Nálepky ukazují, jak škodí potraviny přírodě. Podle uhlíkové stopy nakoupíte už i na Rohlíku

Co kdyby se nakupování podle ceny změnilo v nakupování podle uhlíkové stopy? Canva

Přemýšleli jste někdy nad tím, jak velkou uhlíkovou stopu zanechává produkt, který právě držíte v ruce? Změnilo by se něco na vašem nakupování, kdybyste věděli, že jen o pár korun dražší výrobek se na velikosti uhlíkové stopy podílí výrazně méně? Iniciativa tzv. klimatických nálepek, která by spotřebitelům mohla pomoci při nákupním rozhodování, je zatím v plenkách. U nás s nimi u vybraných produktů začíná Rohlík.cz, není však jediný.

Přečtěte si také

Pomazánkové máslo vzniklo jako experiment, který si zamilovalo celé Československo
Pomazánkové máslo vzniklo jako experiment, který si zamilovalo celé Československo

Stravování každého člověka tvoří okolo 2 tun CO2 za rok

Jídlo ovlivňuje nejen naše zdraví a tělo, ale i to, jak vypadá svět kolem nás. Ať už snídáte ovesné vločky, obědváte zeleninový salát a večer zakončujete den steakem z vysokého roštěnce, podílíte se na tvorbě uhlíkové stopy. Více, či méně, záleží na konkrétních potravinách.

Odhaduje se, že průměrná uhlíková stopa potravin je okolo 2 tun CO2 na obyvatele za jeden rok. V tomto výpočtu však nejsou zohledněny emise spojené se skladováním, prodejem, transportem apod.

Největším zlem je odtučněný hovězí filet

Uhlíkovou stopu lze charakterizovat coby měřítko dopadu lidské činnosti, která má přímý vliv na klimatické změny. Lze ji měřit na úrovni států, obcí, ale i podniků, jednotlivců či přímo konkrétních pokrmů. A právě uhlíková stopa výrobků vyjadřuje celkové množství emisí skleníkových plynů, které se uvolní během životního cyklu konkrétního produktu.

Uhlíkovou stopu 500 nejčastěji nakupovaných výrobků si nechal nedávno vypočítat dánský řetězec Netto.

  • V seznamu si lze povšimnout, že největším zlem, co se dopadu na životní prostředí týče, je odtučněný hovězí filet, který vyprodukuje 151,95 CO2e/kg.
  • V tabulce jej následuje hovězí T-bone steak, u něhož bylo vypočítáno „jen“ 80,89 CO2e/kg. Dále se postupně hodnota CO2e snižuje.
Produkce hovězího masa má na životní prostředí nejhorší dopad Uwe Ruhrmann / Pixabay

Kuřecí maso je k životnímu prostředí nejšetrnější

  • Co se masa týče, k životnímu prostředí je nejšetrnější to kuřecí, protože kuřecí prsa v tabulce vykazují 3,44 CO2e/kg.
  • K top udržitelným produktům v Dánsku dále patří mušle (0,22 CO2e/kg), zelí (0,25 CO2e/kg), mrkev (0,25 CO2e /kg, tuřín (0,25 CO2e / kg) či veganská slanina (0,25 CO2e / kg).
  • Nulové hodnoty na druhé straně najdete u pitné, kohoutkové vody, která má skutečně 0,00 CO2e/kg.

Dané hodnoty se nicméně týkají Dánska, jejichž lokální potraviny mohou vykazovat velmi nízké hodnoty uhlíkových stop. Kdyby se však převážely dále, například sem k nám, jejich uhlíková stopa bude pochopitelně vyšší.

Preferujete kuřecí? Vaše zdraví i planeta vám poděkují

Rohlík sleduje uhlíkovou stopu u vlastní značky Miil

Jisté je, že výši uhlíkové stopy ovlivňuje především konzumace masa a mléčných výrobků – zřejmě proto právě u nich začíná český online prodejce potravin Rohlík.cz uhlíkovou stopu sledovat. Za tímto účelem spustil obchod prodej vlastní značky mléčných výrobků Miil, u kterých se zákazník dozví i výši emisí spojených s konkrétním mléčným produktem. Rohlík takto prozatím eviduje 28 výrobků.

  • S nejlepším skóre mléčných produktů Miil na Rohlíku vychází jogurty, jejichž uhlíková stopa je zhruba 200 gramů CO2.
  • 250 gramový bloček sýru má naopak přes 3 kilogramy CO2.

Pouhým označováním míry uhlíkové stopy to však nekončí – Rohlík výrobky značky Miil prodává coby uhlíkově neutrální, což znamená, že je každý prodaný výrobek této značky kompenzován výsadbou stromů.

Eko nálepky na výrobcích se pomalu, ale jistě rozšiřují Squirrel_photos / Pixabay

I ostatním firmám záleží na životním prostředí

Směrem eko nálepek jde ovšem také konkurenční Košík.cz, který na svém e-shopu nabízí výrobky označené zeleným kolečkem „vyrobeno s ekoenergií“ což znamená, že výrobci k výrobě produktů využívají obnovitelných zdrojů (např. Country Life či Biopekárna Zemanka).

Zelených nálepek využívá i firma Vitana, která kolečkem s nápisem „výrobek šetrný k planetě“ opatřila své instantní polévky.

Kroky správným směrem

Firem, které se rozhodly výši emisí sledovat, je zatím poskrovnu. I Rohlík.cz zatím sleduje CO2 jen u Miil produktů, nicméně vedení firmy nevylučuje, že tímto směrem půjde dál i u ostatních produktů. Aby bylo však v budoucnu možné emise snižovat, je důležité je nejdříve vyměřit – a to se právě teď děje. Další firmy proto budou tento trend v budoucnu snad také následovat.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz