Na trh míří první papírové lahve. Coca-Cola začne testovat šetrnější verzi svých plastových obalů

Coca-Cola je největším plastovým znečišťovatelem na světě Coca-Cola

Ekologie se dostává stále více do popředí. Výrazněji do ní v dobrém slova smyslu začínají promlouvat i větší firmy. Jeden z největších znečišťovatelů, ne-li ten největší – Coca-Cola – se rozhodla, že své plastové lahve nahradí papírovými. Dodávat je začne u rostlinných nápojů AdeZ.

Přečtěte si také

Novinka ve světě šumivých vín: Prosecco už není jen bílé, na trhu se objevila jeho růžová varianta
Novinka ve světě šumivých vín: Prosecco už není jen bílé, na trhu se objevila jeho růžová varianta

Coca-Cola testuje nový materiál

Coca-Cola se spojila s dánským start-upem Paboco, který vyvíjí papírové lahve (v minulosti již spolupracovali s firmami jako L’Oréal a Carlsberg), a společně vyvinuli láhev, která je vhodná jak na perlivé, tak na neperlivé nápoje. Vhodná by mohla být i na kosmetické produkty nebo jiné kapaliny.

Papírové lahve s rostlinnými nápoji firmy AdeZ, která spadá pod Coca-Colu, budou ke koupi v Maďarsku přes kifli.hu ve druhém čtvrtletí tohoto roku. „Tento test je důležitým krokem ke zjištění, jak je papírová lahev vhodná do reálného světa a jak na ni zákazníci zareagují,“ řekl Stijn Franssen, manažer oddělení vývoje balicích inovací ve společnosti Coca-Cola Europe.

Jak se papírové lahve na trhu uchytí a jestli se rozšíří, je otázkou, za tento směr by však Coca-Cola určitě zasloužila pochvalu.

Coca-Cola je jedním z největších producentů plastového odpadu Unsplash

Výroba plastů je nákladná

Plasty jsou pro firmy výhodné především díky tomu, že jsou lehké. Pokud porovnáte, že posíláte pití v plastu a ve skleněné lahvi, můžete dospět ke znatelným úsporám. Tento klad pro firmy je ovšem vykoupen negativním dopadem na životní prostředí. Výroba plastů je totiž o dost náročnější a vyžaduje více energie než její alternativy.

Problémová recyklace

Aby se Coca-Cola, PepsiCo nebo třeba Nestlé neumísťovali na předních místech žebříčků největších znečišťovatelů planety, musí přijít na to, jak dostat plastové lahve zpět od spotřebitelů. V Evropě a Americe se sice třídí, ale v rozvojových zemích jde spíše o utopii. Proto například Coca-Cola staví speciální sběrová střediska, která však stojí spoustu peněz.

Do budoucna by dále chtěla jít směrem eliminace plastového odpadu – tedy nahrazení plastu alternativním materiálem. A zavázala se také, že by do roku 2030 chtěla přestat produkovat nový odpad.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz