Šťáva z brambor dokáže zázraky: Pomůže od pálení žáhy, odstraní akné a zmírní bolesti břicha

Bramborová šťáva s plátky citronu a odličovacím tamponem Canva

Asi jen málokdo o bramborách smýšlí jinak než coby o dobré a variabilní příloze. Ve skutečnosti je však syrová bramborová šťáva neskutečně zdravá, a to tak moc, že dokáže například rozjasnit pokožku či pomoci při potížích se zažíváním. Toho, co bramborová šťáva s naším zdravím dokáže, je ale mnohem a mnohem víc.

Přečtěte si také

Datlová pasta jako náhrada cukru. Tipy na zdravé a bezlepkové mlsání
Datlová pasta jako náhrada cukru. Tipy na zdravé a bezlepkové mlsání

Syrová bramborová šťáva je zdraví prospěšná

  1. Má protizánětlivé účinky: Pravidelné pití bramborové šťávy je účinné při prevenci chronických zánětlivých onemocnění, jako je ekzém či artritida, a také dokáže ulevit při potížích, které tato onemocnění způsobují.
  2. Při bolestech břicha: Syrové brambory patří mezi vysoce zásadité potraviny, a tudíž šťáva z nich neutralizuje žaludeční šťávy a zmírní bolesti břicha. Je proto prospěšná při žaludečních vředech, zažívacích problémech, nadýmání či průjmu.
  3. Prospěšná na kůži: Syrová bramborová šťáva pomáhá zmírňovat projevy akné i černých teček a může být díky svým antibakteriálním vlastnostem prospěšná i při odstraňování bradavic.
  4. Rozjasňuje pleť: Na krásnou pleť pomáhá šťáva také zvenčí. Pokud vás trápí pytle či černé kruhy pod očima, ukrojte si plátek syrové brambory a přiložte jej na oči. Lze jím také pleť potřít, pokud je mastná – syrová bramborová šťáva totiž pomáhá odstraňovat nadbytečné množství mastnoty.
  5. Skvělá, pokud se chcete detoxikovat: Bramborová šťáva je dobře dostupným detoxikačním nápojem na játra a žlučník.
  6. Vynikající na vlasy: V kombinaci s aloe vera získáte příjemnou hydratační kúru na vlasy. A pokud byste chtěli podpořit jejich růst, smíchejte šťávu s medem a vaječným bílkem a nechte pár hodin působit – pozor, směs poté smyjte vlažnou vodou, jinak by se bílek ve vlasech uvařil.
  7. Prospívá srdci: Má se také za to, že syrová bramborová šťáva prospívá srdci tím, že zabraňuje ucpávání tepen.
  8. Na pálení žáhy: Stačí jeden šálek denně a uvidíte, že vás po čase žáha přestane zlobit.
Oloupané brambory v misce Kupi.cz

Jaké vitamíny a minerály obsahuje

Z vitamínů a minerálů bramborová šťáva obsahuje:

  • vitamíny C, B a K
  • železo a draslík
  • vápník
  • měď, zinek či mangan

S uvařením se poměr živin mění

Díky vysokému obsahu esenciálních aminokyselin je bramborový protein považován za jeden z vůbec nejcennějších, pokud jde o rostlinné zdroje bílkovin. Dle studie z univerzity v Cambridge obsahuje jeho koncentrát (resp. syrová šťáva) velké množství nejrůznějších aminokyselin – tepelnou úpravou se však tento profil mění.

Po uvaření se většina aminokyselin z brambor vytratí – výjimkou jsou nicméně kyseliny gama-amino máselná, glutamová a asparagová, jejichž podíl po uvaření vzroste. A zatímco poslední dvě v bramborách najdete i zasyrova, kyselinu gama-amino máselnou nikoliv.

Takový drink jste nejspíš ještě neměli!

Jak si doma šťávu z brambor připravit

Brambory oloupejte a pečlivě omyjte – tak, aby byly hezky čisté. A následně je jednoduše vhoďte do odšťavňovače. Pakliže jej však nemáte, nabízí se vám dva další způsoby:

  • Brambory nastrouhejte a nechte chvíli odpočinou, poté přes plátýnko šťávu vymačkejte.
  • Pokud se vám je nechce strouhat, rozmixujte je v mixéru a také vymačkejte například přes plátýnko.

Pozor na to, jaké kusy odšťavňujete

  • Rozhodně nepoužívejte brambory staré nebo zelené, ty jsou totiž jedovaté. Šťávu zásadně získávejte z brambor zralých.
  • Jedovaté jsou také květy a klíčky, které právě proto musíte před odšťavením odstranit.
  • K odšťavnění nepoužívejte ani brambory mechanicky poškozené.

Vůbec nejlepší je tedy používat brambory mladé, zralé, bez klíčků a známek potlučení či poškození.

Sklenice s bramborovou šťávou vedle misky se strouhanými brambory Kupi.cz

Solanin je jedovatý

Brambory obsahují jedovatý alkaloid solanin, který chrání nejen je, ale i ostatní plodiny před škůdci. Nejvíce se jej nachází právě v klíčcích a v květech, ale také v hlízách či v samotné slupce. Proto je vhodné brambory co nejvíce očistit. Taktéž velikost má na jeho koncentraci vliv – brambory větší jsou pro nás na odšťavnění vhodnější.

  • Brambory z Česka obsahují solaninu nižší množství, zpravidla 20–150 mg/kg hlíz. Maximální povolená koncentrace je 200 mg.
  • Jeho smrtelná dávka se odhaduje na 400–500 mg. Mírná intoxikace se projevuje bolestmi hlavy a břicha, závratěmi, zvracením, průjmem či zvýšenou teplotou.
Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz