Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Češi jsou zmrzlinovými žabaři. Víte, kolik jí v průměru sníme a která příchuť vede?

Češi jsou zmrzlinovými žabaři. Víte, kolik jí v průměru sníme a která příchuť vede?

Milujete zmrzlinu? Jasně, že ano! A kdo také ne?! Jenomže ji asi nemilujeme tak moc jako ostatní evropské národy, protože se spotřebou zmrzliny jsme pod celoevropským průměrem. Alespoň tedy máme oprávněnou výmluvu, proč letos musíme zmrzliny sníst víc! Jaká příchuť zmrzliny frčí a na co si u zmrzlin dávat pozor?

Přečtěte si také

Jak poznat kvalitní hračku? Tohle svým dětem nekupujte
Jak poznat kvalitní hračku? Tohle svým dětem nekupujte

Vanilková zmrzlina u nás vítězí, na paty jí šlape čokoládová

My Češi jsme milovníky zmrzliny a vanilkové především! S tímto zjištěním přišla výzkumná a analytická společnost Nielsen a Potravinářská komora ČR jí v tom dává za pravdu, přičemž ta k vanilkové ještě přidává zmrzlinu čokoládovou.

Je jedno, jestli se bavíme o kopečkové zmrzlině, točené, v kornoutu anebo ve vaničce, všude vanilková prostě vede, zatímco čokoládová jí šlape na paty a tu zase dobíhá zmrzlina smetanová. Hodně překvapila také příchuť jahodová, která se nachází na čtvrté příčce v oblíbenosti. Jahodové příchutě se prodávají ve velkém zejména v kornoutech.

Podle mluvčí řetězce Lidl si Češi hodně oblíbili smetanové zmrzliny, které řetězec prodává pod svými privátními značkami jako je například Gelatelli či Ballino.

Tou vůbec nejoblíbenější formou zmrzliny jsou zmrzliny jednoporcové, které tvoří polovinu celkové spotřeby zmrzliny za rok.

Zajímavé také je, že my Češi jsme víc nanukoví, zatímco naši němečtí sousedé spíše vaničkoví, protože ti kupují nejraději zmrzliny ve vaničkách.

Vanilková zmrzlina u nás vítězí

Máme co dohánět!

Ale že bychom byli národem milovníků zmrzliny? Tak to ani omylem! Jsme pořád národem pivařů, protože zmrzliny jíme oproti jiným Evropanům stále málo. Na každého Čecha v průměru připadají čtyři litry zmrzliny ročně, evropský průměr je však šest litrů. Norové přitom v průměru spořádají ročně skoro 10 litrů zmrzliny na hlavu.

Čím dříve léto začne, tím více za zmrzlinu utratíme

Nejvíce za zmrzliny utratíme pochopitelně v těch nejteplejších měsících a vzhledem k tomu, že léto začíná čím dál dříve, za zmrzliny utrácíme stále více.

My Češi však s mlsáním zmrzliny nečekáme na léto. Dáme si ji klidně v zimě. Zatímco však během letních měsíců z mrazicích pultů mizí obrovské množství různých zmrzlin o různé kvalitě, spotřeba zmrzliny v těch zimních měsících není pochopitelně tak vysoká. Na druhou stranu však právě v zimě často saháme po těch opravdu kvalitních, ale zároveň nejdražších prémiových zmrzlinách jako je Hagen Dasz anebo Ben & Jerry's.

Pozadu však nezůstávají ani řetězcové privátní značky zmrzlin, jako jsou například lidlovské zmrzliny amerického typu v kelímku Gelatelli Master Taste. Tyto zmrzliny nejsou nápadně podobné jen formou balení, ale také příchutěmi výše zmiňovaných prémiových zmrzlin. Zásadní rozdíl mezi nimi však spočívá v ceně, protože Gelatelli Master Taste stojí třetinu toho co Hagen Dasz anebo Ben & Jerry's.

Čechům nevadí připlatit si za kvalitu, na což slyší i výrobci, kteří složení zmrzlin vylepšují - například do těch lepších zmrzlin přidávají více smetany a odstraňují některá aromata.

Jak je to s kvalitou zmrzlin?

Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) přísně kontroluje nebalené zmrzliny, tedy zmrzliny točené a kopečkové od roku 2015. Z poslední zveřejněné zprávy za rok 2017 vyplynulo, že SZPI odhalila 27 % nevyhovujících šarží. Co se mikrobiologických požadavků týče, ze 151 zkontrolovaných vzorků 29 z nich nevyhovovalo jakostním požadavkům.

SZPI od roku 2015 kontroluje točené a kopečkové zmrzliny

Jaké jsou požadavky na jakost u zmrzlin?

Jedná se například o minimální obsah celkové sušiny, mléčného tuku, ovocné složky apod. Zmrzlina musí být jemná a nesmí se v ní nacházet vzduchové bubliny. Smetanové mražené krémy nesmí obsahovat záměrně přidaný tuk a bílkoviny jiné než mléčné, přičemž mražené krémy vodové a mražené krémy sorbet nesmí obsahovat žádný záměrně přidaný tuk.

Zmrzliny také musí splňovat limity podílu ovocné složky u mražených krémů ovocných a sorbetů, přičemž se přihlíží také na celkovou kyselost šťáv.

Kontrolují se také hmotnostní a objemové odchylky, kdy hmotnost u mraženého krému může být i nižší, než je uváděná hmotnost na obalu mraženého výrobku. Takže mražený krém do 100 mililitrů anebo gramů může být lehčí o 5 %, krém do 500 ml nebo 500 gramů může být lehčí o 3 % a krém nad 500 ml či 500 gramů může mít hmotnostní odchylku 1 %.

Je-li však rozdíl mezi skutečnou a uvedenou hmotností na obale vyšší, než je povolená odchylka, jedná se o klamání spotřebitele.

SZPI přišla na porušení právních, hygienických a mikrobiálních předpisů i falšování zmrzliny

V roce 2015, kdy začala SZPI kvalitu zmrzlin kontrolovat, se u 46 % provozoven potvrdilo porušení právních předpisů ve smyslu nedodržení hygienických a mikrobiologických předpisů, falšování a označování alergenů.

Zarážející také byl počet falšovaných zmrzlin. V 10 ze 14 testovaných vzorků zmrzlin označených jako mléčné, jogurtové a smetanové, výrobci až z 89 % nahradili mléčný tuk tukem rostlinným. 

Výbornou zprávou však je, že se nepovolená barviva nevyskytovala v žádné zmrzlině, přičemž nebylo překročeno ani maximální povolené množství barviv.

Tak to vypadá, když je jahodová zmrzlina skutečně jahodová

Věděli jste, že…?

  • Devět domácností z deseti během roku pravidelně kupuje zmrzlinu.
  • Každá domácnost v průměru za zmrzlinu utratí 760 Kč za rok. 
  • Nejoblíbenějšími zmrzlinami jsou vanilková, čokoládová, smetanová a jahodová, za které Češi v průměru utrácí třetinu svého ročního rozpočtu na zmrzlinu.
  • V období duben 2018 a březen 2019 se prodalo v Česku 41 milionů litrů zmrzliny, tj. 11% nárůst, přičemž tržby stouply o 22 %, tedy na 4 miliardy korun.
  • Každý rok se na českém trhu objeví příchutě nových zmrzlin, které jsou zajímavé a netradiční, ale i přesto netáhnou a jejich podíl na trhu je jen nepatrný.
  • Nejvíce zmrzliny se prodává v supermarketech, loni na ně připadla skoro polovina celkových tržeb, přičemž jejich pozice rok od roku sílí.
  • Nejvíce zmrzliny v roce 2017 vyrobili Němci – 517 milionů litrů, Itálie – 511 milionů litrů, Francie – 466 milionů litrů. Česká republika je ve výrobě vlastní zmrzliny až na 11. místě se 44 miliony litry.
  • Celosvětovým lídrem ve zmrzlinovém průmyslu je firma Unilever.
  • Nejvíce zmrzliny sní Norové, po nich následují Australané a Švédové.