Obchodní řetězce, které se staly téměř nenahraditelnou součástí našeho života, mohou i přes různá vládní opatření zůstat otevřené. V době pandemie v nich utrácíme za nákup jídla, drogerie nebo oblečení snad ještě více než kdy jindy. Slevové letáky s lákavými akčními nabídkami pobízí den co den zákazníky k nákupu. Kdo ale vlastní naše obchodní řetězce, jako jsou Lidl, Kaufland, Albert, Penny, Billa nebo Tesco?
Není divu, že velké řetězce s potravinami a dalším rychloobrátkovým zbožím i v době pandemie upevňují svou pozici na trhu. Jak by také ne, když se jich až na výjimky netýkají žádná omezení. Pokud byste si však mysleli, že nákupem ve svém oblíbeném supermarketu podporujete některou z českých společností, budete zklamáni.
Jak vidíte v našem přehledu, 8 z 10 řetězců s potravinami má zahraničního vlastníka.
Český trh s potravinami je rozebrán nadnárodními řetězci, které investovaly několik miliard korun do svých sítí, aby zde mohly dlouhodobě působit. I v době koronavirových opatření se největším obchodním řetězcům v Česku daří – rychle jim rostou zisky a zvyšují obrat.
Žebříček TOP 30 obchodníků v Česku sestavuje každoročně časopis Zboží&Prodej ve spolupráci s institutem GfK. Z přehledu jde vidět, že se u nás nejvíce daří řetězci Lidl, který za období březen 2018 až únor 2019 vykázal tržbu 57,69 mld. Kč, bez DPH. Jen o něco méně uvádí v účetní závěrce za stejné období Kaufland: 56,28 mld. Kč, bez DPH.
5 největších řetězců s potravinami v Česku podle tržeb:
Ani jeden z výše uvedených ovšem nemá českého vlastníka. Pokud byste v žebříčku největších řetězců u nás hledali ty s českým majitelem, našli byste je až v druhé půlce výsledkové listiny.
Tip: Prohlédněte si online letáky všech obchodů na Kupi.cz.