Prodělali jste covid? S těmito tipy se dostanete rychleji zpět do formy

Prodělali jste Covid? Poradíme vám, jak se po něm dostat zpátky do formy Freepik

Přestože jste si prošli covidem, patříte k těm šťastnějším, kteří nemají žádné nebo minimálně trvalé následky? Mladší lidé mají obvykle jednodušší průběh, a tak pro ně návrat do běžného života není tak složitý jako pro starší ročníky. Poradíme vám, jak se s následky covidu rychleji vypořádat a dostat se zpět do formy.

Přečtěte si také

Čechům dělá při pandemii společnost alkohol a televize, až 40 % jich pije doma o samotě
Čechům dělá při pandemii společnost alkohol a televize, až 40 % jich pije doma o samotě

Co se děje s tělem po covidu

Říká se tomu postcovidový syndrom a jedná se o dobu, kdy v těle stále přetrvávají příznaky nemoci. Tato doba trvá obvykle maximálně 6 dní. Pokud tedy byl váš průběh covidu lehký a léčili jste se v domácím prostředí, nejvíce se doporučuje pořádně odpočívat, být v klidu a nedělat žádné fyzicky náročné práce.

Jaké jsou nejčastější příznaky a jak s nimi bojovat?

Vysoká teplota, bolest hlavy nebo kloubů a také pocit bolesti celého těla. S těmito následky se většina lidí vyrovná po pár dnech s pomocí tablet proti bolesti, které lze jednoduše sehnat v lékárnách.

  • Vše ovšem konzultujte se svým praktickým lékařem. Pokud se příznaky nelepší, může vás poslat na speciální vyšetření.
  • Lidé v rizikových skupinách a senioři by měli vůbec být pod lékařským dohledem, dokud se jejich zdravotní stav nevrátí do obvyklé formy.

Jsou však i příznaky, se kterými se naše tělo vyrovnává déle – typicky jde o kašel, bolest na hrudi, závratě, problémy se spánkem a koncentrací při běžné činnosti či pocity velké únavy. Všechny tyto příznaky se navíc mohou objevovat ve vlnách, postupně mizet a zase se vracet. Tělo s nimi může bojovat déle, a to až 3 týdny.

Je čas vrátit se do formy! Zvolte vhodnou stravu i správné cviky pro své tělo a zdraví Canva

Dostaňte se zpátky do formy

Pokud již máte pocit, že únava a bolesti vymizely, můžete do svých aktivit postupně zařadit pohyb a starat se o svůj jídelníček. Zezačátku jsou vhodné spíše nenáročné procházky nebo domácí cvičení na podložce, až poté lze přidávat na náročnosti a zvyšovat výkon – měli byste se však řídit svými pocity a nepřeceňovat se. Co se týká potravin, doporučují se ty, které osahují vyšší množství vlákniny, dále také ovoce a zelenina, čerstvé maso a ryby.

Tip: Doplňte vitamín C díky pomerančům

Kupte se slevou Pomeranče.

Porovnat slevy

Můžete se také inspirovat pravidlem tzv. 3P = Pozvolné tempo, Plánování a Priority. Rekonvalescenci se nesnažte urychlit, ale rozdělte ji do několika fází, aby tělo nezaznamenalo velký šok. Naplánujte si zezačátku mírnější aktivity a rozdělte si je do několika dní. To, co jste před covidem zvládli za jeden den, nyní může trvat o dost déle. Když začátek nepřepálíte, odměnou vám bude rychlejší návrat do běžného života.

  • Při plánování berte v potaz svůj aktuální zdravotní stav a nechte si poradit odborníky.
  • Se správným cvičením vám pomůže například fyzioterapeut nebo ošetřující lékař.
Je čas vrátit se do formy! Zvolte vhodnou stravu i správné cviky pro své tělo a zdraví Canva

Pomůcky pro domácí cvičení

Domácí cvičení může být jednodušší, než si možná myslíte. Není zapotřebí několik kilo závaží a drahé vybavení, vystačíte si s těmito pomůckami:

  • Činky, které lze nahradit plnými PET lahvemi
  • Cvičební podložka
  • Guma
  • Židle

Inspiraci na silové cvičení a vytrvalostní aktivity najdete na internetu, kde je spoustu videí pro domácí cvičení. Jistě ale znáte i klasické cviky, jako jsou kliky, posilování břišního svalstva, výpady, dřepy a další – ovšem pozor na správné technické provedení. A nezapomeňte také na strečink a správné dýchání při cvičení.

  • Silový trénink se doporučuje zhruba 3x týdně, s ohledem na aktuální zdravotní stav. Ideální je tréninky spojit s venkovními procházkami.
  • Odborníci doporučují s cvičením začínat nejdříve 14 dní po nemoci, je to nicméně hodně individuální.

Kombinací správně vybraných pohybových aktivit a vhodně zvolených potravin v jídelníčku přispějete k rychlejší rekonvalescenci organismu a návratu do běžného života. A tuto investici vaše tělo určitě ocení.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz