Firmy začnou platit za znečištění planety. Donutí je k tomu nová směrnice EU

Co myslíte, jak dlouho bude trvat, než se podaří vybudovat svět bez plastů? Sergei Tokmakov / Pixabay

Svět se utápí v jednorázovém plastovém odpadu, který v nepředstavitelných objemech chrlí ze svých továren nadnárodní společnosti. Velké množství firem se však aktivně snaží tento proces alespoň zpomalit, když už ne zcela zastavit – a přispět k tomu má i nová směrnice EU.

Přečtěte si také

Dávejte pozor na své děti. Některé okrasné keře na zahradách jsou prudce jedovaté
Dávejte pozor na své děti. Některé okrasné keře na zahradách jsou prudce jedovaté

Platit začne v létě

Už od 3. července 2021 začne platit nová Směrnice EU – 2019/904 o omezení dopadu některých plastových výrobků na životní prostředí. Jejím cílem je, jak stojí i v jejím názvu, snížit negativní dopad určitých, především jednorázových, plastových výrobků na životní prostředí a zrychlit tak přechod k oběhovému hospodářství.

  • Každý rok země EU vyprodukují 2,5 miliardy tun odpadu – a právě toto číslo chce EU pomocí oběhového hospodářství snížit.

V rámci této směrnice dojde například k úplnému zákazu prodeje plastových příborů, talířů, brček nebo vatových tyčinek. Kromě toho však musí země EU přijmout i opatření pro snížení spotřeby některých plastových výrobků na jedno použití, pro které neexistuje alternativa (nápojové kelímky, víčka apod.).

Krásná, barevná, ale bohužel plastová Pexels / Pixabay

Nejde o žádnou „jednorázovku“

Nejde jen o plastová víčka, brčka či jednorázové nádobí – plán je dlouhodobý. Směrnice totiž mimo jiné zavádí tzv. rozšířenou odpovědnost výrobce, která funguje na zásadě „za znečištění se platí“. Je proto také v zájmu samotných firem nabízet na trhu produkty šetrnější k životnímu prostředí, ať už jde o produkt samotný nebo o jeho obal.

I když rozšířená odpovědnost výrobce začne platit až od 31. prosince 2024, mnozí producenti na nic nečekají a jeden za druhým provádějí zásadní změny na obalech, které pomohou snížit plastový odpad o stovky tun ročně

Jedna velká je šetrnější než pět malých – a navíc ušetříte

Kupte se slevou Coca Cola.

Porovnat slevy

Ke změně se zavázali i v McDonald‘s

Velmi odpovědně se ke snižování množství plastových obalů postavil největší řetězec rychlého občerstvení na světě – McDonald’s. Jeho cílem je do budoucna používat výhradně obaly ze 100% obnovitelných, recyklovaných či certifikovaných zdrojů.

Coca-Cola a Svět bez odpadu

Podle reportu Ellen MacArthur Foundation jen Coca-Cola vyprodukuje ročně na tři miliony tun plastového odpadu. Firma se to však snaží odčinit svou kampaní World Without Waste, která si klade za cíl do roku 2030 shromáždit a zrecyklovat ekvivalent každé láhve a plechovky, které se ve světě prodají.

Zpomalení v tzv. rychlé módě

Takzvaná fast fashion móda, která je levná a snadno dostupná, potěší každého shopaholika, nicméně pro planetu je naopak jednou z největších hrozeb. „Rychlé oblečení“ se totiž vyrábí v obrovském množství, a to zcela bez ohledu na to, jaký bude mít dopad na životní prostředí či pracovní podmínky zaměstnanců.

I zde je tedy nutné udělat velké změny. Například španělský módní řetězec Zara se zavázal k tomu, že do roku 2025 bude vyrábět veškeré své oblečení ze 100% udržitelných látek – ať už půjde o látky ekologické či recyklované. Na udržitelnou výrobu oděvů z viskózy by přitom značka měla kompletně přejít už do konce roku 2023.

Je zapotřebí něco udělat i s fast fashion oblečením Free-Photos / Pixabay

Recyklovaný materiál od Adidas

I Adidas v roce 2019 představil své první 100% recyklovatelné tenisky, ze kterých potom půjdou vyrobit tenisky nové. A kromě toho se také ve spolupráci s enviromentální organizací Parley for the Oceans zavázal do roku 2024 vyrábět produkty výhradně ze 100% recyklovaného polyesteru – vznikl tak nový recyklovaný materiál Primeblue.

Mění se i Nestlé

Se svou „troškou do mlýna" přispělo také Nestlé, které oznámilo, že snižuje množství obalů u cereálií prodávaných ve Velké Británii (Cheerios, Shreddies a Shredded Wheat), čímž se jim podaří ušetřit až 618 tun plastových a lepenkových obalů každý rok. Kromě toho se Nestlé už dřív veřejně zavázalo do roku 2025 používat na všechny své výrobky 100% recyklované nebo znovupoužitelné obaly.

Některé cereálie mohou být zdravé pro lidi, nikoli však pro planetu Pexels / Pixabay

Nemají na vybranou

Skvělou zprávou je, že firem, které se odpovědně staví k životnímu prostředí, je čím dál víc. Ostatně, už bylo načase. Větší zodpovědnost a angažovanost v péči o životní prostředí by měl být konec konců společný cíl nás všech, nejen gigantických společností.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz