Hudba, živé vysílání nebo upozornění na akce. Rádia v řetězcích nás ovlivňují víc, než si myslíme

Ovlivňují nás víc, než si myslíme. Rádia v obchodech jsou plné slev, akcí, upoutávek a soutěží Canva

Během nakupování na vás působí spousta vlivů, které si možná ani neuvědomujete. Před 5 lety spustil Penny Market ve svých obchodech jako první rádio. Tato novinka se velmi rychle rozšířila i do prodejen ostatních řetězců a dnes vás během nakupování informují o akcích, tipech nebo receptech téměř v každém supermarketu. Rádia v obchodech jsou nenápadná, ale jejich vliv na zákazníky je velký. Jaký je jejich skutečný účel?

Přečtěte si také

Jak se správně rozmrazuje maso? Sepsali jsme chyby, které dělá většina z nás a riskuje tak zdraví

Láká nejen na akce

Zákazník je v prodejně ovlivněn velkým množstvím vjemů. Představte si, že do obchodu přijdete s připraveným seznamem – a najednou vidíte svůj oblíbený produkt v akci! Sice na seznamu není, ale když je v té slevě - šup s ním do košíku.

K danému výrobku by se tím pádem ale hodilo ještě něco dalšího – a pokud je to v akci též, nejspíš to také koupíte. A do toho pak z rádia uslyšíte recept na jídlo, které byste si opravdu dali. Tak proč hned nenakoupit ještě další suroviny? Rádia v obchodech skutečně dokáže ovlivnit to, co nakoupíme.

Zázračná moc hudby

Hudba také pocitově zkracuje čas strávený nakupováním a způsobuje, že zákazník zůstane v prodejně déle. Působí i na jeho náladu a pocity, a navíc vysílá pozitivní nebo negativní signály, což následně ovlivňuje, jestli se zákazník v prodejně cítí dobře a zda se do ní v budoucnu rád vrátí. Program rádia si nakonec můžete oblíbit natolik, že jej budete poslouchat i ve volném čase a tím si k řetězci vybudujete vztah.

Pod vlivem nejrůznějších nenápadných faktorů nakoupíte i to, co jste zpočátku vůbec neplánovali Canva

Poprvé bylo slyšet v Penny Marketu

Před několika dny to bylo přesně 5 let od doby, kdy začalo vysílat RADIO PENNY LIVE. Jednalo se o vůbec první obchodní řetězec, který se rozhodl vysílat živé rádio. Vysílací čas by se dal rozdělit na 2 části.

  • Ranní část, která trvá od 5:30 do 7:00, je věnovaná zaměstnancům, kteří se dozvídají informace o řetězci.
  • Zbývající část od 7 do 21 hodin je zaměřena na zákazníky a také zaměstnance prodejen, kterým se snaží zpříjemnit chvíle.
  • Vedle písniček, z nichž převažují ty české, se doslechnete i rady a tipy, kulinářské informace a recepty, případně soutěže a užitečné informace pro spotřebitele.

Hraje i pro zaměstnance

Rádio tedy není určené výhradně jen zákazníkům, program je i pro zaměstnance – a může je propojovat mezi sebou i ze vzdálených prodejen„Čeho si vážím je fakt, že za těch 5 let se vytvořilo mezi námi a zaměstnanci pouto. Stali jsme se doslova jejich rádiem. Naším prostřednictvím sdílejí své příběhy, radosti i starosti lidé z opačných koutů republiky, kteří se třeba nikdy ani nepotkají, přesto díky nám jsou si blízcí a vědí o sobě,“ popisuje šéfredaktor Tomáš Vyšohlíd.

Vysílá také Globus, Kaufland nebo Albert

Na Penny samozřejmě v průběhu času navázaly i další obchody. Nyní se tak s in-store rádiem setkáte například v Globusu, Kauflandu, Rossmanovi či v Albertu.

Časem se obsah samozřejmě mění – v Rossmannu například do roku 2017 hrálo rádio bez hudby, naopak komunikovalo především nabídku řetězce. „Instore rádio je pro nás významným marketingovým nástrojem. Zákazníci nakupují impulsivně, proto je nutné oslovit je přímo na prodejním místě. Hudbu jsme však v rádiu kvůli poplatkům nepouštěli,“ vysvětluje Marcela Syrovátková z Rossman drogerie.

Náš košík řídí spolu s námi i rádia z obchodů Canva

Své rádio spustila i Billa

V roce 2018 se pro rádio rozhodl i řetězec Billa. Ten využil funkčního a osvědčeného modelu Penny Marketu, kdy ráno byla show pro zaměstnance a po zbytek dne se jednalo o „doprovod“ zákazníků po prodejně.

Simona Breen z české Billy si in-store rádio pochvaluje. „Tento informační kanál chceme využít pro komunikaci nejen na naše zákazníky, jak tomu bylo doposud, ale i naše zaměstnance. Speciální naživo vysílaná ranní show bude sloužit pro komunikaci novinek společnosti, akcí i marketingových kampaní a nových projektů, které plánujeme,“ říká.