Potraviny, které pečují o mozek. Co jíst, jaká je prevence a co mozku škodí?

Díky správným potravinám můžete svůj mozek udržet v dlouhodobé kondici. Canva

Mozek je řídicí centrum člověka, které stárnutím a dalšími vlivy může postupně ztrácet na své vitalitě. Podpořte ho proto vhodně zvolenými potravinami.

Přečtěte si také

Biologicky rozložitelné: trend, který postupně ovládá trh. Pro někoho svědomí, pro jiné byznys
Biologicky rozložitelné: trend, který postupně ovládá trh. Pro někoho svědomí, pro jiné byznys

Co může vést k oslabení výkonu mozku?

Pokud máte pocit, že se soustředíte hůře než obvykle, jste bezdůvodně více unavení nebo častěji zapomínáte, to vše může být znamení, že váš mozek není v ideální kondici.

Mozek ke své činnosti potřebuje výkon – jakmile ho nemá, strádá. V dnešní uspěchané době se ho lidé sice snaží ošálit kávou a cukrem, ale to rozhodně není správné řešení. Pro svou správnou činnost potřebuje vyvážené a na vitamíny bohaté potraviny.

Prevence

Lidský mozek se skládá z několika miliard mozkových buněk a neuronů a neustále pracuje. Vzhledem k délce našeho života se jeho činnost postupně otupuje a je potřeba ji podpořit. S tím je vhodně začít již od 30. roku našeho života. Největším přínosem je pak zdravý životní styl, doplňky stravy a zejména výživově bohaté potraviny.

Trénujte paměť a posilujte svůj mozek. Canva

Jaké potraviny do jídelníčku zařadit a proč?

Hlavním pohonem mozku je cukr. Nemyslíme ale ten ve sladkostech a energetických nápojích, ale cukr, který najdeme v přírodních potravinách.

Tučné mořské ryby

  • Pro správnou funkci mozku jsou důležité omega-3 mastné kyseliny. Velké množství jich obsahují tučné ryby, jako jsou tuňák, losos a makrela. Aby přinesly kýžený účinek, doporučuje se jejich konzumace 2 až 3× týdně.

Celozrnné výrobky

  • Udržují správnou hladinu cukru v krvi, díky které mozek funguje, jak má. Celozrnné pečivo navíc obsahuje potřebnou vlákninu.

Vejce

  • Dodávají ve velkém množství vitamín B, který pomáhá udržet kvalitu paměti.

Mléčné výrobky

  • Podle některých vědců mají dlouhodobý vliv na logické myšlení a paměť. A to díky vitamínům D, vápníku a hořčíku.

Zelenina

  • Látky obsažené v zelenině mají pozitivní účinek na nervovou soustavu. Obsažené jsou zejména v zelené zelenině, jako je špenát, kapusta a různé druhy salátů.

Čokoláda

  • Flavonoidy, které obsahuje, podporují činnost mozku. Čokoládu však musíte pečlivě vybírat, aby byla kvalitní.

Bobulovité ovoce

  • Obsahuje řadu minerálních látek, vlákniny, antioxidantů a vitamínů. Působí jako prevence proti Alzheimerově chorobě. Dopřávejte si proto alespoň dvakrát týdně borůvky, maliny, ostružiny a další bobulovité ovoce.

Tuky

  • Potraviny bohaté na správné tuky tělu rozhodně prospívají. Jezte proto vlašské ořechy, semínka a avokádo.

Kurkuma

  • silné antioxidační a protizánětlivé účinky, což vede k zlepšení mozkové činnosti. Prospívá paměti a zmírňuje deprese.

Kofein

  • Pomáhá koncentraci při náročných činnostech, zejména v práci. Jeho nadbytek však tělu škodí. Proto sáhněte spíše po potravinách, které obsahují přírodní kofein. To jsou například matcha výrobky, černé čaje nebo nápoje z maté (což jsou lístky cesmíny paraguayské). Tyto potraviny podpoří koncentraci a bdělost.
Matcha obsahuje kofein. Canva

Vitamíny prospěšné pro mozek

Mezi vitamíny podporující činnost mozku patří zejména ty ze skupiny B – B1, B2, B6 a B12. Důležitý je také vitamín C, který posiluje imunitu a působí proti vyčerpání, dále vitamín E a A, protože mají pozitivní vliv na funkci mozku a chrání buněčné membrány.

Tělu jsou samozřejmě prospěšné i minerální látky jako železo, vápník, hořčík, selen, zinek a mangan. Právě pro jejich příjem je podstatná správná a zdravá strava.

Nepodceňujte pitný režim

Voda je pro správnou činnost mozku velice důležitá, vždyť je z velké části tvořen právě jí. Nedovolte, aby došlo k dehydrataci, která způsobuje psychickou nevyrovnanost a špatnou funkci mozku. Do pitného režimu se počítá strava, voda a neslazené nápoje, naopak do něj nepatří káva, alkohol ani energetické nápoje.

Trénujte svůj mozek, ale také odpočívejte

Podpořit mozek mohou křížovky a sudoku, které ho nutí k zamyšlení v jiných než běžně prováděných činnostech. Výrazně pomáhá také učení cizích jazyků, které mozek výrazně zatěžuje, protože je potřeba si zapamatovat nová slovíčka, naučit se správnou výslovnost a překládat. Vhodné jsou i společenské hry, například pexeso.

Kromě aktivity myslete také na to, že si mozek musí odpočinout a zregenerovat se během spánku. V jeho průběhu si rekapitulujeme všechny naučené činnosti a situace z našich životů, a to hlavně když se nám zdají sny. Zatímco spíme, tělo nabírá sílu také díky uvolnění melatoninu, kterému se přezdívá hormon spánku.

Tip: Kognitivní neboli poznávací funkce dokonale procvičí tvořivé činnosti, jako jsou kresba, pletení, keramika a další.

Co mozku škodí?

Kouření

Nikotin doslova devastuje šedou mozkovou kůru, která brání správné činnosti mozku.

Alkohol

Způsobuje odumírání nervových buněk. Pokud tedy patří sklenička alkoholu k vašemu sledování televize každý večer, zkuste pití výrazně omezit.

Cukr a energetické nápoje

Průmyslově zpracované potraviny obsahují obrovské množství cukru, který mimo jiné zhoršuje paměť. Cukr sice umí člověku dodat energii, ale pouze na krátkou dobu, po které naběhnou v těle pocity úzkosti.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz