I letos vsadily e-shopy na nekalé praktiky: Skutečné slevy na Black Friday se pohybovaly kolem 20 %

Zlákaly vás na Black Friday vysoké slevy? Možná jste naletěli! Které e-shopy vytáhly známé triky? Canva

Slevy až 70 či 80 % jsou u nás během Black Friday poměrně běžné (v případě některých prodejců i několikrát do roka). Ne vždy jsou ovšem reálné. Jak totiž odhalily srovnávače cen, skutečná výše slevy je často mnohem nižší. Které e-shopy to na zákazníky zkusily i letos a jaké tržby jim největší nákupní svátek v roce 2020 přinesl?

Přečtěte si také

Od 3. května otevřou obchody, kadeřnictví jen s testem. Jaká opatření doprovázejí rozvolňování?
Od 3. května otevřou obchody, kadeřnictví jen s testem. Jaká opatření doprovázejí rozvolňování?

Tržby oproti loňsku vzrostly téměř o polovinu

Black Friday je pro obchodníky takovými předčasnými Vánocemi. Mnohým e-shopům přináší nejvyšší zisky za celý rok. A letos obzvlášť, neboť se běžné nákupy i nákupy vánočních dárků přesunuly převážně do online prostředí.

Jak uvedly Seznam Zprávy, oproti loňskému Černému pátku vzrostly tento rok tuzemským internetovým obchodům tržby v průměru o 42 procent. Někteří prodejci, jako například CZC.cz, hlásí dokonce meziroční nárůst tržeb až o 80 %. 

Rekordní byly i počty balíků v přepravě České pošty

Velký zájem o slevové akce byl patrný také z objemu přepravovaných balíčků na konci listopadu. Jak České tiskové kanceláři sdělil mluvčí České pošty Matyáš Vitík, od pátku do neděle během Black Friday převzala pošta do přepravy dvakrát tolik zásilek než loni. V jednu chvíli dokonce měla ve své síti přes 1 milion zásilek, zatímco loňský rekordní počet čítal jen půl milionu.

Nákupy na Černý pátek se letos přesunuly převážně do online prostředí, e-shopům meziročně vzrostly tržby v průměru o 42 % Freepik

Nejvíce se objednávala elektronika a dárky na Vánoce

Stejně jako každý rok, i během letošního Black Friday byl největší zájem o elektroniku (monitory, tablety, vybavení pro chytrou domácnost apod.) a hračky, dále o dárkové zboží či zimní oblečení. Jak například potvrdil prodejce CZC.cz, nejvíce se u nich ve slevě nakupovaly chytré náramky Xiaomi Mi Band, sluchátka Apple AirPods, telefony Samsung Galaxy či různé herní komponenty a bezdrátové nabíječky.

Akční slevy? S Kupi můžete mít Black Friday po celý rok

Sleva 50 % někde znamenala jen 10 %

Podle portálu Hlídačshopů.cz, který monitoruje a vyhodnocuje reálnost akcí, se ovšem letos skutečné slevy na Black Friday pohybovaly kolem 10–20 %, třebaže většina e-shopů inzerovala zlevnění o 30–80 %. Za tímto rozdílem je především známá taktika prodejců, kdy slevu počítají z uměle navýšené původní ceny (např. takové, jaká byla při uvedení výrobku na trh, nebo z doporučené prodejní ceny výrobce).

Slevy až 82 % znamenaly u některých elektro prodejců v reálu slevy 1 %. Na vině je známé navyšování původní prodejní ceny Canva

Expertem na umělé navyšování slev jsou u nás elektra

A jako každý rok odhalily hlídače cen falešně nastavené ceny a slevy především u prodejců elektra. Letos jednoznačně vzbudilo pozornost OKAY elektro, které ve svém e-shopu zlevnilo polovinu výrobků v průměru o 44 %. Reálná výše slevy však byla pouhé 1 %. Zboží se tak v podstatě prodávalo za běžnou cenu jako kdykoliv jindy.

Nálepka „– 50 %“ ale stále pro některé zákazníky platí více než cena jako taková – a prodejcům se vyplatí tyto marketingové kroky podnikat. Obdobné cenové manipulace byly odhaleny také u Datartu či Mironetu, a v případě některých výrobků také např. u e-shopů Pilulka nebo Notino.

Naopak obchody jako Alza, Mall či CZC se již polepšily a slevy počítaly ze skutečně běžných cen, za které se produkty před Černým pátkem prodávaly, tedy bez umělého navyšování

Darujte letos originální dárek

Nová legislativa EU by měla vše změnit

Nekalým praktikám e-shopů by již brzy měl být konec. V přípravě je totiž nová evropská směrnice o ochraně spotřebitele, podle které budou muset internetoví prodejci uvádět jako původní cenu před slevou tu, která byla u daného produktu nejnižší v posledních 30 dnech. Nová pravidla by se měla začít zavádět již od příštího roku a v úplné platnosti by měla být nejpozději do 28. května 2022.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz