Online nákup bot je peklo. Každou třetí objednávku zákazníci vrátí, nesedí jim velikost

Prodejci obuvi ještě ani neprodali kolekci podzim-zima a už aby kupovali na jaro-léto Michal Jarmoluk / Pixabay

Trefit správnou velikost bot na dálku může být oříšek. Uzavření obchodů v důsledku koronaviru způsobilo problémy nejen obchodníkům, ale i samotným zákazníkům. Zatímco někteří čekají, až se kamenné prodejny obuvi konečně otevřou, jiní objednávají boty na internetu. To však není jen tak.

Přečtěte si také

Hlíva ústřičná, houba Reishi a další: Jaké mají účinky a proč je stojí za to vyzkoušet?
Hlíva ústřičná, houba Reishi a další: Jaké mají účinky a proč je stojí za to vyzkoušet?

Nesedí vám velikost?

Každý má trochu odlišnou nohu – vysoký či naopak propadlý nárt, široká chodidla, užší patu, výraznější klenbu... Vybrat si dobře padnoucí boty v kamenném obchodě tedy může dát pěkně zabrat – natož pak v tom internetovém.

Není se ani čemu divit, každý výrobce obuvi totiž používá jiný typ ševcovského kopyta, a proto vám bota o velikosti, kterou běžně nosíte, nemusí tvarově, a dokonce ani velikostně padnout.

Přesně tohle potvrzuje i tajemnice České obuvnické a kožedělné asociace Vlasta Mayerová: „My jsme například při přeměření vnitřního prostoru u dětské obuvi od různých výrobců se stejným značením velikosti zjistili rozdíly až o dvě čísla. Velmi důležitý je samozřejmě i střih obuvi,“ říká.

Každý švec používá jinak velké kopyto RAEng_Publications / Pixabay

Online nákup? Každý třetí zákazník netrefí velikost

Aby zákazníci zvýšili své šance na to, že jim boty padnou, na internetových obchodech dělají velké nákupy skládající se z jednoho či více modelů o několika velikostech. Po vyzkoušení si padnoucí kus nechají a zbytek vrátí. Obchodům se takto nicméně vrací zpět až třetina všech objednávek.

Spoustu lidí ovšem od nákupu na internetu odrazuje nutnost platby předem – jeden nákup o více velikostech se může vyšplhat i na několik tisíc. Než se však peníze za vrácené boty dostanou zpět na účet, zabere to řádově klidně i týdny, na což ne každý může nebo chce čekat. Další komplikací je pak posílání balíčku s nevyhovující obuví na vlastní náklady zpět internetovému obchodu.

Právě z těchto důvodu mnoho zákazníků vyzvedává obuv na pobočce – boty si pak opodál vyzkouší a případně je ihned vrátí.

Situace maloobchodních prodejců s obuví je kritická

Většina kamenných obchodů je uzavřena už od 22. října 2020, přičemž obuv pro děti vláda povolila kamenným prodejnám prodávat od 19. ledna 2021 – v současnosti je však i to opět zakázáno.

Zatímco velcí prodejci jako je Baťa či Deichmann krizi zřejmě bez větších problémů přežijí, pro malé obchodníky jsou protipandemická opatření ránou pod pás a řada z nich už teď mele z posledního. Stěžejní jsou pro ně totiž sezóny podzim (cca od 20. září do 20. listopadu) a jaro (cca od 20. března do 20. května), během nichž jsou tržby nejvyšší a které zajišťují peníze na zbytek roku. 

Podle Vlasty Mayerové je situace maloobchodních prodejců s obuví a koženou galanterií kvůli restrikcím přímo kritická a prodej přes výdejní okna či e-shopy propady tržeb rozhodně nahradit nedokáže.

Někteří prodejci obuvi nemají letos za co nakoupit jarní kolekci Alexandra_Koch / Pixabay

Novou kolekci není za co nakupovat

Prodejcům navíc na skladech stálé zůstává zboží z minulé sezóny, které se jim už nepodaří za plnou cenu prodat. Tím ovšem přichází o výnos, za nějž by nakoupili kolekce nové, které se leckdy objednávají i devět měsíců dopředu. Obchodníci tak musí své prodejní strategie přehodnocovat a doufat ve včasné uvolnění opatření či alespoň vysoké a fungující kompenzace. Jarní sezóna už je totiž za rohem.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz