Blíží se konec papírových letáků? Některé obchody přiznaly, že se jim tisk nevyplatí a končí s nimi

Papírové letáky nejsou ekologické, i přesto se jich však obchody nechtějí zřeknout Canva

Dle průzkumu GfK z konce roku 2017 čte papírové letáky 61 % domácností. Pouhá polovina z nich však podle nich nakupuje. Firmy zastávají různé pohledy – některé se jich zbavit nechtějí, najdou se nicméně i takové, které si ekologickou zátěž uvědomují a chtějí proti ní bojovat. Kolik letáků se ročně vytiskne a jak je ovlivnil koronavir? 

Přečtěte si také

Ikea slaví 30 let v Česku. Jak se proměnila v průběhu desetiletí?
Ikea slaví 30 let v Česku. Jak se proměnila v průběhu desetiletí?

Ekologie vs. 4 miliardy letáků ročně

Akční letáky jsou pro spoustu obchodů významným zdrojem tržeb. Jen se podívejte se kolem sebe a řekněte si, kolik znáte lidí, kteří podle nich nakupují. Kdyby je tudíž firmy zrušily, musely by si najít nový způsob, jak tyto čtenáře dostat do svých prodejen.

Zatím se tedy většina společností akčních letáků drží. Již několik let se však ozývají hlasy ekologů – letáky se vytisknou, spousta lidí se na ně ovšem ani nepodívá, a už míří do koše. Kolik letáků se ročně v České republice vyrobí? Přesné číslo se neví, ale největší distributor letáků v ČR – Česká distribuční – uvádí, že ročně dodá přes 2 miliardy letáků. Celkové množství je odhadováno na dvojnásobek, tedy 4 miliardy.

Letáky v době koronavirové

Předseda družstva CBA Roman Mazák vládě již dříve doporučoval, ať v průběhu koronaviru zruší letákové akce. Proč? Protože vedou k tomu, že lidé za slevami cestují, a tím se vystavují většímu riziku nákazy. Mazák nebyl jediný, kdo byl pro zrušení – v březnu s ním souhlasil i tehdejší náměstek ministra zdravotnictví Roman Prymula. V návaznosti na tento návrh oslovil server Aktuálně.cz vybrané prodejce, ti ovšem Mazákův návrh odmítli.

  • Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza dokonce uvedl, že by tento krok vedl k tomu, že by lidé za potraviny museli utrácet více.
  • Obdobně se vyjádřili například i zástupci Albertu či Globusu – v něm však slevové akce přizpůsobili, aby eliminovali riziko shlukování zákazníků.

Tip: V našem článku se dozvíte, jak můžete zdarma získat samolepku „nevhazovat letáky“ na svoji poštovní schránku.

Samolepka „nevhazovat letáky“ zdarma na vaší schránce Kupi.cz

Obchody, které omezují počet letáků

Firma Asko nábytek se rozhodla, že místo distribuce 1× za 2 týdny bude vytvářet jejich akční leták pouze 1× měsíčně. Jedinou změnou není frekvence vydávání, ale také to, že v letácích bude o 2/3 méně položek. Ostatní slevy budou pouze na internetu. Marketingová ředitelka Andrea Štěpánová tyto změny potvrdila, a ještě přidala informaci o nově vznikajícím čtvrtletníku, který v ČR bude vyráběn v nákladu 820 000 ks.

  • Právě inspirace je také ústředním motivem nově vzniklého čtvrtletníku o bydlení, kterým chceme zákazníkům přinášet nápady a rady, jak zařídit svůj domov, ale i reálné interiéry našich zákazníků, tipy interiérových designérů nebo rozhovory se zajímavými osobnostmi o jejich bydlení,“ říká marketingová ředitelka Štěpánová.

Družstvo CBA, které sestává z více než 1 000 prodejen, omezilo počet letáků již loni. V porovnání s předchozím rokem došlo k poklesu o 30 % a v řádu jednotek let pak společnost plánuje jejich úplný konec. Důvodem je především ekologická zátěž.

  • Současná situace nám ukázala, že k propagaci prodejny a nalákání lidí do ní lze využít jiných kanálů. Náklady spojené s papírovými letáky jednak každý rok rostou zhruba o 10 %, značný problém ale představuje i ekologická zátěž. Pokud jsou letáky v libovolné síti prodejen tisknuté každý týden v nové verzi, jedná se v ročním úhrnu o tuny papíru, který ve finále nemá další využití,“ uvádí Mazák. Mimo papír vidí ekologickou zátěž ještě v tom, že se letáky musí rozvést, což představuje další zbytečné emise.

Tip: Prohlédněte si online leták CBA na Kupi.cz. 

Makro papírové letáky omezilo již v roce 2019. „My jsme se kriticky podívali na množství letáků, které vytváříme, a spoustu z nich jsme zredukovali,“ komentovala tehdy Lenka Hanáčková, která má v Marku na starosti trade marketing.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz