Plánujete si koupit kolo? Měli byste si pospíšit, v květnu už nebudou

Loňská krize jízdních kol se bude opakovat i letos Pixabay

Jízdní kola šla před rokem pěkně na dračku. A stejné to bude i letos. Zatímco mnozí prodejci hlásili vloni v květnu vyprodáno, letos to bude zřejmě ještě o měsíc dřív, tedy v dubnu.

Přečtěte si také

Prodělali jste koronavirus a teď vám padají vlasy? Má to souvislost
Prodělali jste koronavirus a teď vám padají vlasy? Má to souvislost

Lidé díky covidu jezdí více na kole

Spoustu lidí kvůli koronaviru napadla jedna společná myšlenka: „Začnu jezdit na kole.“ A to je skvělý nápad! Je jedno, jestli chcete upřednostnit cyklistiku před cestováním v MHD, nebo vás naopak láká jen více sportovat, abyste byli v kondici.

Problém ovšem nastává tehdy, když se pro cyklistiku naráz rozhodne skoro celý svět.

Až 1,5 roku dodací lhůta komponentů

Vysoká poptávka po kolech, a spolu s tím i po jejich komponentech, tvrdě dopadla na všechny výrobce. Obzvláště ti v Asii mají nyní co dělat, aby zvládali potřebné množství vyrábět – natož když byly jejich továrny ještě nedávno celé měsíce zavřené kvůli potížím s pandemií. Dodací lhůty se jim tak prodloužily ze standardních 6 měsíců na 1,5 roku.

Všichni chtějí jezdit na kole Manfred Antranias Zimmer / Pixabay

Výrobci kol mají objednáno už na rok 2023

Objednávky komponentů musí výrobci kol plánovat dlouho dopředu – například největší český výrobce jízdních kol Bike Fun má již poslané objednávky na rok 2023. „Kvůli nedostatku materiálu nejsme schopni vyrobit všech 220 tisíc kol, která si naši zákazníci objednali,“ komentoval jednatel Bike Fun International Stanislav Matušů.

Namísto 220 tisíc kusů objednaných kol zvládne letos vyrobit „jen“ 180 tisíc kusů, takže v některých obchodech bude nabídka značně omezená – zvláště pak, pokud si obchody kola dostatečně dopředu nepředobjednaly. Nebude to však tak, že by kola chyběla na prodejnách úplně, jen nebude takový výběr.

I prodejci kol musí objednávky plánovat dopředu

Mnozí prodejci se poučili z minulé krize a raději si letošní sezónu pojistili navýšením objednávek – vloni měli totiž mnozí už v květnu vyprodáno. Letos však bude pravděpodobně vyprodáno ještě o měsíc dřív. „Kola v nejprodávanější cenové třídě do 30 tisíc korun v březnu a v dubnu budou, ale myslím, že potom už ne,“ předvídá Stanislav Matušů.

Problémům čelí výrobci klasických jízdních kol i elektrokol Gaby Stein / Pixabay

Stejné problémy řeší i výrobci elektrokol

Každý rok se v Česku prodá přibližně 350 tisíc jízdních kol, přičemž třetinu z nich dnes tvoří čím dál více oblíbená elektrokola.

  • Zatímco v roce 2018 se jich v Česku prodalo 65 tisíc kusů, v roce 2020 to už bylo 120 tisíc.
  • Letos je ale o elektrokola podle všeho zájem ještě vyšší.

I jejich výrobci ovšem řeší stejné problémy, s jakými se právě potýkají výrobci kol klasických. „Máme dostatek elektrokomponent, jako jsou motory, kabely a baterie. Kardinální problém je ale v dodávkách mechanických částí kol – ráfků, sedlovek, vícekoleček, přehazovaček nebo brzdových páček. Vypadá to velmi fádně, ale kola bez nich nelze postavit,“ popisuje Jakub Ditrich z e-shopu ekolo.cz.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz