrostla dvojnásobně

Proč 29. září slavíme Den srdce?

Tento celosvětově dodržovaný svátek vznikl v roce 1999 ve Spojených státech z iniciativy Světové federace srdce (WHF neboli World Heart Federation) a Světové zdravotnické organizace (WHO neboli World Health Organization).

Jeho cílem je zvýšit všeobecné povědomí o kardiovaskulárních onemocněních, která patří mezi nejčastější příčiny úmrtí na světě a ročně si vyžádají téměř 18 miliónů životů. Podle statistik patří srdeční choroby k nejčastějším příčinám úmrtí i u nás v Česku.

Srdce máme jen jedno, péči si zaslouží

Kouření, stres, alkohol, nedostatek pohybu a přejídání se tučnými a nezdravými jídly. To jsou nejkratší cesty vedoucí k infarktu a ucpávání cév. Problém u populace představuje také často se vyskytující vysoký cholesterol či krevní tlak, který se řadí mezi civilizační onemocnění.

S prevencí kardiovaskulárních onemocnění se přitom dá začít velice snadno. Pro začátek například drobnými úpravami v jídelníčků, do kterého stačí pravidelně zařadit ty správné potraviny. Vybrali jsme pro vás takové, které jsou v obchodech běžně k sehnání i ty, na kterých si skutečně pochutnáte.

Žena jí avokádo a další ovoce a zeleninu Freepik

15 potravin pro zdravější srdce a kardiovaskulární systém

Listová zelenina

Špenát, kapusta, ledový salát a další zelené listy a výhonky. Obsahují plno vitamínů, antioxidantů i minerálních látek jako například draslík a vitamín K, který chrání cévy a podporuje správné srážení krve.

Avokádo

Ve zdravém jídelníčku by měly nad nezdravými tuky převažovat ty zdravé, jejichž bohatým zdrojem je například avokádo. Zdravé tuky jsou spojovány se snižováním hladiny cholesterolu a rizika srdečních onemocnění. Avokádo navíc obsahuje plno draslíku (1 větší plod pokryje až 30 % doporučené denní dávky) a pomáhá ve střevech vstřebávat důležité beta-karotenoidy.

Moderní ovoce je základem zdraví

Kupte se slevou Avokádo.

Porovnat slevy

Losos

Dalším zdrojem zdraví prospěšných tuků je losos. Kromě omega-3 mastných kyselin je cenným zdrojem látky zvané karotenoid astaxanthin, která je velmi silným antioxidantem. Vašemu srdci prospějí i další mořské druhy čerstvých ryb, například makrely, sledě, sardinky nebo tuňák.

Olivový olej (+ česnek a rajčata)

Je plný mononenasycených mastných kyselin, které pomáhají snižovat hladinu špatného LDL cholesterolu, a naopak zvyšují hladinu toho dobrého. Obsahuje také antioxidanty, které působí protizánětlivě a snižují riziko vzniku chronických zdravotních problémů.

  • Tip: Olivový olej párujte v jídlech s dalšími potravinami typickými pro středomořskou kuchyni, která je známá svou lehkostí a zahrnuje další ingredience dobré pro srdce: čerstvou zeleninu, ryby a mořské plody nebo česnek, který zabraňuje shlukování krevních destiček a jejich přilnavosti ke stěnám cév, čímž pomáhá předcházet řadě srdečních chorob.
  • Prospěšná je také kombinace olivového oleje a rajčat, protože ta obsahují lykopen (přírodní barvivo se silnými antioxidačními účinky, které mj. snižují riziko mrtvice a infarktu) a ten je rozpustný právě v tucích.
Losos, krevety, mandle, rajčata, paprika a další suroviny typické pro středomořskou kuchyni Freepik

Hořká čokoláda

Antioxidanty obsažené v kakau působí blahodárně na srdeční tepny, ve kterých snižují krevní tlak a současně napomáhají správné cirkulaci krve v oběhovém systému.

Bobulovité ovoce

Drobné plody jako jsou maliny, ostružiny, borůvky a jahody, bývají považovány za superpotraviny. Mimo jiné jsou plné antioxidantů zabraňujících vzniku zánětů, které přispívají k rozvoji srdečních onemocnění a působí jako prevence řady civilizačních chorob.

Mandle a dýňová semínka

Jednou hrstí mandlí denně dodáte svému tělu až 20 různých flavonoidů, což jsou látky, které chrání před rozvojem nemocí srdce a cév. Podobně prospěšná jsou i dýňová semínka. Ta zase obsahují přírodní olej s vysokou dávkou fytosterolu, který je taktéž důležitý pro zdraví našeho srdce.

  • Nákupní tip: Udělejte si pořádnou zásobu zdravých mandlí díky slevovým akcím, které aktuálně v obchodech probíhají. Například půl kila mandlí Tesco seženete za 99,90 Kč, mandle Alesto zase koupíte v řetězci Lidl, 200 g za 44,90 Kč a mandle Naturalia mají v Penny v ceně 26,90 Kč za 100 g.
Miska se snídaňovou granolou Canva

Červené víno

Červené víno obsahuje látku resveratrol, která funguje jako účinná prevence kardiovaskulárních onemocnění. Denně se doporučuje vypít až dvě deci kvalitního červeného vína, které má na srdce a cévy blahodárný vliv.

Hovězí maso

K červenému vínu se skvěle hodí hovězí maso. A to nejen díky chuti, ale také zdraví prospěšným látkám. Hovězí je cenným zdrojem minerálů a omega-3 mastných kyselin, které prospívají srdci. Vždy ovšem vybírejte maso co nejméně tučné.

Je libo zdravý a poctivý oběd?

Grapefruit

Tento dietní citrus je zdrojem přírodních flavonoidů se silnými antioxidačními vlastnostmi. Mimo jiné posilují stěny cév a zabraňují shlukování krevních destiček, a tedy i vzniku krevních sraženin, které bývají příčinou infarktu.

Jablka

Pravidlo „jedním jablkem denně ke zdraví“ platí i v případě srdce. Jablka účinně posilují imunitu i krevní oběh. Navíc pomáhají stabilizovat hladinu cukru v krvi a posilovat cévy, především slabé žíly.

Ovesné vločky

Jsou bohatým zdrojem omega-3 mastných kyselin, draslíku i kyseliny linolové a olejové, které preventivně působí na správný chod kardiovaskulárního systému. Ovesné vločky jsou také známé pro své účinky v boji se „zlým“ LDL cholesterolem, jehož hladinu v těle při pravidelné konzumaci snižují.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz