Jsou brambory skutečně bezlepkové? Záleží na tom, jak je připravíte

Podívejte se na to, kolik lepku brambory skutečně skrývají. Canva

Brambory jsou tradiční součástí jídelníčku a mohou být skvělou přílohou, základem pro hlavní chod, součástí polévky nebo je lze přidat i do těsta na zvláčnění. Jde zkrátka o univerzální surovinu, která je navíc bezlepková. Za některých okolností si však člověk s intolerancí musí nechat zajít chuť.

Přečtěte si také

Pozor na éčka. Vyplatí se je sledovat, protože některá mají rakovinotvorné účinky
Pozor na éčka. Vyplatí se je sledovat, protože některá mají rakovinotvorné účinky

Proč zařadit brambory do jídelníčku?

Brambory jsou skvělým zdrojem komplexních sacharidů a vlákniny. Málokdo ví, že jsou velmi bohaté i na vitamin C – jedna porce pokryje osminu doporučené denní dávky, u nových brambor je to pak dokonce dvojnásobek. Můžeme v nich ale narazit i na jiné látky, jako je například lepek.

Nepřítel jménem lepek

V posledních letech je lepek mnohými zavrhován a omezují jej i lidé bez intolerance. Někteří věří, že je zdraví škodlivý, jiní zase tvrdí, že se po něm lépe hubne – to ovšem není úplně pravda. Hodí se ho tedy vůbec mít ve svém jídelníčku?

Při vynechání lepku může nastat situace, že jej nahradíte bezlepkovými potravinami s daleko horším složením – takže si ve finále vůbec nepomůžete. Člověk bez intolerance ho ze svého jídelníčku vyřazovat nemusí, přišel by tím totiž o širokou paletu potravin. Vyplatí se však zařazovat celozrnné potraviny, například chléb či těstoviny, a naopak se vyhýbat polotovarům a nekvalitním uzeninám.

Honí vás mlsná? Připravte si domácí hranolky, u nichž si obsah lepku spolehlivě pohlídáte. Canva

A co brambory? Doma máte stoprocentní jistotu

Brambory jsou přirozeně bezlepková potraviny, problém je nicméně s druhotnou kontaminací. Doma máte proces přípravy ve svých rukách a víte, co jste použili za suroviny. Například u bramborových knedlíků netřeba spekulovat, zda jsou bezlepkové – nejsou, protože jste do nich dali mouku. Jiné způsoby přípravy však vhodné pro celiaky jsou, a proto brambory využívat můžete.

Domácí hranolky, to je sázka na jistotu

V restauraci pozor na technologickou úpravu

Jídla z restaurace mohou obsahovat stopy lepku. Někde například obalují hranolky před smažením v mouce, aby více křupaly. Tím se ovšem z bezlepkové brambory stane jídlo nevhodné pro člověka s intolerancí. Při objednávání se proto raději zeptejte, zda je jídlo opravdu bezlepkové. V dnešní době jsou na jídelních lístcích vypsány alergeny a orientace je jednodušší, pro vlastní klid se však nebojte informovat.

Brambory lze připravit na mnoho způsobů. Canva

Lepek na vás číhá všude

Lepek je i na místech, kde byste ho opravdu nečekali, třeba v kečupech, ochucovadlech, uzeninách či v různých polotovarech. Pokud jste milovníci brambůrek, mějte se na pozoru. Někteří výrobci brambůrky bez obsahu lepku produkují, u mnohých dalších nicméně lepek je – typicky jde o brambůrky v tubách, které vznikají lisováním speciální směsi. V obchodě proto pečlivě čtěte etikety – jistotu vám zaručí symbol přeškrtnutého klasu. Úplně nejlepší je však kupovat opravdové potraviny (ne polotovary) a z nich si doma připravit chutné jídlo.

Zdravé mlsání? Pohlídejte si ho v akci

Jak připravit brambory zdravě a chutně?

Křupavé domácí hranolky bez obalování v mouce uděláte úplně jednoduše – trik spočívá v dokonalém usušení.

  • Nakrájené hranolky usušte utěrkou úplně dosucha, a teprve poté je smažte v oleji či pečte v troubě.
  • Osolte až na talíři, protože sůl uvolňuje vodu a hranolky by neměly krásně křupavou kůrčičku.

Šťavnaté brambory zase získáte upečením v alobalu.

  • Přidejte kousek másla, přisypte oblíbené koření a snítku bylinky, například rozmarýnu.
  • Zabalte do pevného balíčku a strčte do trouby na půl hodiny, na posledních pět minut zapněte gril nebo horkovzduch. A máte hotovo!
Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz