Ve většině supermarketů seženete okurky pouze zabalené v plastové fólii. Jedná se totiž o specifický druh zeleniny, která si díky tomu zachovává svou čerstvost. Nyní se k nim ovšem přidávají také cukety. Některé řetězce to považují za zbytečné, jiné argumentují zajištěním větší čerstvosti i bezpečnosti během nákupu. Co si o balení potravin v obchodech myslí samotní zákazníci?
Plastová fólie dokáže u specifických vodnatých druhů zeleniny (jako je např. okurka s 95% obsahem vody nebo cuketa s 90 %) zabránit vysušování, zejména při delším transportu nebo skladování. Zaručuje tak, že se k zákazníkům dostane zelenina čerstvá.
Své opodstatnění našlo balení zeleniny i v době koronavirové pandemie, kdy může obalový materiál chránit před potenciálním šířením nákazy. Plastové balení některých druhů ovoce a zeleniny (u kterých je to opodstatněné) obhájil kvůli vyšší bezpečnosti například Penny Market.
Kupte se slevou Okurka hadovka.
Cukety zabalené v plastové fólii se aktuálně objevily v prodejnách Lidl. Jak situaci okomentoval mluvčí řetězce Tomáš Myler, cukety se začaly takto balit kvůli zachování kvality a čerstvosti. V místě jejich původu, tedy ve Španělsku a Itálii, totiž aktuálně nepanují příznivé podmínky z hlediska počasí – zelenina je tedy podle něj takto lépe chráněna při převozu a její životnost se prodlužuje až třikrát. Podle Mylera by díky tomuto kroku mělo dojít ke snížení plýtvání potravinami, které by se nestihly prodat čerstvé, nebo by k nám čerstvé ani nedorazily.
Fólie na zelenině ale mají i své odpůrce – například Kaufland se před dvěma lety jako první v Česku rozhodl prodávat celoročně okurky bez plastového obalu. Jak uvedl řetězec ve své tiskové zprávě, ušetří takto 50 tun plastu ročně. A pro zajímavost, i takovou drobností, jako je nahrazení plastového pásku u síťky citronů za papírový, dokáže Kaufland uspořit 40 tun plastu za rok.
Pozadu ovšem nezůstávají ani ostatní supermarkety a hypermarkety, které se v posledních letech snaží co nejvíce zmenšovat svou plastovou stopu. Například Tesco ve spolupráci se svými dodavateli postupně nahrazuje plastové obaly u zeleniny a ovoce za široce recyklované materiály.
Nahrazovány jsou také plastové vaničky za papírové, případně se omezuje spotřebu plastu u výrobků privátních značek. Ztenčování obalů, odstraňování plastových víček a všeobecná volba recyklovatelných materiálů, to je kromě Tesca a Kauflandu strategií také pro řetězce Lidl, Albert či Penny Market.
A co si o balení potravin do plastu myslí sami zákazníci? Jak vyšlo najevo z loňského průzkumu mezi spotřebiteli, který provedlo Centrum pro výzkum veřejného mínění, čeští zákazníci při nákupu na způsob balení potravin příliš nehledí.