Čokoládový zajíček od Lindt si vybojoval zlato. Pro svůj obal konečně získal ochrannou známku

Cukrář držící čokoládového zajíčka Lindt Lindt

Až příště uvidíte v regálech obchodů čokoládového zajíčka ve zlatém obalu, můžete si být zcela jistí, že jde o toho od švýcarské značky Lindt & Sprüngli. Ta totiž minulý týden vyhrála dlouholetý spor a na svého velikonočního zajíčka získala právo užívat ochrannou známku. Přečtěte si v našem článku o případu, který se tímto zapsal mezi další vyřešené „sladké“ soudní spory, o kterých není mezi výrobci cukrovinek nouze.

Přečtěte si také

Mobilní telefony slaví 30 let. Na začátku byly jen pro ty nejbohatší, dnes se bez nich neobejdeme
Mobilní telefony slaví 30 let. Na začátku byly jen pro ty nejbohatší, dnes se bez nich neobejdeme

Zlatý zajíček je už jen jeden

Švýcarský cukrárenský koncern Lindt & Sprüngli má na kontě další významný úspěch. Po dlouhé roky se soudil s konkurenční německou firmou Heilemann, která také prodávala čokoládové velikonoční zajíčky balené do zlatého obalu. V minulosti ze stejného důvodu žaloval Lindt například také německého výrobce Riegelen.

Podle firmy Lindt je zlatá barva zajíčků zásadním rozpoznávacím znamením čokoládových figurek této značky. Své tvrzení doložila u soudu argumentem, že podle průzkumu si 70 % spotřebitelů zlatou barvu spojuje právě s produkty Lindt a pokud by ji užívali i jiní výrobci, mohlo by to zákazníky v obchodech zmást a společnost na trhu znevýhodnit.

Čokoládový velikonoční zajíček ve zlaté fólii značky Lindt vedle zajíčka značky Hauswirth Heinz-Peter Bader/ TheTimes

Německý soud letos jedinečnost Lindt zajíčků uznal

Velikonoční zajíčky začal Lindt prodávat na německém trhu v roce 1952, ovšem až o 42 let později získaly svůj zlatý obal a červenou stužku. Dnes v Německu představují nejprodávanější velikonoční čokoládovou figurku vůbec.

Německý soud dal nakonec koncernu Lindt & Sprüngli za pravdu a zajíčkům Lindt baleným do zlaté fólie povolil užívat ochrannou známku. Ta se nicméně vztahuje pouze na vzhled obalu, nikoliv na tvar čokoládové figurky jako takové.

Válka zlatých medvědů

Před několika lety přitom stála společnost Lindt & Sprüngli na opačném konci soudní síně. V roce 2012 se Haribo, které je největším výrobcem gumových a želé sladkostí na světě, rozhodlo, že se zlatý čokoládový medvídek Lindt až moc podobá tomu od Hariba a zákazníci by si mohly tyto dvě značky mylně zaměňovat.

„Stejný“ medvídek od Hariba i Lindtu

Medvídek od Lindtu je totiž vyobrazen jako sedící, je zabalený do zlaté fólie a má červenou stužku kolem krku. Gumoví medvídci od Hariba mají podobný sedící tvar, navíc maskotem značky Haribo je žlutý medvěd s červenou mašlí. To podle výrobce bonbonů stačilo k tomu, aby mohli být někteří spotřebitelé zmatení. A ačkoliv se nejprve zdálo, že Haribo se svou snahou o ochranu „zlatého medvídka“ uspěje, v roce 2015 soud finálně rozhodl ve prospěch firmy Lindt a ta si mohla svého medvěda ponechat.

Ikonická čtvercová tabulka čokolády značky Ritter Sport na žlutém pozadí Ritter Sport / Facebook

Ritter Sport vs. Milka

Minulý rok zase vyvrcholil desetiletý spor mezi německým výrobcem čokolád Ritter Sport a firmou Milka Mondelez. Předmětem byla čtveratá čokoláda. Tu má totiž Alfred Ritter zaregistrovanou jako ochrannou známku, formát ale v Německu začala používat také Milka.

  • Čokoládu Ritter Sport vymyslela žena zakladatele značky, Clara Ritterová. Ta v roce 1970 přišla s myšlenkou praktické „sportovní čokolády”, která by se pohodlně vešla do kapsy od bundy. V roce 1993 si nechala firma čtvercovou podobu čokolády v Německu patentovat.

Soud nicméně došel k závěru, že ikonický tvar čokolády je pro zákazníky na první pohled spojený se značkou Ritter Sport a je zárukou jejího původu a kvality. Milka proto musela v Německu své čtveraté čokolády přestat prodávat a Ritter Sport je i nadále jediným výrobcem, jehož čokoláda může mít na německém trhu tvar čtverce.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz