Světlo z mobilu škodí! Jak být online i v noci a neubližovat si?

Jak si zlepšit spánek Canva

Mnoho z nás si večery nedovede představit bez sledování filmů nebo brouzdání po internetu. Při těchto činnostech ale dochází k negativnímu působení modrého světla z televizních obrazovek a displejů mobilních telefonů. Jak tedy omezit vliv elektroniky a světla na naše životy a zejména spánek? Podívejme se na pár tipů.

Přečtěte si také

Obchodníci už myslí na Vánoce. V regálech narazíte na čokoládové Mikuláše i vánoční balíčky
Obchodníci už myslí na Vánoce. V regálech narazíte na čokoládové Mikuláše i vánoční balíčky

Melatonin je hormon usměrňující naše vnitřní biorytmy a kvalitu spánku. Modré světlo však narušuje jeho tvorbu, čímž negativně ovlivňuje spánkový rytmus. Používání elektroniky se dnes ale nelze zcela vzdát. Jak se tedy vyhnout negativnímu vlivu elektroniky?

Změňte návyky 2 hodiny před spaním

Elektroniky bychom se měli vzdát asi 2 hodiny před spaním, kdy tělo začíná produkovat melatonin. Pokud chodíte spát pravidelně ve 23 hodin, mozek jej začne vyplavovat asi ve 21 hodin večer. Když současně snížíte i čas podvečerního používání elektroniky, negativní vliv modrého záření bude menší.

Vsaďte na menší přístroje

Pokud je třeba vyřídit e-maily před spaním, udělejte to ze smartphonu, snížíte množství vyzařovaného modrého světla. Čím je totiž obrazovka větší, tím více světla vyzařuje. Držte si monitor i displej dál od obličeje. 

Pořiďte si vhodné osvětlení

Zvolte žárovky s teplejším odstínem světla. Smart žárovky umožňují jas a odstín regulovat. Mobilní aplikace je umí večer všude nastavit na tlumené světlo, které bude příjemnější.

Tip: Solight LED SMART WIFI žárovka umí měnit odstín bílé i barev a pořídíte ji již od 259 Kč. Chytrou žárovku UMAX U‑Smart Wifi Bulb s RGB svitem pak koupíte za cenu okolo 500 Kč

Před spaním odstraňte modré světlo Canva

Ztlumte si jas a použijte aplikace

Rozlišení obrazovky neovlivňuje tvorbu melatoninu tak moc, jako nastavení jasu. Čím jasnější je, tím více vyzařuje světla. Při používání před spaním si jas ztlumte. Některá zařízení už nabízejí také možnost přepnutí do režimu čtení či večerního režimu a jas obrazovky tlumí automaticky. Stáhnout si můžete například aplikaci f.lux pro automatické přizpůsobení jasu displeje denní době, která na počítači zablokuje modré záření. Podobné aplikace existují i do mobilního telefonu, například Twilight nebo Blue Light Filter.

Tip: Víte, že aplikace f.lux ve skutečnosti odstraňuje modré světlo opravdu z každého jednotlivého pixelu? Při sledování monitoru večer a v noci vás už nebudou tak bolet oči.

Používejte čtečky knih bez podsvícení

Čtečky knih v režimu bez podsvícení jsou ke čtení ve večerních hodinách vhodnější než tablety. Pro více světla můžete na okraj čtečky připnout malou lampičku.

Pro čtení elektronických knih večer používejte ideálně čtečku bez podsvícení Pixabay.com

Noste žluté brýle

Místo filtrů na elektroniku můžete využít i žluté brýle, které blokují modré záření z elektroniky. Sledujte vlnovou délku, kterou brýle umí blokovat, a na jaká jsou určeny zařízení. Hlavní funkcí brýlí je filtrování modrého světla, čímž chrání váš zrak, snižují únavu očí a zabraňují nespavosti.

Buďte co nejdéle na denním světle

Čím více času denně strávíte venku na denním světle, tím lépe se organismus vyrovná s modrým zářením. Modré světlo nám ve dne pomáhá probudit organizmus k aktivitě, ale večer nám škodí, protože vysílá klamné signály k aktivitě a narušuje spánkový rytmus. Před spaním si vyvětrejte a zatemněte, bude se vám spát lépe.

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!