Tržby a objednávky letos e-shopům výrazně rostou už od začátku roku. Zatímco na jaře, během první vlny koronavirové pandemie, se nejčastěji prodávaly šicí stroje a základní vybavení pro home office, během druhé vlny je skladba nejvíce prodávaného zboží přes internet trochu jiná. Co Češi kupují na podzim ve velkém a co letos nejčastěji najdou pod stromečkem?
Jak jsme již zmínili, na jaře mizely z e-shopů rychlostí blesku zejména šicí stroje (meziročně jejich prodej vzrostl o 666 %), notebooky, tiskárny, stolní počítače i kancelářské potřeby a vybavení, ale také čističky vzduchu, domácí pekárny i mrazáky.
Zkrátka zboží, které reagovalo na nově vzniklou situaci související s koronavirovou krizí, uzavíráním obchodů, šitím roušek, nebo přechodem na home office. Krize změnila také způsob trávení volného času, hodně se proto prodávaly deskové a počítačové hry a konzole či papírové i elektronické knihy. Tento sortiment se prodává i nyní na podzim, první příčky nejčastěji kupovaného zboží ovšem obsadily jiné výrobky.
Během současné druhé vlny pandemie se nejvíce žádané druhy zboží mění. Například výrazně vzrostla poptávka po webkamerách. Souvisí to především s uzavřením vysokých, středních i základních škol, kdy většina žáků a studentů (potažmo i vyučujících) musela přejít na distanční výuku. Podle statistických dat portálu Heureka.cz vzrostly letos v říjnu meziročně prodeje webkamer o 4 773 %.
Kupte se slevou Rum Don Papa.
Změny jsou patrné také u alkoholu. Zatímco v březnu se nejvíce kupoval převážně čistý líh k výrobě domácích dezinfekcí, kterých bylo nedostatek, na podzim vedou lihoviny určené pro vlastní konzumaci. Nejvíce nyní spotřebitelé nakupují rum, v říjnu konkrétně vedla podle zástupců portálu Heureka značka Don Papa. Vyšší prodeje alkoholu lze očekávat také v rámci nadcházejících Vánoc – pro domácí oslavy, pečení i jako dárek.
Portál Heureka také odhalil, jaké dárky se z tuzemských e-shopů budou letos kupovat pod stromeček. Zatím se podle jejich dat budou nejčastěji rozbalovat aroma lampy, kávovary, chytré hodinky a stavebnice Lego. Populární jsou ale také french pressy, smoothie mixéry, repráčky, bezdrátová sluchátka či vybavení pro domácí cvičení.
Kupte se slevou Lego Star Wars.
S rostoucím množstvím objednávek z e-shopů kvůli koronaviru i Vánocům je patrné, že obchody i přepravní společnosti dostávají v tomto čase zabrat více než v jiných letech. Podle odborníků na e-commerci jsou ovšem internetoví prodejci i dopravci připraveni – rozšiřují sklady, nabírají brigádníky a zvyšují počet výdejních míst.
Právě doprava na výdejní místa a výdejní boxy vychází většinou v internetových obchodech nejlevněji, již nyní v listopadu však začínají být výdejny zahlcené. Například Česká pošta proto rozšiřuje síť svých rychlých výdejních a podacích míst s názvem Balíkovna. V září jich bylo v provozu kolem 800, do konce roku by jich postupně mělo být téměř jednou tolik, tedy 1 500.