Dobrá zpráva! Červené víno obsahuje hořčík, který naše tělo potřebuje

Červené víno obsahuje horčík. Canva

Všude na nás skáčou reklamy, jak je důležité hořčík doplňovat a že se bez něj neobejdeme. A víte co? V tomto případě mají reklamy výjimečně pravdu.

Přečtěte si také

Pozor na éčka. Vyplatí se je sledovat, protože některá mají rakovinotvorné účinky
Pozor na éčka. Vyplatí se je sledovat, protože některá mají rakovinotvorné účinky

Hořčík je základ

Hořčíku se bez nadsázky říká „prvek života“ a toto označení ho naprosto vystihuje, protože je absolutně nezbytný pro většinu živých tvorů.

V těle nám pomáhá ke správnému poměru tekutin a udržuje buňky v dobré kondici. Bez hořčíku by navíc nevznikala žádná energie a bez energie by ani nebyl život. Hořčík se zapojuje do řízení srdeční činnosti a má podíl na transportu glukózy do buněk. Pomáhá udržovat svaly a nervy v chodu a je nezbytný i pro jejich relaxaci.

Jak se projevuje nedostatek hořčíku?

Prvotní příznaky při nedostatku hořčíku je obtížné rozpoznat. Únavu, nesoustředěnost a podráždění často připisujeme stresu a necháváme je bez povšimnutí. Nejčastěji začnou lidé pomýšlet na deficit hořčíku tehdy, když se objeví křeče – nejčastěji v lýtkách, převážně v noci.

Dlouhodobý nedostatek vede ke snížení obranyschopnosti organismu a může stát i za častým výskytem migrén. V závažných případech se objevuje padání vlasů, osteoporóza, bušení srdce a pocit slabosti v končetinách. V takový moment je na místě konzultace u lékaře a nákup potravinových doplňků.

Kdy stoupá potřeba hořčíku?

Doporučená denní dávka hořčíku je 300–450 mg, tato informace je nicméně velmi obecná. S přibývajícím věkem potřebuje organismus tohoto prvku více a také sportovci, zejména vrcholoví vytrvalci, by ho měli užívat ve větší míře. Přirozeně se zvyšuje potřeba hořčíku také v těhotenství a při kojení.

Předávkování hořčíkem se bát nemusíte – ten nevyužitý je vyloučen stolicí, močí i potem. Při jeho suplementaci si však pohlídejte i další vitamíny a minerály, které mohou ovlivnit jeho vstřebávání. Nejvíce je to vitamin D, takže je vhodné užívat kombinaci těchto dvou látek. Nevhodná strava plná tuků a cukrů naopak zabraňuje vstřebávání hořčíku v tenkém střevě.

Hořčík tělu dodáte i formou potravinových doplňků. Canva

Hořčík provází ženy těhotenstvím

Jak již bylo zmíněno výše, nedostatek hořčíku se projevuje vznikem křečí, a ty jsou v těhotenství opravdu nežádoucí. A nemáme na mysli jen křeče nohou, ale děložní svaloviny, která se celých devět měsíců systematicky připravuje na porod.

Nedostatek hořčíku vede právě k nadměrným stahům dělohy, které ženy popisují jako tvrdnutí břicha nebo poslíčky. I v bezproblémovém těhotenství občas dojde k tvrdnutí břicha, problémem však je, když stahy trvají dlouhou dobu, jsou velmi časté nebo se objevují u ženy s rizikovým těhotenstvím. Hořčík je proto lékaři využíván pro zmírnění obtížných stavů a k udržení těhotenství.

Kde hořčík najdeme?

Jedním z nejbohatších zdrojů je čokoláda – ovšem myslíme tu kvalitní, vysokoprocentní. Dále se hořčík nachází v banánech, datlích, špenátu, artyčoku, mandlích, kešu a v červeném víně. Jako u všeho platí, že nejlepší cesta je přijímat hořčík z přirozených zdrojů. Dopřejte si tedy kvalitní čokoládu s banánem a denní dávku máte pokrytou.

Vstřebává se i kůží

Dopřejte si koupel v hořké soli – koupíte ji právě pod názvem hořká nebo epsomská sůl. Pro lokální použití na přetížené svalstvo a křeče v nohách si zase můžete aplikovat sprej s vysokým obsahem hořčíku. Pro doplnění je ideální kombinovat přijímání z běžné potravy, suplementaci komerčními výrobky a zevními koupelemi nebo spreji.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz