Trápí vás špatné zažívání a zácpa? Zkuste změny, které vám prospějí

Co nepatří do jídelníčku při zažívacích problémech? Canva

Problémy se zažíváním má zhruba více než 80 % populace. Většina z nich se za to ovšem stydí, což je důvod, proč se o těchto komplikacích veřejně moc nemluví. Ony ale zatím dokážou hodně znepříjemnit život. Pokud se to týká i vás, zjistěte, co dělat pro lepší zažívání a jakým potravinám se raději vyvarovat.

Přečtěte si také

Jak správně vybrat boty pro děti a ušetřit?
Jak správně vybrat boty pro děti a ušetřit?

Jak správně vybrat boty pro děti a ušetřit?

Co způsobuje potíže se zažíváním?

Mezi projevy špatného zažívání řadíme nadýmání (plynatost), zácpu, průjmy, křeče v břiše a pálení žáhy. Příčin existuje více. Kromě vybraných a všem pravděpodobně známých potravin to také mohou být žvýkačky, psychické problémy, nepravidelná strava, stres, cigarety nebo některé z léků.

Problematické potraviny

Mezi těžko stravitelné potraviny patří například květák, luštěniny, zelí a brokolice. Ty způsobují častější nadýmání, pocit plného břicha a déle se tráví.

Na vině může být také vláknina. Sama o sobě je její konzumace pro tělo důležitá a prospěšná, nicméně pokud je v jídelníčku obsažena v nadbytečné míře, může být pro zažívání spíše škodlivá.

Jak ulevit vašemu trávení? Canva

Jak zabránit problémům se zažíváním

Klíčem ke zdravému a bezproblémovému zažívání je samozřejmě zdravá a pravidelná strava. Do zdravého jídelníčku zařaďte hodně zeleniny a vyvarujte se smaženým a tučným pokrmům. Zažívací problémy také způsobuje kouření a přemíra alkoholu, zejména toho tvrdého.

Do jídelníčku dále odborníci doporučují zařadit probiotika. Ta obnovují střevní mikroflóru a napomáhají tak ke správné funkci zažívacích procesů. Probiotika dokážou zbavit nadýmání, zlepšit trávení a udržovat zdravou mikroflóru. Koupíte je v každé lékárně bez předpisu a jejich užívání můžete zahájit kdykoli při pocitu, že vaše zažívání nefunguje správně – o kombinaci s dalšími léky se poraďte v lékárně.

Pro lepší zažívání

Zásady pro správné zažívání

  • Dostatek pohybu.
  • Vypít alespoň 2 litry vody denně.
  • Dostatečný příjem vlákniny (25 až 30 g denně).
  • Pravidelné vyprazdňování.

Potraviny pro správné zažívání

Bakterie, které našemu zažívání prospívají, najdeme v zakysaných mléčných výrobcích – jogurty, kefírová mléka atd., dále také v celozrnných výrobcích, ovoci, zelenině, libovém mase, drůbežím mase a vepřové panence. Libové maso totiž obsahuje více bílkovin než tuků.

Kefírové mléko napomáhá zdravému zažívání. Canva

Jak zabránit zácpě?

Pokud trpíte přímo na zácpu, nevyhýbejte se ovoci, zelenině a celozrnným pokrmům. Důležitý je také dostatečný příjem tekutin, a to alespoň 2 litry vody denně. Zácpu naopak zhoršují nezdravá jídla s vysoký obsahem tuku a cukru.

Prevencí je vyvážená strava, pomalé žvýkání a pravidelné chození na toaletu. Pomoci může také dostatečný pohyb a spánek.

Co (ne)jíst při podrážděném žaludku

Pokud jste problémům nestihli zabránit, doporučujeme si dát pár dní dietu pro úpravu zažívání a zklidnění žaludku. Takový jídelníček by měl být odlehčený, aby s ním váš žaludek měl co nejméně práce.

V těchto dnech je dobré konzumovat banány, celer, na vodě nebo páře připravenou cuketu, rýži a vařené a dušené kuřecí nebo krůtí maso. Nepoužívejte příliš koření, povolené jsou pouze bylinky na dochucení. Škodí sůl i pepř, ty by mohly žaludek opět podráždit. Stejné to je také s alkoholem a kávou, které jsou při této dietě zcela tabu. Jestli jste kuřáci, zkuste cigarety při dietě úplně vyřadit, nebo alespoň výrazně omezit.

Naopak se snažte pít odvary z čerstvé máty nebo mátové čaje, heřmánek a meduňku, které žaludek zklidní.

Neodkládejte návštěvu u lékaře

Pokud vaše problémy přetrvávají dlouhodobě, výrazně vám komplikují život a způsobují bolest, vyrazte na vyšetření k lékaři. Může se totiž jednat například o celiakii, žaludeční vřed, Crohnovu chorobu nebo žlučníkové kameny. Ani jedno z uvedených se nedá vyléčit bez léků, doporučené stravy nebo operace.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz