Překvapí vás, jak vysoké množství kalorií obsahuje těchto 5 zdravých potravin

Ne všechny zdravé potraviny jsou zároveň dietní Canva

Existuje řada potravin, které jsou sice zdravé, ale obsahují vysoké množství kalorií. Často bychom to do nich však neřekli, takže si jich i při dietě dopřáváme velké množství a naše váha pak ne a ne klesnout. Několik těch nejvýznamnějších vám představíme a poradíme, jak k nim vhodně přistupovat.

Přečtěte si také

Dostaly jste k MDŽ květiny? Těchto 5 tipů vám je pomůže udržet při životě co nejdéle
Dostaly jste k MDŽ květiny? Těchto 5 tipů vám je pomůže udržet při životě co nejdéle

Oříšky a semínka

Přestože jsou oříšky a semínka skvělým zdrojem zdravých tuků, s jejich množstvím se to nesmí přehánět. Hrstka oříšků totiž může být po kalorické stránce stejně vydatná jako vaše snídaně.

Obzvlášť si dejte pozor na oříšky a semínka pražené a solené. Po této úpravě rostou kalorie opravdu hodně vysoko, a navíc už nejsou ani příliš zdravé.

Vybírejte je pečlivě

Oříšková másla

Oříšková másla jsou stále více oblíbená a nechybí v kuchyni snad nikomu, kdo se chce stravovat zdravě. Jsou skvělá na pečení, do ovesných kaší i samotná. Problémem je, že mizí až příliš rychle – a přitom jedna lžička (cca 30 g) například arašídového másla představuje zhruba 180 kcal.

Vyhněte se proto jejich ujídání během dne, když vás honí mlsná. Na druhou stranu je pořád lepší si dát lžičku zdravého oříškového másla než nezdravou tyčinku plnou cukru.

Oříšková másla jsou sice zdrojem zdravých tuků, ale dvě lžičky mají podobnou kalorickou hodnotu jako váš oběd Canva

Sušené ovoce

Stejně jako oříšky se i sušené ovoce může zdát jako zdravé mlsání. Kvůli odstranění vody má ovšem ovoce sušené výrazně vyšší energetickou hodnotu na 100 g než ovoce čerstvé v tom samém množství. Pro srovnání – sušené jahody mají na 100 g cca 1 500 kJ, zatímco čerstvé 175 kJ.

Častým problémem také je, že se toto ovoce kvůli konzervaci často doslazuje – mnohdy tedy obsahuje až 3krát více cukru než ovoce čerstvé.

Jsou zdravé i chutné, ale pozor na množství

Smoothie

Mnoho lidí sáhne při snaze jíst zdravě a shodit nějaké to kilo po ovocném smoothie. Ačkoliv jsou tyto nápoje zdravé a plné vitamínů, obsahují také spoustu cukru. Rozmixovaného ovoce v podobě drinku navíc sníte mnohem větší množství, než kdybyste ho jedli celé.

Lepší je vyhnout se smoothie kupovaným, která mohou být ještě doslazovaná. Ideální variantou jsou domácí zeleninová smoothie, která obsahují cukru minimálně, pokud si je nepřislazujete.

Sýry

Jsou zdravé, chutné, nicméně také hodně tučné. Obecně platí pravidlo, že čím více tuku sýr obsahuje, tím lépe chutná. Mezi nejtučnější patří tvrdé sýry, jako je parmazán. Až 65 % tuku v sušině má také mascarpone a 55 % například hermelín. Těm je tedy lepší se při hubnutí úplně vyhnout.

Některé sýry obsahují až 65 % tuku, při snaze zhubnout je tedy konzumujte spíše omezeně Canva

Naopak nejméně tuku najdete v těch, kterým se říká čerstvé. Jsou to například cottage či ricotta a mají okolo 15 % tuku v sušině. Během hubnutí se nemusíte vyhýbat ovšem ani klasickému 30% eidamu.

Avokádo

Ačkoliv je označováno za zeleninu jedná se o živinami nabité ovoce. Kvůli vysokému obsahu kalorií a tuků by avokádo mohlo být mylně považováno za nezdravé, jeho tuky jsou ale naopak velmi zdravé a po malém množství kvůli němu určitě neztloustnete.

Kalorické potraviny není nutné vyřazovat

Přestože tyto potravinu obsahují i v malém množství spoustu kalorií, rozhodně není potřeba je při redukci váhy zcela vyřazovat. Je však dobré hlídat si jejich množství a jíst je vědomě.

Kaloricky vydatné potraviny je lepší dávat si spíše přes den, zejména ráno, a ne večer. Mají totiž velký sytící efekt a dodají nám energii, kterou v pozdních hodinách již nepotřebujeme. Navíc je v průběhu dne dokážeme spálit, takže nebudou narušovat náš spánek, během kterého potřebuje tělo odpočívat a ne trávit.

Tip: Obecně je důležité, abychom si dali poslední jídlo alespoň 2 hodiny předtím, než jdeme spát.

Važte si potraviny, které sníte během dne, a zapisujte si jejich kalorické hodnoty Canva

Mějte příjem kalorií pod kontrolou

Jedinou správnou cestou k redukci vaší váhy nejsou nesmyslné diety, nýbrž kalorický deficit – tedy přijmout méně kalorií, než je tělo schopno spotřebovat.

Tip: Jaký by měl být právě váš příjem si spočítáte pomocí speciálních tabulek či kalkulaček běžně dostupných na internetu.

Abyste měli příjem kalorií pod kontrolou, je třeba si jednotlivé potraviny vážit a kalorie si spočítat. Balené potraviny mají energetické údaje na obalu, u těch nebalených vám pomohou kalorické tabulky. Bez kuchyňské váhy se každopádně neobejdete.

  • Mezi oblíbené patří například ETA 6778 90000 Dori, která disponuje i nerezovou miskou a na Alze ji pořídíte za 499 Kč.
  • Kuchyňská váha Concept VK5711 má nosnost až 15 kg a na Datartu ji najdete za 399 Kč.
  • Na Mall koupíte Emos Kuchyňskou digitální váhu TY3101 již za 259 Kč.
Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz