Víc než 400 kamionů. Tolik odpadu vytřídí nové recyklační centrum Albertu ročně

Recyklační centrum se dvěma linkami v Klecanech Albert

Odpadové hospodářství je pro hypermarkety velké téma. Třídí, recyklují a celkově se snaží snížit objem odpadů ze svých prodejen. Albert dokonce vybudoval nové recyklační centrum v Klecanech. Vyšlo na 23 milionů korun.

Přečtěte si také

Celerová pomazánka s mrkví a jablkem od Garden and Kitchen, kterou budete chtít dělat pořád dokola
Celerová pomazánka s mrkví a jablkem od Garden and Kitchen, kterou budete chtít dělat pořád dokola

Více recyklovaného materiálu

Ve svém distribučním centru v Klecanech připraví Albert ročně k recyklaci až 6 000 tun obalových materiálů svezených z prodejen. Tento materiál se následně jako druhotná surovina vrací zpět do oběhu. Jeho nové recyklační centrum ovšem zvýší tuto roční kapacitu až na 12 000 tun.

Ke svozu odpadu z prodejen využívá Albert kamiony, které se po vyložení zboží vrací zpět do distribučního centra. Ročně takto naplní přes 200 kamionů. „Vše, co děláme, ať už se jedná o logistiku, výběry zboží, jejich obalů či investice do přestaveb prodejen, vždy zohledňuje celkové snižování zátěže na životní prostředí, snižování energetické náročnosti či uhlíkové stopy,“ vysvětluje Pavel Mikoška, ředitel kvality obchodů Albert.

Nové recyklační centrum zabírá z celkové příjmové plochy distribučního skladu víc než polovinu. K původně jedné třídící lince přibyla totiž druhá.

Lisování odpadu přímo u zdroje

Recyklací odpadu se zabývá i obchodní řetězec Kaufland. Přímo na svých prodejnách vzniklý odpad lisuje, čímž umožňuje lepší využití transportního prostoru. Do externích recyklačních linek tak pošle najednou mnohem více odpadu a šetří díky tomu i pohonné hmoty a CO2.

Kaufland se navíc zavázal, že do roku 2025 sníží množství plastového odpadu nejméně o 20 % a všechny produkty privátních značek bude nabízet výhradně v obalech z recyklovatelných materiálů.

Recyklovaný materiál se dá v podobě druhotné suroviny znovu poslat do oběhu Canva

Životní prostředí šetří i Penny

Penny Market od začátku roku 2019 nenabízí v žádné ze svých téměř 400 prodejen jednorázové plastové tašky. Nahradili je taškami pro opakované použití z materiálů, které byly vyhodnoceny jako nejvíce ekologické v rozsáhlé studii Vysoké školy chemicko-technologické. Tímto krokem jen v loňském roce zákazníci PENNY ušetřili na 20 milionů jednorázových plastových tašek.

„V případě logistiky i obalů našich privátních značek průběžně hledáme taková řešení a inovace z hlediska materiálu a recyklovatelnosti, která zajistí zachování bezpečnosti, kvality a zároveň budou maximálně šetrná k životnímu prostředí," popisuje Tomáš Kubík, tiskový mluvčí Penny Marketu.

Budoucnost je v materiálech a recyklaci

Před nástupem koronavirové krize veřejnost velmi intenzivně řešila odstraňování obalů a plastů obecně. Během pandemie se ale ukázalo, že obaly mají svůj jasný smysl – jejich primární funkcí je bezpečnost potravin a ochrana jejich kvality. Daleko důležitějším se proto stalo zaměřit se na takové řešení, které potřeby bezpečnosti a současně udržitelnosti vyváží. Potravinářský průmysl se tak bude do budoucna více zabývat inovacemi z hlediska materiálů a možnostmi jejich recyklace.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz