Firmy začnou platit za znečištění planety. Donutí je k tomu nová směrnice EU

Co myslíte, jak dlouho bude trvat, než se podaří vybudovat svět bez plastů? Sergei Tokmakov / Pixabay

Svět se utápí v jednorázovém plastovém odpadu, který v nepředstavitelných objemech chrlí ze svých továren nadnárodní společnosti. Velké množství firem se však aktivně snaží tento proces alespoň zpomalit, když už ne zcela zastavit – a přispět k tomu má i nová směrnice EU.

Přečtěte si také

Plošné testování zaměstnanců: Jak se k němu staví obchodní řetězce?
Plošné testování zaměstnanců: Jak se k němu staví obchodní řetězce?

Platit začne v létě

Už od 3. července 2021 začne platit nová Směrnice EU – 2019/904 o omezení dopadu některých plastových výrobků na životní prostředí. Jejím cílem je, jak stojí i v jejím názvu, snížit negativní dopad určitých, především jednorázových, plastových výrobků na životní prostředí a zrychlit tak přechod k oběhovému hospodářství.

  • Každý rok země EU vyprodukují 2,5 miliardy tun odpadu – a právě toto číslo chce EU pomocí oběhového hospodářství snížit.

V rámci této směrnice dojde například k úplnému zákazu prodeje plastových příborů, talířů, brček nebo vatových tyčinek. Kromě toho však musí země EU přijmout i opatření pro snížení spotřeby některých plastových výrobků na jedno použití, pro které neexistuje alternativa (nápojové kelímky, víčka apod.).

Krásná, barevná, ale bohužel plastová Pexels / Pixabay

Nejde o žádnou „jednorázovku“

Nejde jen o plastová víčka, brčka či jednorázové nádobí – plán je dlouhodobý. Směrnice totiž mimo jiné zavádí tzv. rozšířenou odpovědnost výrobce, která funguje na zásadě „za znečištění se platí“. Je proto také v zájmu samotných firem nabízet na trhu produkty šetrnější k životnímu prostředí, ať už jde o produkt samotný nebo o jeho obal.

I když rozšířená odpovědnost výrobce začne platit až od 31. prosince 2024, mnozí producenti na nic nečekají a jeden za druhým provádějí zásadní změny na obalech, které pomohou snížit plastový odpad o stovky tun ročně

Jedna velká je šetrnější než pět malých – a navíc ušetříte

Kupte se slevou Coca Cola.

Porovnat slevy

Ke změně se zavázali i v McDonald‘s

Velmi odpovědně se ke snižování množství plastových obalů postavil největší řetězec rychlého občerstvení na světě – McDonald’s. Jeho cílem je do budoucna používat výhradně obaly ze 100% obnovitelných, recyklovaných či certifikovaných zdrojů.

Coca-Cola a Svět bez odpadu

Podle reportu Ellen MacArthur Foundation jen Coca-Cola vyprodukuje ročně na tři miliony tun plastového odpadu. Firma se to však snaží odčinit svou kampaní World Without Waste, která si klade za cíl do roku 2030 shromáždit a zrecyklovat ekvivalent každé láhve a plechovky, které se ve světě prodají.

Zpomalení v tzv. rychlé módě

Takzvaná fast fashion móda, která je levná a snadno dostupná, potěší každého shopaholika, nicméně pro planetu je naopak jednou z největších hrozeb. „Rychlé oblečení“ se totiž vyrábí v obrovském množství, a to zcela bez ohledu na to, jaký bude mít dopad na životní prostředí či pracovní podmínky zaměstnanců.

I zde je tedy nutné udělat velké změny. Například španělský módní řetězec Zara se zavázal k tomu, že do roku 2025 bude vyrábět veškeré své oblečení ze 100% udržitelných látek – ať už půjde o látky ekologické či recyklované. Na udržitelnou výrobu oděvů z viskózy by přitom značka měla kompletně přejít už do konce roku 2023.

Je zapotřebí něco udělat i s fast fashion oblečením Free-Photos / Pixabay

Recyklovaný materiál od Adidas

I Adidas v roce 2019 představil své první 100% recyklovatelné tenisky, ze kterých potom půjdou vyrobit tenisky nové. A kromě toho se také ve spolupráci s enviromentální organizací Parley for the Oceans zavázal do roku 2024 vyrábět produkty výhradně ze 100% recyklovaného polyesteru – vznikl tak nový recyklovaný materiál Primeblue.

Mění se i Nestlé

Se svou „troškou do mlýna" přispělo také Nestlé, které oznámilo, že snižuje množství obalů u cereálií prodávaných ve Velké Británii (Cheerios, Shreddies a Shredded Wheat), čímž se jim podaří ušetřit až 618 tun plastových a lepenkových obalů každý rok. Kromě toho se Nestlé už dřív veřejně zavázalo do roku 2025 používat na všechny své výrobky 100% recyklované nebo znovupoužitelné obaly.

Některé cereálie mohou být zdravé pro lidi, nikoli však pro planetu Pexels / Pixabay

Nemají na vybranou

Skvělou zprávou je, že firem, které se odpovědně staví k životnímu prostředí, je čím dál víc. Ostatně, už bylo načase. Větší zodpovědnost a angažovanost v péči o životní prostředí by měl být konec konců společný cíl nás všech, nejen gigantických společností.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz