Řetězce zmenšují reklamní letáky a přestávají je tisknout. Vsázejí na elektronické verze

Nastane brzy éra elektronických letáků? Canva

Řetězce si uvědomily, že by se měly více starat o planetu, a redukují tak objem papíru, který je potřebný na vytisknutí letáků. A zvyšuje se také počet lidí, kteří mají na schránce samolepku „nevhazovat letáky“ – akční nabídky řetězců si raději prohlédnou elektronicky.

Přečtěte si také

Komu se nelení, tomu se zelení. Starejte se o svůj trávník a bude dokonalý
Komu se nelení, tomu se zelení. Starejte se o svůj trávník a bude dokonalý

Firmy bojují s množstvím papíru

4 miliardy. Takový je počet kusů letáků, které se v České republice ročně vytisknou. Řetězce se ovšem rozhodly s tímto číslem bojovat a snížit jej.

Kaufland, Billa, Lidl, Albert a další… pro spoustu lidí známé letáky jen proto, že je vždy vytáhnou ze schránky a hodí rovnou do koše – dovnitř se ani nepodívají. Řetězce však stále věří, že akční letáky jsou zdrojem velkých tržeb. Kromě úplného upuštění od nich tak ale alespoň omezují jejich četnost nebo výtisky zmenšují.

Na Kupi.cz se meziročně zvýšil počet návštěv letáků zhruba o jednu třetinu

Podle slov Petra Miklíka, analytika retailových cen největšího nákupního rádce Kupi.cz, který sdružuje všechny akční letáky online, se počet publikovaných letáků na Kupi loni nijak dramaticky nesnížil. „Méně jsme jich ale zaznamenali v kategorii elektra a nábytku. Celkově počet akcí vzrostl. Proběhlo jich zhruba 250 tisíc,“ hodnotí situaci kolem akčních letáků Miklík. 

Co se v akčních letácích změnilo?

  • mají menší rozměry
  • vychází méně často
  • jsou propagovány elektronicky
Většina obchodů má už nyní aplikaci, papírových letáků se však vzdávat nechtějí Unsplash

Jakou cestou se vydaly jednotlivé řetězce?

  • Penny Market omezil četnost vydávání akčních letáků. Nyní vychází 1× místo 2× týdně. Vedení firmy odhaduje, že to povede k poklesu množství papíru o 30 %. Své zákazníky se snaží přesvědčit k využívání PENNY aplikace, v níž mají možnost vidět akční zboží, vytvořit si nový seznam nebo třeba najít prodejnu.
  • Globus se vydal cestou redukce počtu stran – jeho letáky mají nyní méně stran, než mívaly, a vedení stále tlačí, aby byl počet ještě nižší. Aplikace Můj Globus pak „pomůže s rychlejšími a bezpečnějšími nákupy“ – lze si v ní třeba vytvořit nákupní seznam a využít možnost bezkontaktního nákupu se Scan&Go.
  • Billa začala letáky tisknout na recyklovaný papír a snaží se svým zákazníkům ukázat výhody elektronických newsletterů. Webové stránky Billy pak taktéž nabádají ke stažení aplikace řetězce.
  • CBA se na jaře loňského roku rozhodlo pro zrušení většiny letáků. Po vyhlášení nouzového stavu se vedení rozhodlo zrušit letákové akce a upravilo otevírací dobu části prodejen.
  • Lidl tiskne stále stejné množství letáků. Papíru nicméně spotřebuje méně, protože zmenšil formát. Aplikaci Lidl Plus si pak zákazníci stahují jednak pro nabídku více zboží ve slevě a jednak kvůli funkci archivování účtenek, která se hodí nejen pro případné reklamace. 
  • Kaufland používá svůj leták jako hlavní komunikační prostředek mezi prodejnou a zákazníkem – vydává jej 1× týdně. Mobilní aplikace kromě něj skýtá i věrnostní kartu, vyhledávač prodejen či možnost vytvořit si vlastní nákupní lístek.

Budoucnost akčních letáků

Co se bude dít s akčními letáky v budoucnu, je otázkou. Pokud vám však není životní prostředí lhostejné už nyní, využívejte k vyhledávání akcí elektronické letáky. Nebaví vás zkoumat 10 různých webových stránek? Nedivíme se. Zkuste využívat Kupi.cz, kde si můžete vytvořit nákupní seznam a rovnou najdete, kde daný produkt koupíte za nejvýhodnější cenu v akci. Největší nákupní rádce na internetu má také svou mobilní aplikaci, kterou si můžete stáhnout do svých chytrých telefonů a mít tak všechny slevy jako na dlani

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz