Lidé vracejí vánoční dárky přes výdejní okénka kamenných obchodů. Na co vše máte právo?

Vrácení produktů v kamenných prodejnách nemusí být kvůli lockdownu jednoduché Canva

Každoroční vánoční problém. Někdo vám koupil dárek, který se vám nelíbí, nehodí se nebo vám ani nesedí. Nabízí se hned několik řešení – dárek reklamovat, odstoupit od kupní smlouvy nebo prostě vyhodit. Jak ale postupovat v prvních dvou případech, když jsou kamenné prodejny zavřené? A liší se nějak postup při nákupu online a při tom v kamenné prodejně?

Přečtěte si také

Nově otevřené obchody: Pozor, některé prodejny zůstaly zavřené, i když mohly otevřít. Zákazníci jsou zmatení
Nově otevřené obchody: Pozor, některé prodejny zůstaly zavřené, i když mohly otevřít. Zákazníci jsou zmatení

Vrácení zboží v průběhu karantény

Kdo by si myslel, že nařízení vlády myslí na vrácení nevhodných dárků, mýlí se. V pravidlech indexu PES o nich není ani zmínka. Platí však, že po dohodě s obchodníkem dárky lze vrátit – a to buď osobně, ve výdejním okénku, nebo je poslat poštou.

Vrátit ovšem nelze například zboží vyráběné na zakázku, řezané květiny, rozbalené filmy či počítačové hry. Z hygienických důvodů neuspějete ani s reklamací kartáčků či rtěnek, pokud jste porušili originální obal.

Jak postupovat, pokud chcete zboží vrátit?

Mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich radí, abyste dali co nejdříve vědět obchodníkovi, u kterého jste zboží zakoupili. Dobrou zprávou je, že obchody vychází lidem vstříc, na což upozornil i předseda Svazu průmyslu a obchodu Tomáš Prouza: „Většina obchodů už nabídla zákazníkům. že prodlouží lhůtu pro vrácení. Protáhli to o tu dobu, kdy jsou obchody zavřené.“

Vrácení zboží zakoupeného na e-shopu

Pokud byl dárek nakoupen v e-shopu, můžete ve 14 dnech od převzetí věci odstoupit od smlouvy bez udání důvodu, rozhodnutí stačí pouze oznámit prodejci. Můžete poslat e-mail, vyplnit online formulář, případně vyplnit formulář v balíku a rovnou jej poslat zpět. Mějte nicméně na paměti, že oznámení o odstoupení od smlouvy musíte oznámit do 14 dní a do dalších 14 dní musí prodejce zboží obdržet.

V období před Vánoci chtěly některé firmy zvýšit svoji konkurenční výhodu a nabídly zákazníkům dokonce více než 14denní lhůtu odstoupení od smlouvy. Na první pohled se jedná o výhodu, na stranu druhou však hrozí, že si prodejce může stanovit přísnější podmínky jako například dodání s visačkami, neporušený obal apod. Pozorně si proto přečtěte obchodní podmínky, abyste později nebyli nemile překvapeni.

Pokud využijete odstoupení od smlouvy ve 14 dnech, musí vám prodejce vrátit peníze včetně částky za dopravu zboží k vám. Pakliže ale zboží vracíte poštou, tyto náklady nesete vy.

Nákupy z domova jsou pohodlnější a nesou i výhody spojené s vrácením Pixabay

Vrácení zboží zakoupeného v kamenné prodejně

S vrácením to budou mít složitější ti z vás, kteří zakoupili dárek v kamenném obchodě, který je nyní zavřený a nemá výdejní okénko. Zde se doporučujeme obrátit přímo na obchodníka a domluvit se s ním osobně.

Jiří Fröhlich uvádí, že pro podnikatele ze zákona neplatí povinnost umožnit vrácení nebo výměnu zboží za jiné, pokud zaplatíte v kamenné provozovně. „Jakmile zaplatíte v kamenné provozovně a odejdete, už automaticky ztrácíte nějakou možnost vrácení, jako je třeba u e-shopu vrácení do 14 dnů bez udání důvodu,“ vysvětluje Fröhlich.

Vrácení zboží, u něhož obchodník odmítne přijmout nevhodný dárek zpět

Pokud jste promeškali lhůty nebo vám vrácení odmítl prodejce, nezoufejte. V dnešní době nakupuje spousta lidí i na inzertních serverech nebo sociálních sítích. Tak proč to nezkusit?

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz