Řetězce snižují produkci odpadu, začínají balit maso do papíru

Plastové výrobky se rozkládají desítky i stovky let Kaufland

Zatímco papír se rozloží za 4 dny, PET láhvi to trvá 100 let – nejen tento obrovský rozdíl motivuje obchodní řetězce, aby se v rámci svých CSR programů na plasty zaměřily a snažily se je značně omezit. Připojují se do iniciativ, vymýšlí nové způsoby balení a tlačí na alternativní materiály. Loňský rok a pandemie koronaviru ovšem zdůraznily, že je obal důležitou součástí výrobku. Jakou jeho alternativu tedy zvolit, aby obchody co nejméně poškozovaly životní prostředí?

Přečtěte si také

České děti jsou ve vyšším riziku zdravotních potíží. Může za to nedostatek jódu, varuje Státní zdravotní ústav
České děti jsou ve vyšším riziku zdravotních potíží. Může za to nedostatek jódu, varuje Státní zdravotní ústav

Boj proti odpadu vs. hygiena

V době před koronavirem probíhala v rozvinutém světě snaha o co největší recyklaci plastů. Když však loni v březnu přišel lockdown a všichni lpěli na 100% hygieně, najednou se v obchodech začaly objevovat rohlíky balené v jednorázových sáčcích apod.

Ukázalo se, že obaly mají svou důležitou bezpečnostní funkci – a nyní je tak v popředí zájmů firem, aby našly možné alternativní řešení balení, které bude k přírodě co nejšetrnější.

Nový způsob balení u pultového prodeje

Kaufland má v popředí svého zájmu ochranu životního prostředí a trvalou udržitelnost. Protože si uvědomují, že spotřebovávají hodně plastu, rozhodli se zavést nový způsob balení masa v pultovém prodeji. Hovězí, vepřové a drůbeží maso bez kosti bude nově baleno do papírového přířezu, výrobky s kostí budou ještě navíc dávány do transparentní tašky.

Mělo by to vést k roční úspoře 14 tun plastu a spotřeba plastových tašek se sníží zhruba o 70 %. O tom, že je nutné s plasty v tomto řetězci bojovat, svědčí i to, že se v loňském roce výrazně zvýšil prodej masa.

Prodej masa v našich čerstvých pultech vzrostl za minulý rok o 30 procent oproti roku 2019. Tento nárůst souvisí se současnou pandemickou situací, uzavřením restaurací a škol, lidé se více stravují doma,“ prozradila za Kaufland Renata Maierl.

Hovězí, drůbeží a vepřové maso bez kosti bude v Kauflandu nově baleno do papírového přířezu Kaufland

Nákupy bez igelitových tašek

Penny Market se v roce 2019 rozhodl nahradit jednorázové plastové tašky za ty, které byly v rozsáhlé studii Vysoké školy chemicko-technologické vyhodnoceny jako nejekologičtější. Tímto krokem jen v loňském roce zákazníci Penny Marketu ušetřili na 20 milionů jednorázových plastových tašek.

Obchodní řetězce se snaží hledat způsoby, jak vyvážit udržitelnost s bezpečností. „V případě logistiky i obalů našich privátních značek průběžně hledáme taková řešení a inovace z hlediska materiálu a recyklovatelnosti, která zajistí zachování bezpečnosti, kvality a zároveň budou maximálně šetrná k životnímu prostředí,“ popisuje Tomáš Kubík z Penny Marketu.

Snížení podílu plastů v obalech o 20 %

Lidl Česká republika se připojil do mezinárodní plastové strategie skupiny Schwarz s názvem REset Plastic. Řetězec si tak dal za cíl do roku 2025 vyrábět všechny obaly svých značek recyklovatelné a zároveň snížit podíl plastů v obalech o 20 %.

Papírové vaničky místo plastových

Albert se společně s výrobci potravin snaží měnit obaly potravin tak, aby představovaly co nejnižší ekologickou zátěž a byly snadno recyklovatelné. Současně musí splňovat přísné hygienické požadavky při prodeji potravin. „Například u ovoce a zeleniny proto nahrazujeme tam, kde je to možné, plasty papírem, například u většiny rajčat jsme změnili plastovou vaničku za papírovou. V případě, že musíme použít plast, snažíme se redukovat jeho množství, obaly ztenčujeme a měníme za snáze recyklovatelný materiál“ popisuje za Albert Jiří Mareček s tím, že položky, u nichž je to možné, prodávají nebalené. Jde například o jablka, kiwi, kaki atd.

Budoucnost je v materiálech a recyklaci

Před nástupem koronavirové krize veřejnost velmi intenzivně řešila odstraňování obalů a plastů obecně. Během pandemie se ale ukázalo, že obaly mají svůj jasný smysl – jejich primární funkcí je bezpečnost potravin a ochrana jejich kvality. Daleko důležitějším se proto stalo zaměřit se na takové řešení, které potřeby bezpečnosti a současně udržitelnosti vyváží. Potravinářský průmysl se tak bude do budoucna více zabývat inovacemi z hlediska materiálů a možnostmi jejich recyklace.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz