Řetězce snižují produkci odpadu, začínají balit maso do papíru

Plastové výrobky se rozkládají desítky i stovky let Kaufland

Zatímco papír se rozloží za 4 dny, PET láhvi to trvá 100 let – nejen tento obrovský rozdíl motivuje obchodní řetězce, aby se v rámci svých CSR programů na plasty zaměřily a snažily se je značně omezit. Připojují se do iniciativ, vymýšlí nové způsoby balení a tlačí na alternativní materiály. Loňský rok a pandemie koronaviru ovšem zdůraznily, že je obal důležitou součástí výrobku. Jakou jeho alternativu tedy zvolit, aby obchody co nejméně poškozovaly životní prostředí?

Přečtěte si také

Zásoby dešťové vody na zahradě: K čemu všemu ji využít a jak o ni správně pečovat?
Zásoby dešťové vody na zahradě: K čemu všemu ji využít a jak o ni správně pečovat?

Boj proti odpadu vs. hygiena

V době před koronavirem probíhala v rozvinutém světě snaha o co největší recyklaci plastů. Když však loni v březnu přišel lockdown a všichni lpěli na 100% hygieně, najednou se v obchodech začaly objevovat rohlíky balené v jednorázových sáčcích apod.

Ukázalo se, že obaly mají svou důležitou bezpečnostní funkci – a nyní je tak v popředí zájmů firem, aby našly možné alternativní řešení balení, které bude k přírodě co nejšetrnější.

Nový způsob balení u pultového prodeje

Kaufland má v popředí svého zájmu ochranu životního prostředí a trvalou udržitelnost. Protože si uvědomují, že spotřebovávají hodně plastu, rozhodli se zavést nový způsob balení masa v pultovém prodeji. Hovězí, vepřové a drůbeží maso bez kosti bude nově baleno do papírového přířezu, výrobky s kostí budou ještě navíc dávány do transparentní tašky.

Mělo by to vést k roční úspoře 14 tun plastu a spotřeba plastových tašek se sníží zhruba o 70 %. O tom, že je nutné s plasty v tomto řetězci bojovat, svědčí i to, že se v loňském roce výrazně zvýšil prodej masa.

Prodej masa v našich čerstvých pultech vzrostl za minulý rok o 30 procent oproti roku 2019. Tento nárůst souvisí se současnou pandemickou situací, uzavřením restaurací a škol, lidé se více stravují doma,“ prozradila za Kaufland Renata Maierl.

Hovězí, drůbeží a vepřové maso bez kosti bude v Kauflandu nově baleno do papírového přířezu Kaufland

Nákupy bez igelitových tašek

Penny Market se v roce 2019 rozhodl nahradit jednorázové plastové tašky za ty, které byly v rozsáhlé studii Vysoké školy chemicko-technologické vyhodnoceny jako nejekologičtější. Tímto krokem jen v loňském roce zákazníci Penny Marketu ušetřili na 20 milionů jednorázových plastových tašek.

Obchodní řetězce se snaží hledat způsoby, jak vyvážit udržitelnost s bezpečností. „V případě logistiky i obalů našich privátních značek průběžně hledáme taková řešení a inovace z hlediska materiálu a recyklovatelnosti, která zajistí zachování bezpečnosti, kvality a zároveň budou maximálně šetrná k životnímu prostředí,“ popisuje Tomáš Kubík z Penny Marketu.

Snížení podílu plastů v obalech o 20 %

Lidl Česká republika se připojil do mezinárodní plastové strategie skupiny Schwarz s názvem REset Plastic. Řetězec si tak dal za cíl do roku 2025 vyrábět všechny obaly svých značek recyklovatelné a zároveň snížit podíl plastů v obalech o 20 %.

Papírové vaničky místo plastových

Albert se společně s výrobci potravin snaží měnit obaly potravin tak, aby představovaly co nejnižší ekologickou zátěž a byly snadno recyklovatelné. Současně musí splňovat přísné hygienické požadavky při prodeji potravin. „Například u ovoce a zeleniny proto nahrazujeme tam, kde je to možné, plasty papírem, například u většiny rajčat jsme změnili plastovou vaničku za papírovou. V případě, že musíme použít plast, snažíme se redukovat jeho množství, obaly ztenčujeme a měníme za snáze recyklovatelný materiál“ popisuje za Albert Jiří Mareček s tím, že položky, u nichž je to možné, prodávají nebalené. Jde například o jablka, kiwi, kaki atd.

Budoucnost je v materiálech a recyklaci

Před nástupem koronavirové krize veřejnost velmi intenzivně řešila odstraňování obalů a plastů obecně. Během pandemie se ale ukázalo, že obaly mají svůj jasný smysl – jejich primární funkcí je bezpečnost potravin a ochrana jejich kvality. Daleko důležitějším se proto stalo zaměřit se na takové řešení, které potřeby bezpečnosti a současně udržitelnosti vyváží. Potravinářský průmysl se tak bude do budoucna více zabývat inovacemi z hlediska materiálů a možnostmi jejich recyklace.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz