Přemýšleli jste někdy nad tím, jak velkou uhlíkovou stopu zanechává produkt, který právě držíte v ruce? Změnilo by se něco na vašem nakupování, kdybyste věděli, že jen o pár korun dražší výrobek se na velikosti uhlíkové stopy podílí výrazně méně? Iniciativa tzv. klimatických nálepek, která by spotřebitelům mohla pomoci při nákupním rozhodování, je zatím v plenkách. U nás s nimi u vybraných produktů začíná Rohlík.cz, není však jediný.
Jídlo ovlivňuje nejen naše zdraví a tělo, ale i to, jak vypadá svět kolem nás. Ať už snídáte ovesné vločky, obědváte zeleninový salát a večer zakončujete den steakem z vysokého roštěnce, podílíte se na tvorbě uhlíkové stopy. Více, či méně, záleží na konkrétních potravinách.
Odhaduje se, že průměrná uhlíková stopa potravin je okolo 2 tun CO2 na obyvatele za jeden rok. V tomto výpočtu však nejsou zohledněny emise spojené se skladováním, prodejem, transportem apod.
Uhlíkovou stopu lze charakterizovat coby měřítko dopadu lidské činnosti, která má přímý vliv na klimatické změny. Lze ji měřit na úrovni států, obcí, ale i podniků, jednotlivců či přímo konkrétních pokrmů. A právě uhlíková stopa výrobků vyjadřuje celkové množství emisí skleníkových plynů, které se uvolní během životního cyklu konkrétního produktu.
Uhlíkovou stopu 500 nejčastěji nakupovaných výrobků si nechal nedávno vypočítat dánský řetězec Netto.
Dané hodnoty se nicméně týkají Dánska, jejichž lokální potraviny mohou vykazovat velmi nízké hodnoty uhlíkových stop. Kdyby se však převážely dále, například sem k nám, jejich uhlíková stopa bude pochopitelně vyšší.
Kupte se slevou Kuřecí stehenní řízky.
Jisté je, že výši uhlíkové stopy ovlivňuje především konzumace masa a mléčných výrobků – zřejmě proto právě u nich začíná český online prodejce potravin Rohlík.cz uhlíkovou stopu sledovat. Za tímto účelem spustil obchod prodej vlastní značky mléčných výrobků Miil, u kterých se zákazník dozví i výši emisí spojených s konkrétním mléčným produktem. Rohlík takto prozatím eviduje 28 výrobků.
Pouhým označováním míry uhlíkové stopy to však nekončí – Rohlík výrobky značky Miil prodává coby uhlíkově neutrální, což znamená, že je každý prodaný výrobek této značky kompenzován výsadbou stromů.
Směrem eko nálepek jde ovšem také konkurenční Košík.cz, který na svém e-shopu nabízí výrobky označené zeleným kolečkem „vyrobeno s ekoenergií“ – což znamená, že výrobci k výrobě produktů využívají obnovitelných zdrojů (např. Country Life či Biopekárna Zemanka).
Zelených nálepek využívá i firma Vitana, která kolečkem s nápisem „výrobek šetrný k planetě“ opatřila své instantní polévky.
Firem, které se rozhodly výši emisí sledovat, je zatím poskrovnu. I Rohlík.cz zatím sleduje CO2 jen u Miil produktů, nicméně vedení firmy nevylučuje, že tímto směrem půjde dál i u ostatních produktů. Aby bylo však v budoucnu možné emise snižovat, je důležité je nejdříve vyměřit – a to se právě teď děje. Další firmy proto budou tento trend v budoucnu snad také následovat.